استفاده مؤثر از زبان بدن نقش مهمی در موفقیت ارتباطات ما دارد. در این مقاله 10 نکته برای زبان بدن تاثیرگذار که طی تحقیقات وسیع در این زمینه در دو دهه گذشته توسط تیم های مربیگری در سراسر جهان بدست آمده است، بررسی و معرفی می شود:

زبان بدن

۱. برای بالا بردن اعتماد به نفستان یک ژست قدرتمند انتخاب کنید

تحقیقات در دانشکده های بازرگانی هاروارد و کلمبیا نشان می دهد که گرفتن ژست های “پرقدرت” (مانند ایستادن با پاهای کمی باز از هم و دست های بسته روی سینه) حتی به میزان دو دقیقه، سطح تستوسترون را بالا می برد – هورمون مرتبط با احساس قدرت و اعتماد به نفس – و سطح کورتیزول را که یک هورمون استرس است پایین می آورد.

وقتی می خواهید با اعتماد به نفس ظاهر شوید، این کار را امتحان کنید. علاوه بر ایجاد تغیر مثبت هورمونی در هر دو گروه مردان و زنان، این ژست منجر به افزایش احساس قدرت و خطرپذیری بیشتر نیز می شود. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد بیشتر تحت تأثیر احساساتشان نسبت به شما قرار می‌گیرند نه آنچه شما می‌گویید.

زبان بدن اعتماد به نفس

2. برای بالا بردن مشارکت نشان دهید که گوش می دهید

اگر می خواهید که دیگران حرف دلشان را کامل به شما بازگو کنند، وقتی حرف می زنند چند کار به صورت همزمان انجام ندهید و فقط به آنها گوش کنید. از وسوسه چک کردن تلفن همراه و ساعتتان دوری کنید. یا به دنیال این نباشید که واکنش حضار دیگر را (اگر حضار دیگری هم هستند) ببینید.

درعوض، با تکان دادن سر بر کسانی که صحبت می کنند، تمرکز کرده و با آنها تماس چشمی برقرار کنید. خم شدن به جلو نیز از دیگر روش‌های غیر کلامی برای نشان دادن توجه کامل شماست. شنیدن صحبت افراد مهم است. اطمینان از اینکه آنها مطمئن هستند که شما گوش می دهید نیز همانقدر مهم است.

3. برای تشویق همکاری، موانع را برطرف کنید

موانع فیزیکی خصوصاً برای تلاش‌های مشترک مضر است. هر چیزی را که مانع از دید شما می شود یا مانعی بین شما و بقیه تیم ایجاد می کند، حذف کنید. حتی در حین استراحت و غذا خوردن هم ممکن است با نگه داشتن لیوان و بشقاب تان به سمتی خاص سدی ایجاد کنید که به نظر برسد عمداً شما را از دیگران دور می کند. یک مدیر خبره می تواند به راحتی تیمش را با توجه به میزان بالا بردن فنجان قهوه یا لیوان چای شان ارزیابی کند. هرچه افراد ناامنی بیشتری احساس می کنند، لیوان خود را بالاتر می برند. بنابراین می توان گفت افرادی که در مواجهه با دیگران و مخصوصا حین گفتگو دستشان را در سطح کمر نگه داشته بودند نسبت به افرادی که دستشان را موازی قفسه سینه نگه داشتند، در ان گفتگو راحت تر بودند.

4. برای برقراری ارتباط فوری با دیگران دست بدهید

زبان بدن دست دادن

لمس، ابتدایی ترین و قدرتمندترین ابزار ارتباط غیر کلامی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید لمس کردن بازو، دست یا شانه افراد به مدت 1/40 ثانیه باعث ایجاد پیوند انسانی می شود. در محل کار، لمس جسمی از طریق سنت دست دادن انجام می شود و این تماس لمسی تاثیری ماندگار و مثبت به جا می گذارد. یک مطالعه در مورد دست دادن نشان داد که اگر با کسی دست بدهید، دو برابر بیشتر امکان دارد شما را به خاطر بسپارد. همچنین محققان دریافتند که مردم دو برابر بیشتر احتمال دارد به افرادی که با آنها دست می دهند، واکنش های دوستانه نشان دهند.

5. برای برانگیختن احساسات خوب و مثبت، لبخند بزنید

زبان بدن لبخند زدن

یک لبخند واقعی نه تنها در خود شما باعث ایجاد احساس خوشی می شود، بلکه به اطرافیان نیز می گوید که شما صمیمی، همکاری کننده و قابل اعتماد هستید. یک لبخند واقعی به آرامی روی صورت شما نمایان می شود، چشم ها را درخشان می کند، صورت را جذابتر می کند و آرام آرام هم محو می شود. مهمتر از همه، لبخند زدن به طور مستقیم بر چگونگی پاسخ دادن دیگران به شما تأثیر می گذارد. وقتی به کسی لبخند می زنید، تقریباً در اکثر موارد آنها هم به شما لبخند می زنند. و چون حالت چهره باعث ایجاد احساسات مربوط به همان حالت می شود، لبخندی که به شما زده می شود هم در واقع حالت احساسی دیگران را به طور مثبتی نسبت به شما تغییر می دهد.

