استیون کینگ یکی از پرفروش ترین داستان نویسان نیویورک تایمز است. وی با کتاب هایی مانند “کری”، “درخشش” و “آن” توانسته است نام خود را به عنوان نویسنده ای موفق در ژانرهای ترسناک و فانتزی ثبت کند. در ساخت بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی، از آثار استیون کینگ اقتباس شده است. موفق شو در این مقاله زندگی نامه استیون کینگ موفق و خستگی ناپذیر را مرور خواهد کرد.

 استیون کینگ کیست؟

استیون کینگ در 21 سپتامبر سال 1947 و در شهر پورتلند از ایالت مین در آمریکا متولد شد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ماین، به عنوان معلم مشغول به کار شد. او به طور همزمان به کار نویسندگی پرداخت. اولین رمان ترسناک خود “کری” را با نام مستعار ریچارد باخمن منتشر کرد که موفقیت چشمگیری را برای وی به همراه داشت. در طول سال ها، کینگ رمان های مختلفی را چاپ کرد که هم از نظر تجاری موفق بودند و هم توجه منتقدان ادبی را به خود جلب کردند. تا به امروز بیش از 350 میلیون نسخه از کتاب های وی در سراسر جهان به فروش رفته است. این آثار محل اقتباس بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی نیز بوده اند.

سالهای اول زندگی و تحصیلات

استیون کینگ در 21 سپتامبر سال 1947 در شهر پورتلند به دنیا آمد. کینگ یکی از مشهور ترین و موفق ترین نویسندگان ژانر ترسناک در تمام ادوار است. پدر و مادر وی، دونالد و نلی روت پیلزبری کینگ، زمانی که استیون خیلی کوچک بود، از هم جدا شدند. این واقعه سبب شد تا استیون و برادرش، دیوید، بخش زیادی از کودکی خود را بین ایالت های ایندیانا و کانکتیکات در سفر باشند. در نهایت استیون به همراه مادر و برادرش به شهر ماین بازگشتند. در این شهر، استیون از دبیرستان لیسبون فالز در سال 1966 میلادی، فارغ التحصیل شد.

به منظور ادامه تحصیل، استیون به دانشگاه نزدیک محل زندگی خود، یعنی دانشگاه ماین در اورونو، رفت. استیون در دانشگاه برای روزنامه دانشگاه می نوشت و به عنوان نماینده دانشجویان نیز ایفای نقش می کرد. در همین دوران بود که استیون اولین داستان کوتاه خود را در Starling Mystery Stories چاپ کرد. پس از فارغ التحصیلی در رشته زبان انگلیسی در سال 1970، او به دنبال کار معلمی گشت. در ابتدا خوش شانس نبود و کار کردن در خشکشویی را به اجبار انتخاب کرد. او در اوقات فراغت خود داستان نویسی را ادامه داد. تا اینکه در اواخر سال 1971، به عنوان معلم انگلیسی در آکادمی همپدن آغاز به کار کرد. وی در همان سال با همکار نویسنده خود، تابیتا اسپروس، ازدواج کرد.

زندگی نامه استیون کینگ: پادشاه هیجان و ترس

زندگی نامه استیون کینگ

در سال 1973 استیون کینگ اولین رمان خود تحت عنوان “کری” را فروخت. این رمان داستان یک نوجوان آسیب دیده است که در صدد انتقام گرفتن از همسالان خود بر می آید. در سال 1974 و پس از انتشار، این رمان با موفقیت چشمگیری روبرو شد. استیون پس از این موفقیت توانست به صورت تمام وقت به حرفه نوشتن بپردازد. بعدا شخصیت این کتاب برای یک فیلم سینمایی با بازی سیسی اسپیسک مورد اقتباس قرار گرفت. پس از رمان کری، رمان های موفق و محبوب دیگر کینگ، از جمله سالمز لات (1975)، درخشش (1977)، آتش افروز (1980)، کوجو (1981) و آن (1986) منتشر شدند.

کینگ رمان هایی در مورد سگ های شرور و هار و هیولاهایی که در فاضلاب زندگی می کردند، مانند آن و کوجو را نوشت. اما به طور همزمان با اسم مستعار ریچارد باخمن نیز کتاب هایی چاپ کرده است. چهار رمان اول شامل خشم (1977)، پیاده روی طولانی (1979)، Roadwork (1981) و مرد دونده (1982) با نام مستعار چاپ شدند. چرا که کینگ مطمئن نبود جامعه چند کتاب از یک نویسنده را در طول یک سال قبول کند. او این نام مستعار را از یک کتاب رمان نوشته ریچارد استارک (نام مستعار دونالد وستلیک) و اثر موسیقی باخمن ترنر اوردرایو که در اتاقش به طور همزمان پخش می شد، انتخاب کرد. آن اثر موسیقی “هنوز چیزی نمی بینید” نام داشت.

اقتباس های تلویزیونی و فیلم ها

برای ساخت بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی از آثار کینگ اقتباس شده است. به عنوان مثال کوجو و آتش افروز به صورت فیلم سینمایی در سال های 1983 و 84 بر روی پرده سینما رفتند. در سال 1990 رمان “آن” به صورت سریال کوتاه ساخته شد. در سال 1980 فیلم درخشش با بازی جک نیکلسون و شلی دووال ساخته شد. این فیلم یک تریلر بسیار ترسناک بود و توانست موفقیت بسیار چشمگیری را کسب کند.

