بی‌شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کارشناس سئو، این است که به بیشترین میزان نرخ تبدیل یا کانورژن مشتریان احتمالی دست یافته و آنان را به مشتریان واقعی و وفادار برند خود بدل سازد. چنانچه شما نیز به دنبال بهینه‌سازی موقعیت سایت خود در رده بندی موتورهای جستجو هستید به طور قطع آشنایی با ابزارها و تکنیک‌های لازم برای رسیدن به نرخ تبدیل ارگانیک در بازار مخاطب برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

شاید در وهله اول، دستیابی به نرخ تبدیل ارگانیک بسیار آسان به نظر برسد. اما حقیقت امر این است که تحقق این هدف، مستلزم فرایندی پیچیده‌ می‌باشد. در هر صورت، به جرأت می‌توان ادعا کرد که موفقیت در این امر به شخص شما و راهکارهای انتخابی شما بستگی خواهد داشت. اگر می‌خواهید بدانید چطور، به خواندن ادامه دهید.

شما چه وبسایتی برای خود داشته باشید و چه به عنوان یک کارشناس سئو به دنبال افزایش نرخ تبدیل مخاطبین برای وبسایت کارفرمای خود باشید یک هدف مشترک خواهید داشت. این هدف دستیابی به نرخ تبدیل ارگانیک در جامعه مخاطبین وبسایت شما می‌باشد.

اما از کجا می‌توان مطمئن شد که مخاطبین چه اندازه با وبسایت شما وارد تعامل شده و شانس فروش برند شما را افزایش داده‌اند. می‌توانید میزان نرخ تبدیل ارگانیک برند خود را از طریق نرم افزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics ردیابی کنید. این نرم‌افزار رایگان بوده و کار با آن بسیار آسان می‌باشد. به طور مثال می‌توانید با استفاده از این نرم افزار به سایت خود چند کد بدهید، هدف یا اهدافی را برای آن تعیین کرده و سپس به گزارش های موجود در گوگل آنالیتیکس نگاه کنید و بر اساس آن از ترافیک نرخ تبدیل ارگانیک سایت خود آگاه گردید.

اما دستیابی به جزئیات این نرخ تبدیل ارگانیک به همین سادگی‌ها نیست. اگر می‌خواهید از زیر و بم این نرخ تبدیل آگاه شوید باید پیش از هرچیزی بدانید نرخ تبدیل مورد نظر وبسایت شما به چه صورت است. مایلید مخاطبین ضمن بازدید از وبسایت شما چه اقداماتی انجام دهند و به چه صورتی نرخ تبدیل خود را به شما نشان دهند؟

انواع نرخ تبدیل

اکنون که به درکی کلی از مفهوم نرخ تبدیل ارگانیک دست یافتیم بهتر است به انواع نرخ تبدیل بپردازیم. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که نرخ تبدیل را بیشتر در مواردی چون فروش و رهبری خلاصه می کنند، اما باید توجه داشت که نرخ تبدیل ارگانیک برای بسیاری از متخصصین سئو ، تنها جنبه بازاریابی و فروش ندارد. به طور مثال، می‌توانید با برنامه ریزی، کاری کنید تا مخاطبین وبسایت شما زمان بیشتری به گشت و گذار در این محیط اختصاص دهند و یا به دفعات مکرر از سایت یا قسمت خاصی از آن بازدید کنند. همانطور که پیشتر اشاره شد گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می‌دهد که روند مشارکت و در نتیجه نرخ تبدیل مخاطبین خود را به طور شفاف پیگیری نمایید.

اگر به دنبال نرخ تبدیل ارگانیک هستید، لطفا به آخرین کلیک قانع نباشید!

نرخ تبدیل ارگانیک در سئو

آیا شما نیز برای پیگیری نرخ تبدیل مخاطبین سایت خود صرفا به آخرین کلیک آنها بسنده می‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است از همین امروز این رویه اشتباه را تغییر دهید. متأسفانه تاکنون از چم و خم سفری که مخاطبین شما در وبسایتتان داشته‌اند غافل بوده‌اید. لذا گزارشی که از میزان بازدید و نرخ تبدیل آنها داشته‌اید نیز از صحت و دقت چندانی برخوردار نبوده‌است.

به طور ایده آل، شما به عنوان یک بازاریاب باید به تمام شرایطی که مخاطبتان پیش از نرخ تبدیل پشت سر می‌گذارد فکر کنید. در واقع، آگاهی از گام‌های مختلف بازدارنده یا وادارنده‌ای که تصمیم به خرید را در مشتریان قطعی می‌کند یکی از مهمترین ویژگیهایی است که بعنوان یک بازاریاب باید دارای آن باشید.

