شروع یک استارت آپ هدفی است که بسیاری از افراد کارآفرین آرزوی رسیدن به آن را دارند. با این حال، کسب سرمایه اولیه برای شروع یا رشد یک تجارت چالشی است که مانع از رسیدن به این رویا برای بسیاری از افراد می شود. اگر بودجه کافی برای تامین بودجه کسب و کار خود ندارید، احتمالا مجبور خواهید شد که بانک ها را متقاعد کنید که ایده کسب و کارتان بسیار مناسب و عملی است تا در نهایت شما را شایسته دریافت وام بدانند.

این کار سخت بوده و نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد. چرا که گرفتن وام تجاری کمکی دشوار است. اما به هیچ عنوان ناامید نشوید. به غیر از استفاده از پس انداز یا گرفتن وام بانکی، روش های دیگری نیز وجود دارد که به کمک آنها می توانید بودجه مورد نیاز خود را جمع نمایید. در ادامه راه های غیرمتعارف برای افزایش سرمایه برای راه اندازی یک استارت آپ را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. انکوباتورهای تجاری

همیشه مراحل اولیه یک کسب و کار چالش برانگیز است. در این مراحل شما نه تنها باید راهی را برای پیدا کردن بودجه برای کسب و کار  خو پیدا کنید، بلکه باید محصول خود را توسعه داده و مکان شرکت خود را مشخص کنید. همچنین باید نیازهای منحصر به فرد مشتریان خود را شناسایی کرده، برند خود را به وجود آورده و با رقیبان خود رقابت کنید. جای تعجب ندارد که بسیاری از کسب و کارهایی که قابلیت ماندگار شدن را دارند، در همان سال های ابتدایی شروع از بین می روند. آمار نشان می دهد که 90 درصد استارت آپ ها در شروع کار با شکست رو به رو می شوند.

انکوباتورهای تجاری ابتکارات خلاقانه ای هستند که در طول دوران سخت کسب و کارها به آنها کمک می کنند. انکوباتورهای تجاری مجموعه ای از منابع را فراهم می کنند تا به کمک آن بتوانند به استارت آپ ها در مرحله راه اندازی و سپس در ادامه مسیر کمک کنند. منابعی که توسط بیشتر انکوباتورهای تجاری فراهم می گردد شامل فضای اداری، کامپیوتر، دسترسی به WiFi، کارکنان پشتیبانی، فرصت های شبکه ای و راهنمایی از طرف مربیان واجد شرایط درباره چگونگی رشد کسب و کار می باشد.

علاوه بر این انکوباتورهای تجاری به کسب و کارهای جوان کمک مالی نیز می کنند. با این حال، این پول به صورت رایگان به آنها داده نمی شود. بیشتر انکوباتورها در ازای پرداخت پول، سهام شرکت را دریافت می کنند. همچنین ممکن است کسب و کارهایی که پولی را دریافت کرده اند را ملزم کنند تا به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت کنند. این مبلغ شامل اجاره فضای اداری، پرداخت هزینه مشاوران، حقوق کارمندان پشتیبانی و سایر هزینه های احتمالی است.

  1. فروشندگان تامین کننده مالی

فروشندگان تامین کننده مالی

شما ممکن است یک ایده برای تولید یا عرضه کالایی خاص به بازار در ذهن داشته باشید. کارهایی که باید را انجام داده اید و پیش نیازها تولید محصول خود را نیز  فراهم کرده اید. اما با تمام این تفاسیر، سرمایه لازم برای تحقق رویای خود را ندارید. اینجاست که یک فروشنده تامین کننده مالی می تواند نقش فرشته نجات را برای شما ایفا کند.

همانطور که از نام این افراد مشخص است، تامین اعتبار مالی کسب و کار شما بر عهده این افراد خواهد بود. آنها می توانند به شما وام بدهند تا بتوانید کسب و کار خود را با موفقیت پیش ببرید. زمانی که بتوانید رابطه مطمئنی را با آنها برقرار کنید، به ویژه زمانی که محصول یا خدمتی که ارائه می دهید تقاضای زیادی را داشته باشد، می توانید به گرفتن وام از این افراد امید بیشتری داشته باشید. پیدا کردن فروشنده تامین کننده مالی به ویژه در بخش هایی با قابلیت رشد بالا مثل علوم فنی یا علوم زیستی بسیار متداول بوده و به کار می رود.

وام هایی که از این طریق گرفته می شود معمولا دارای بهره بالاتری نسبت به وام های بانکی هستند اما به طور قطع می توانند در هنگام مواجه با چالش های استارت آپی به شما کمک بسزایی کنند. همچنین ممکن است فروشندگان در ازای تامین اعتبار، سهام شرکت را دریافت کنند.