کینگ در یک بازه طولانی از زندگی حرفه ای خود، با سرعت سرسام آوری رمان ها و داستان های جدید نوشت. در سال های میان 1980 تا 1990 او چندین کتاب در هر سال چاپ کرد. داستان های جذاب و مهیج او به عنوان پایه و اساس بسیاری از فیلم های سینمایی و تلویزیونی مورد استفاده قرار گرفتند. کتی بیتس و جیمز کن در فیلم موفق Misery در سال 1990 بازی کردند که هم در گیشه و هم از نظر منتقدان یک موفقیت محسوب شد. بیتس به خاطر بازی خود در نقش آنی وایمکس دیوانه موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

چهار سال بعد، فیلم “رستگاری در شاوشنگ” با بازی تیم رابینز و مورگان فریمن به بازار آمد که بر اساس یکی از داستان های کینگ ساخته شده بود. این فیلم در حوزه های مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شد. رمان کینگ در سال 1978 با نام ایستادگی، در سال 1994 به یک سریال کوتاه با بازی مولی رینگوالد و گری سنسی تبدیل شد. رمان کینگ تحت عنوان مسیر سبز که در اواسط دهه 90 بیرون آمده بود، در سال 1999 دستمایه ساخت فیلمی با بازی تام هنکس و مایکل کلارک دانکن شد.

زندگی نامه استیون کینگ: کارهای بعدی وی

زندگی نامه استیون کینگ

کینگ به مشارکت و خلق پروژه های جدید ادامه داد. او به طور مستقیم در تلویزیون کار کرد و سریال هایی مانند Kingdom Hospital و Under the Dome را ساخت. فیلم دوم بر اساس رمان جدیدش در سال 2009 ساخته شد. در سال 2011 استیون کینگ رمان جدیدی تحت عنوان 11/22/63 را روانه بازار کرد. در این رمان قهرمانان داستان در زمان سفر می کنند تا از ترور رئیس جمهور جان اف کندی جلوگیری کنند. در سال 2013، کینگ کتاب Joyland را به بازار عرضه کرد. این رمان یک داستان عامه پسند اما مهیج در خصوص کشف عاملین اصلی یک قتل رازآلود را روایت می کند. او با انتشار رمان Doctor sleep در سال 2013، داستان رمان “درخشش” خود را ادامه داد. این کتاب در همان سال به عنوان شماره یک در لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز انتخاب شد.

استیون کینگ در سال 2014 رمان آقای مرسدس را چاپ کرد. در سال 2015 رمان Finders Keepers و در سال 2016 با انتشار End of Watch سه گانه جنایت را به اتمام رساند. در سال 2017 میلادی، او با پسر خود اوِن برای ساخت Sleeping Beauties همکاری کرد. این پروژه در مورد یک همه گیری مرموز است که سبب بسته شدن پیله به دور زنان می شود. در همان سال، کینگ در یک پروژه مشترک دیگر با ریچار چیزمار، رمان Gwendy’s Button Box را منتشر کرد.

در این اثنا، اقتباس از کارهای کینگ برای ساخت فیلم ها و سریال ها ادامه داشت. در سال 2017، پخش فصل اول آقای مرسدس از شبکه Audience  آغاز شد. علاوه بر آن فیلم ساخته شده از نسخه کلاسیک رمان “آن” در گیشه فروش خوبی را تجربه می کرد. در سال 2019 اقتباسی از Doctor Sleep و فصل دوم “آن”  راهی سینماها شد. در همین زمان نسخه جدیدی از رمان مشهور کینگ، Pet Sematary نیز تولید شد. همان سال، استیون کینگ خستگی ناپذیر 61 امین رمان خود تحت عنوان “موسسه” را روانه بازار کرد. این رمان درباره کودکانی با توانایی های خارق العاده است که از والدین خود جدا شده و توسط یک سازمان مرموز زندانی شده اند.

زندگی نامه استیون کینگ: زندگی شخصی

کینگ و همسر نویسنده اش، زمان خود را میان فلوریدا و ماین تقسیم کرده اند. آن ها سه فرزند دارند: نائومی راشل که یک کشیش است. جوزف هیل استروم که با نام مستعار جو هیل به حرفه نویسندگی می پردازد. او در ژانر ترسناک یکی از بهترین نویسنده ها محسوب می شود. فرزند سوم، او ون فیلیپ که اولین کلکسیون داستان هایش در سال 2005 منتشر شد. استیون کینگ به خاطر رمان های متعدد و موفق خود، در سال 2015 موفق به دریافت مدال ملی هنر شد.

علاوه بر نویسندگی، کینگ طرفدار موسیقی هم است. او گیتار می نوازد و در یک گروه موسیقی تحت عنوان Rock Bottom Remainders می خواند. در این گروه ستاره های دیگری همچون دیو باری، باربارا کینگ ولور و امی تن حضور دارند. این گروه در طول سال ها چندین بار به صورت عمومی اجرا داشته است. هزینه کنسرت ها صرف امور خیریه شده است.