6. برای نشان دادن توافق، حرکات و حالت های طرف مقابل تان را تکرار کنید

وقتی مشتری یا همکاران تجاری شما به طور ناخودآگاه از زبان بدن شما تقلید می کنند، این روش غیرکلامی شان برای گفتن این است که شما را دوست دارند یا با شما موافق هستند. وقتی عمدا حرکات و حالت های افراد دیگری را تقلید می کنید، این کار می تواند تاثیر مهمی در ساختن یک ارتباط قوی و پایدار داشته باشد. تقلید کردن با مشاهده حرکات صورت و بدن فرد شروع می شود و سپس به بدن شما اجازه می دهد تا حالات مشابهی را تکرار کند. انجام این کار باعث می شود دیگران احساس درک و پذیرفته شدن کنند.

7. برای بهبود گفتار خود از دستانتان استفاده کنید

حرکات دست حین صحبت کردن

تصویربرداری از مغز نشان داده است منطقه ای به نام ناحیه بروکا، که برای تولید گفتار مهم است، نه تنها هنگام صحبت کردن، بلکه وقتی دستانمان را تکان می‌دهیم، فعال است. از آنجا که حالت های جسمی ما با یکپارچه سازی گفتارمان در ارتباط است، حرکات ما در حین صحبت در واقع می توانند روند تفکر ما را تقویت کنند.

هر وقت مدیران و دیگران را تشویق می کنم که حرکات دست را در سخنرانی هایشان بگنجانند، متوجه می شوم که محتوای کلامی آنها نیز بهبود پیدا می کند. این کار را تجربه کنید و خواهید فهمید که حرکات بدنی به شما کمک می کند افکار واضح تری داشته باشید و با جملات محکم تر و با زبان روان تر صحبت کنید.

8. برای فهمیدن حقیقت، پای افراد را نگاه کنید

هنگامی که افراد سعی می‌کنند زبان بدن خود را کنترل کنند، در درجه اول بر روی صورت، وضعیت بدنی و حرکات دست و بازو تمرکز می کنند. از آنجا که پاها مغفول مانده اند، در جایی قرار می گیرند که بیشتر اوقات می توان حقیقت را یافت. افراد تحت فشار روانی، اغلب با افزایش حرکات پا، عصبی شدن و اضطرابشان را نشان می دهند. مثلا پاها با یکدیگر یا با مبلمان و وسایل نزدیک شروع به بازی می کنند یا به همدیگر تاب می خورند. برای کاهش دادن تنش، پاها معمولا کشیده و صاف می شوند. مطالعات نشان می دهد که ناظران با دیدن کل وضعیت بدن در اغلب موارد قضاوت بهتری نسبت به وضعیت عاطفی واقعی دیگران دارند. ممکن است شما این موضوع را ندانید، اما به طور غریزی در تمام زندگی تان به حرکات پا واکنش نشان داده اید.

9. برای اینکه قوی به نظر برسید، تُن صدای خود را پایین نگه دارید

قبل از انجام مکالمه یا برقراری تماس تلفنی مهم، با ایجاد صداهای “هوم، هوم هوم، هوم”، در تن صدای مطلوب خود (تکنیکی که متخصص های گفتاردرمانی معمولا توصیه می کنند) تمرین کنید. اگر خانم هستید، مراقب باشید که تن صدای شما در انتهای جملات بالا نرود طوری که انگار سؤالی می پرسید یا به دنبال تأیید هستید. در عوض، در زمان بیان نظر، از تن صدای معتبر استفاده کنید که در آن صدای شما از یک نت شروع می شود، در میان جمله بلند شده و در انتها پایین می آید.

10. برای بهبود حافظه، بازوهایتان را جمع نکنید و پاهایتان را روی هم نیندازید

پاها و بازوها را جمع نکنید

محققان زبان بدن در یافته های جالب یکی از مطالعاتشان گزارش می دهند: هنگامی که گروهی از داوطلبان در یک سخنرانی شرکت کردند و با بازوها و پاهای باز از هم نشستند، 38٪ بیشتر از گروهی که در همان سخنرانی با بازوها و پاهای بسته حضور داشتند، مطالب را به یاد آوردند. برای بهبود حافظه، بازوها و پاهایتان را خم نکنید. اگر مخاطب تان زبان بدن دفاعی به کار گرفته است، تاکتیک هایتان را دهید، مدتی استراحت بدهید تا حرکت کنند و حالت بدنشان تغییر کند و تا زمانی که بدن آنها حالتی پذیرا ندارد سعی نکنید آنها را به چیزی ترغیب یا در مساله ای قانع کنید.

اگر این 10 نکته ساده و قدرتمند در مورد زبان بدن را انجام بدهید، قطعا تأثیر غیر کلامی شما در محیط کار به طور شگفت انگیزی افزایش می یابد.