هنری فورد صنعتگری بود که توانست انقلابی در خط مونتاژ و تولید اتومبیل ایجاد کند. او توانست اتومبیل مدل T را به یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها و اختراعات آمریکا تبدیل کند. در این مقاله موفق شو به زندگینامه او خواهیم پرداخت.

هنری فورد که بود؟

هنری فورد سازنده‌ی اتومبیل بود که با معرفی مدل T  در سال 1908 و همچنین توسعه‌ی خط مونتاژ تولید خودرو توانست انقلابی را در صنعت تولید اتومبیل ایجاد کند. درنتیجه‌ی این تصمیم، فورد توانست میلیون‌ها اتومبیل به فروش برساند و به یک مدیر موفق و معروف در جهان تبدیل شود. اگرچه این شرکت بعدها تسلط خود بر بازار را از دست داد، اما توانست تأثیر ماندگاری در توسعه‌ی فناوری و همچنین مشکلات کارگران در آمریکا و زیرساخت‌های آن ایجاد کند. امروزه، فورد به‌واسطه‌ی کمک‌های خود در ساخت اقتصاد آمریکا که در سال‌های ابتدایی بسیار آسیب‌پذیر بود، اعتبار زیادی کسب کرده است و به یکی از بازرگانان برجسته در آمریکا تبدیل‌شده است.

هنری فورد و سال‌های ابتدایی زندگی

هنری فورد در 30 جولای 1863 در خانواده‌ای مزرعه‌دار در شهر وین کانتری، در ایالت میشیگان به دنیا آمد. زمانی که هنری فورد 13 ساله داشت پدرش به او یک ساعت جیبی هدیه داد. او علاقه داشت که این ساعت را باز و سپس سر هم کند. دوستان و همسایگان از این کار او هیجان‌زده می‌شدند و از او می‌خواستند که ساعت‌های آن‌ها را نیز تعمیر کند. هنری فورد از کار کردن در مزرعه راضی نبود. او در 16 سالگی خانه را به‌منظور کار به‌عنوان تکنسین مکانیک در یک کارگاه کشتی‌سازی ترک کرد. او در سال‌های بعد، درزمینهٔ ی تعمیر موتورهای بخار و همچنین کتابداری مهارت‌هایی کسب کرد.

اختراعات هنری فورد

اختراعات هنری فورد

در 1890، هنری فورد به‌عنوان مهندس در شرکت دیترویت ادیسون استخدام شد. وی سپس به‌واسطه‌ی استعداد و پشتکار خود توانست در سال 1893 به درجه‌ی سرمهندسی برسد. در تمام این مدت، هنری فورد بر روی برنامه‌های خود درزمینهٔ ی طراحی یک کالسکه‌ی بدون اسب کارکرد و مطالعات خود را گسترش داد. هنری فورد توانست برای اولین باریک ماشین گازوئیلی دو سیلندر که با موتوری با توان 4 اسب بخار کار می‌کرد را طراحی کرده و بسازد. در سال 1896 او اولین ماشین چهارچرخ خود را ساخت. در همان سال، او در جلسه‌ای با مدیران شرکت ادیسون شرکت کرد و برای ارائه‌ی برنامه‌هایی مبنی برساخت خودرو به توماس ادیسون، خود را آماده کرد. نبوغ او و علاقه‌اش به ساخت ماشین او را بر آن داشت تا دومین مدل از ماشین خود را ارائه کند که کارکرد بهتری نیز داشت.

کمپانی موتورسازی هنری فورد

در سال 1898، هنری فورد برای اختراع کاربراتور اولین جایزه‌ی خود را دریافت کرد. در سال 1899 هنری فورد توانست به‌واسطه‌ی توسعه‌ی مدل سوم از ماشین خود، توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند و کمپانی روشنایی ادیسون را ترک کرد. او پس‌ازاین تصمیم، به‌صورت تمام‌وقت درزمینهٔ ی ساخت اتومبیل فعالیت کرد. پس از چند آزمایش درزمینهٔ ی ساخت اتومبیل، هنری فورد درنهایت کمپانی موتورسازی خود را در سال 1903 تأسیس کرد.

مدل T

هنری فورد در اکتبر سال 1908 میلادی مدل T، اولین اتومبیل کمپانی خود را که برای بسیاری از آمریکایی‌ها مقرون‌به‌صرفه بود، معرفی کرد و خط تولید آن را تا سال 1927 میلادی فعال نگه داشت. این خودرو همچنین تحت عنوان ” Tin Lizzie” نیز شناخته می‌شود. از نقاط قوت این ماشین دوام و تطابق‌پذیری آن بود که سبب موفقیت سریع آن در بازار شد.

برای چندین سال، شرکت فورد توانست با کسب سود 100 درصدی به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در مارکت آمریکا تبدیل شود. رانندگی راحت با این ماشین و هزینه‌های پایین تعمیرات آن، به‌ویژه پس از اختراع خط مونتاژ فورد سبب شد تا سال 1918 میلادی تقریباً نیمی از مردم آمریکا از اتومبیل مدل T استفاده کنند. در سال 1927 میلادی، هنری فورد و پسرش ادسل توانستند اتومبیل موفق دیگری تحت عنوان مدل A را به بازار عرضه کنند. در این زمان کمپانی هنری فورد به یک‌قطب مهم صنعتی تبدیل شد.