همچنین ممکن است یک فروشنده تامین کننده مالی منابع مورد نیاز شما را به صورت اقساطی در اختیار شما قرار دهند.. معمولا اعتباری که به استارت آپ ها داده می شود حتی با وجود دریافت سود آن، بازپرداخت دیرتری در مقایسه با اعتبارات معمولی دارد. این کار زمانی نتیجه بخش خواهد بود که یک استارت آپ تنها یک یا دو فروشنده را داشته باشند که از طریق آنها منابع مورد نیاز خود را تامین می کنند. البته دلیل ترس از اینکه یک استارت آپ با شکست مواجه شود و همچنین نگرانی بابت بازپرداخت آن سبب می شود تا خیلی از افراد با این نوع از فروشندگان همکاری نکنند.

  1. مسابقات برنامه کسب و کار

هر ساله مسابقات مختلفی با موضوع برنامه ریزی کسب و کار برگزار می شود که به برندگان آن جوایز مالی ارزنده ای اهدا می شود. برای ورود به چنین مسابقاتی باید به طور جدی نشسته و درباره کسب و کار خود فکر کنید. اگر بتوانید یک برنامه کسب و کار خوب را ایده پردازی کنید، می توانید برنده این مسابقات شوید. اما اگر هم برنده نشوید، اصلا نگران نباشید. به این کار به عنوان یک کار تمرینی نگاه کنید. در واقع شما می توانید قدرت ایده و کسب و کار خود را ارزیابی کنید و از نظرات بی طرفانه افراد دارای تجربه استفاده کنید. اگر هم در این مسابقات برنده شدید، می توانید بودجه ای که برای شروع استارت آپ خود به آن نیاز دارید را تامین کنید.

  1. سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذار فرشته

این دسته از سرمایه گذاران، افراد ثروتمندی هستند که در ازای دریافت سهام، روی شرکت های نوپا سرمایه گذاری می کنند. همچنین ممکن است وام هایی با نرخ بازگشت بالاتر (معمولا 25% یا بیشتر) از وام های عادی توسط این افراد داده شوند. در دنیای کسب و کار، این افراد خیرخواه که روی استارت آپ های نوپا سرمایه گذاری می کنند، با عنوان سرمایه گذار فرشته شناخته می شوند.

سرمایه گذاران فرشته شکافت میان تامین مالی در مقیاس کوچک که توسط خانواده و دوستان و سرمایه گذاران را پر می کنند. برخلاف وام های بانکی، در صورت عدم موفقیت کسب و کار، شما مجبور نیستید که مبلغی را برگردانید. علاوه بر این، معمولا سرمایه گذاران فرشته برای کارآفرینانی که برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند فرصت های ارزشمندی برای مشاوره و ایجاد شبکه فراهم می کنند.

  1. سرمایه گذاری مشتریان

زمانی که کسب و کار شما به پول نقد نیاز دارد، می توانید سفارش مشتریان را دریافت کرده و از آنها بخواهید هزینه سفارشات خود را به صورت پیش پرداخت، بپردازند. با این کار می توانید پول نقدی که برای تامین منابع اولیه خود نیاز دارید را تامین کنید.

این استراتژی به ویژه زمانی می تواند موثر باشد که شما انگیزه لازم برای این کار را به مشتریان خود بدهید. به عنوان مثال برای آن دسته از مشتریانی که پیش خرید می کنند، تخفیفی را قائل شوید.

  1. جمع آوری سرمایه ها

جمع آوری سرمایه

احتمالا تاکنون درباره وب سایت های تامین مالی جمعی شنیده باشید. تامین مالی جمعی یک روش جدید برای تامین هزینه لازم برای راه اندازی یک استارت آپ است. در این روش مقادیر پایین سرمایه از گروه بزرگی از افراد برای سرمایه گذاری روی یک استارت آپ نوپا جمع آوری می شود. سرمایه گذاران نیز انتظار ندارند که از همان شروع کار به آنها بازپرداخت داشته باشید. علاوه بر این، تامین مالی جمعی یک راه بسیار مناسب برای سنجش بازار کسب و کارتان است. همچنین شما می توانید با توجه به پاسخی که دریافت می کنید، ببینید که می توانید یک خدمت یا محصول امیدوار کننده را تولید نمایید یا نه.

زمان گذاشته و روش های مختلف جمع آوری سرمایه لازم برای استارت آپ خود را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه بررسی های خود متوجه خواهید شد که کدام یک بهتر پاسخ نیازهای شما را می دهد.