خوشبختانه امروزه، دسترسی به این اطلاعات دیگر به دشواری گذشته نیست. گوگل آنالیتیکس و ابزارهای متنوع مربوط به آن این امکان را به شما می‌دهند که در مسیر بازدید از وبسایت خود با مخاطبین همسفر شده و هیچ چیز از چشمتان دور نماند. یکی از افزونه‌های جدید گوگل آنالیتیکس که در این رابطه بسیار کاربردی است آیتم “تخصیص” نام دارد. شما با کلیک روی این قسمت می‌توانید از نحوه عملکرد “تخصیص چند شبکه‌ای” مطلع گردید.

پس از آشنایی با نحوه عملکرد ابزار تخصیص چند شبکه‌ای، می‌توانید به صدها روش مختلف با مخاطبین خود همسفر شوید.

روش های تخصیص پیش فرض

نرخ تبدیل ارگانیک در سئو

اکنون که با ابزارهای پیشرفته ردیابی گوگل آشنا شده‌اید وقت آن رسیده است که پیش از هرچیزی به طور خاص، با روش های تخصیص پیش فرض گوگل آشنا شوید. این روشها عبارتند از:

الگوی آخرین تعامل

این الگو شباهت زیادی به الگوی آخرین کلیک دارد. این الگو نرخ تبدیل را به آخرین کلیکی تخصیص می‌دهد که گویا منجر به نرخ تبدیل مشتری شده است.

الگوی اولین تعامل

بر خلاف الگوی قبل، این الگو عمدتا بر آغاز راه گشت و گذار مشتری در وبسایت شما تأکید دارد. طبیعتا هر مخاطب برای شروع تعامل با شما- یا وبسایت شما- با یک کلیک وارد عمل می‌شود که در این الگو بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

الگوی تخصیص خطی

در این الگو تک تک کلیک‌های مخاطبین به یک اندازه حائز اهمیت و تأثیرگذاری خواهند بود. به عبارتی دیگر می‌توان الگوی خطی را ترکیب دو الگوی فوق دانست.

الگوی تخصیص لحظه آخری

در این الگو غالبا تعاملات و کلیک‌هایی مد نظر هستند که از نظر زمانی کمترین فاصله را با آغاز نرخ تبدیل مشتریان دارند.

الگوی تخصیص موقعیتی

بر اساس این الگو، اعتبار اولین کلیک 40%، کلیک میانی 20% و کلیک نهایی نیز 40% می‌باشد. در واقع، در این الگو کلیک آغازین و کلیک نهایی که منجر به ایجاد نرخ تبدیل در مخاطب می‌شود به یک اندازه دارای اهمیت می‌باشند.

کلیک غیر مستقیم پایانی

طبق این الگو، تعاملاتی دارای ارزش و اعتبار هستند که پیش از آخرین کلیک غیر مستقیم مخاطب صورت گرفته باشند.

کلیک تبلیغاتی پایانی

در این مورد، اعتبار نرخ تبدیل به کلیک روی تبلیغاتی تخصیص می‌یابد که پیش از نرخ تبدیل و تصمیم به خرید مشتریان صورت می‌گیرند.

تخصیص داده محور

در این الگو، گوگل آنالیتیکس از یک الگوریتم خاص برای اعتباربخشی به مسیر گشت و گذار مخاطب در وبسایت شما استفاده خواهد کرد.

به نظر شما، بهترین الگو برای پیگیری میزان نرخ تبدیل ارگانیک مخاطبین وبسایت شما کدام گزینه است؟ قطعا اکنون با آشنایی با این الگوها می‌توانید از یک یا ترکیبی از آنها برای دستیابی به گزارشی کامل از میزان تعامل مخاطبین خود استفاده نمایید و سئوی سایت خود را بهبود بخشید.

توصیه می‌شود برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد این  الگوهای تخصیصی گوگل، به حساب کاربری Google Analytics Demo خود وارد شده و کار با این ابزارها را بیاموزید. یکی از مزایای تمرین در حساب کاربری دمو این است که لزومی ندارد داده‌های مربوط به وبسایت خود را دخیل کنید. لذا بدون اینکه هیچ خطری اطلاعات وبسایت شما را تهدید کند با داده‌های آماده خواهید توانست بهترین الگو را برای دستیابی به مقاصد تجاری خود برای ایجاد نرخ تبدیل ارگانیک انتخاب کرده و به کار گیرید.

هدف این مقاله این است که به شما یادآور شود برای قضاوت در مورد میزان تعامل مخاطبین مجازی و وبسایت شما، نباید خود را به یک بعد از این فرایند تعاملی محدود کنید. بلکه باید با توجه به ماهیت وبسایت خود و همچنین با استفاده از ابزارها و الگوهای مختلفی که گوگل به طور رایگان عرضه کرده‌است تمامی مراحل تعامل مشتریان را رصد کرده و تصویر روشنی از میزان نرخ تبدیل ارگانیک آنها بدست آورید.