خط مونتاژ هنری فورد

زندگینامه هنری فورد

در سال 1913 میلادی، هنری فورد اولین خط مونتاژ متحرک را باهدف تولید انبوه خودرو آغاز کرد. این تکنیک جدید سبب شد تا مقدار زمان لازم برای ساخت خودرو از 12 ساعت به دو ساعت و نیم کاهش پیدا کند. این امر به‌نوبه‌ی خود توانست هزینه‌ی تولید مدل T را از 850 دلار در سال 1908 به 310 دلار در سال 1926 کاهش دهد. این در حالی است که نمونه‌های تولیدشده در سال 1926 بسیار کارآمدتر و مفیدتر بودند. در سال 1914 میلادی فورد دستمزد 5 دلاری را به ازای یک روز کاری 8 ساعته تعیین کرد. این دستمزد معادل 110 دلار در سال 2011 میلادی است. این بیش از دو برابر آنچه قبلاً کارگران به‌طور متوسط دریافت می‌کردند، بود و به‌عنوان روشی برای حفظ بهترین و وفادارترین کارگران برای شرکت معرفی شد. هنری فورد بیش از آنکه به‌واسطه‌ی سود و ثروت خود مشهور باشد به‌واسطه‌ی دیدگاه انقلابی‌اش در صنعت شناخته‌شده است: ساخت یک اتومبیل ارزان‌قیمت ساخته‌شده توسط کارگران ماهر که دستمزدهای پایدار می‌گیرند و تنها پنج روز در هفته و درمجموع برای 40 ساعت کار می‌کردند.

فلسفه و خط فکری هنری فورد

فورد یک صلح‌طلب سرسخت بود و با جنگ جهانی اول مخالفت داشت. او حتی یک بودجه‌ی صلح برای اروپا تأمین کرد. در سال 1936 میلادی، هنری فورد و خانواده‌اش بنیان فورد را تأسیس کردند تا بتوانند کمک‌های مالی متداوم را برای تحقیق، آموزش و توسعه ارائه دهند. در کسب‌وکار نیز، فورد سود شرکت را در میان کارکنان خود که از زندگی سالمی برخوردار بودند و بیش از شش ماه برای کمپانی کارکرده بودند، تقسیم کرد. در همان زمان، بخش اجتماعی کمپانی فعالیت‌های اجتماعی کارکنان خود، ازجمله مصرف نوشیدنی‌های الکلی، قمار و سایر فعالیت‌هایشان را تحت نظر گرفت تا بتواند افراد دارای صلاحیت را شناسایی کند.

هنری فورد و خصوصیات ضد یهودی

علیرغم تمایلات بشردوستانه فورد ، او یک ضد یهودی سفت‌وسخت بود. او حتی تا آنجا پیش رفت که از یک روزنامه هفتگی ضد یهودی بانام Dearborn Independent حمایت می‌کرد. فورد در انتشار تعدادی از جزوه‌های ضد یهودی، ازجمله جزوه‌ی 1921 با عنوان “یهودی بین‌المللی: مهم‌ترین مشکل جهان”، شراکت داشت. فورد در سال 1938 صلیب و عقاب بزرگ را از دست هیتلر دریافت کرد. این دو جایزه ازجمله مهم‌ترین افتخاراتی بودند که نازی‌ها به بیگانگان اعطا می‌کردند. در سال 1998 دادخواستی در شهر نیووارک از ایالت نیوجرسی، شرکت فورد موتور را متهم کرد که در خلال جنگ جهانی دوم و دریکی از کارخانه‌های کامیون سازی خود در شهر کلن آلمان، این شرکت از کار اجباری هزاران نفر سود برده است. شرکت فورد نیز به‌نوبه‌ی خود اعلام کرد که این کارخانه تحت کنترل نازی‌ها است و دفتر مرکزی شرکت‌های آمریکایی کنترلی بر روی این کارخانه ندارد. در سال 2001، شرکت فورد موتور تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد این شرکت از شعبه‌های آلمانی خود سودی نبرده است. این شرکت هم‌زمان قول داد که به جهت سرمایه‌گذاری بر مطالعات حقوق بشر، با تمرکز بر برده‌داری و کار اجباری، 4 میلیون دلار کمک نقدی کند.

مرگ هنری فورد

مرگ هنری فورد

فورد در 7 آوریل سال 1947 در اثر خونریزی مغزی در سن 83 سالگی در نزدیکی شهر دریم بودن درگذشت.

موزه هنری فورد

هنری فورد به جمع‌آوری کلکسیون‌های آمریکایی علاقه‌مند بود. او به‌ویژه به نوآوری‌های فناوری و همچنین زندگی مردم عادی علاقه‌ی بسیار زیادی داشت. کشاورزان، کارگران کارخانه، مغازه‌داران و بازرگانان ازجمله افرادی بودند که نظر او را جلب می‌کردند. او درنهایت تصمیم گرفت تا با احداث یک محل مشخص، از زندگی و علایق این قشر از مردم تجلیل کند. موزه هنری فورد در شهر دیربورن در سال 1993 افتتاح شد.

هزاران شی مختلف که هنری فورد جمع‌آوری کرده بود در کنار مواردی مانند ساعت و ساعت مچی، یک اسکار مایر، لیموزین‌های ریاست جمهوری و سایر نمایش‌های کوتاه‌مدت، در این محل به نمایش گذاشته شدند. همچنین در فضای خارجی لوکس و بزرگ نمایشگاه گرینفیلد، ایستگاه‌های راه‌آهن، موتورهای عملیاتی، فروشگاه دوچرخه برادران رایت، ماکت آزمایشگاه مونلو، پارک توماس ادیسون و ماکتی از محل تحول هنری رادرفورد به نمایش گذاشته‌شده‌اند. نظر هنری فورد در خصوص این موزه این‌گونه به ثبت رسیده است:” ما در حال گذر هستیم. ما باید زندگی آمریکایی‌ها، همان‌طور که بوده است را بازتولید کنیم. فکر می‌کنم این موزه بهترین راه برای حفظ حداقل بخشی از تاریخ و سنت ما باشد”.