کارلوس اسلیم هلو (Carlos Slim Helú) فرزند جولیان اسلیم حداد است که از لبنان به مکزیک مهاجرت کردند. کارلوس اسلیم در 28 ژانویه سال 1940 در مکزیکوسیتی به دنیا آمد. جایی که پدر و مادرش به دلیل تجارت و کسب‌وکار موفق خود، شناخته‌شده بودند. او پس از فرار از امپراتوری عثمانی، به‌اجبار در سن 15 سالگی به ارتش پیوست.

زندگینامه کارلوس اسلیم

دور از انتظار نبود که کارلوس اسلیم با داشتن پدر و برادرانی اهل کسب‌وکار، با آموزه‌های کارآفرینی رشد کند؛ به همین دلیل، هنگامی‌که او تنها 12 سال سن داشت، با صدور اولین چک خود سهام بانک ملی مکزیک را خریداری کرد. اسلیم در سال 1953 و درحالی‌که تنها 13 سال سن داشت، پدرش را از دست داد. سال‌ها بعد، به دلیل علاقه بیش از حدش به عمران، وارد دانشگاه مستقل ملی مکزیک (UNAM) شد و به‌طور هم‌زمان، جبر و برنامه‌نویسی خطی را نیز تدریس می‌کرد.

سال 1965، سالی بود که اسلیم ” گروه تجارتی کارسو ” و “بنگاه املاک و مستغلات کارسو ” را پایه‌گذاری نمود. این شرکت در سال 1966 رسماً افتتاح شد. در این زمان پس از آشنایی کوتاه با سمیه دومیت جمایل ازدواج کرد. از آن زمان به بعد، کارلوس موقعیت موفق و ویژه‌ای در زمینه کارآفرینی، صنعت، تجارت، املاک و مستغلات و مناطق تجاری برای خود دست‌وپا نمود.

کارآفرینی مولتی میلیاردر و موفق که روی پای خودش ایستاده!

زندگینامه کارلوس اسلیم

او از 12 سالگی روی پای خود ایستاد. بی‌شک؛ مهم‌ترین مسئله‌ای که کارلوس اسلیم را به یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین افراد جهان تبدیل نموده، استقلال؛ پشتکار؛ سخت‌کوشی؛ تلاش فراوان و البته داشتن هوش اقتصادی بالا بود. او از پدرش آموخت قبل از اینکه دست به شروع کاری بزند، درباره آن کار تحقیق و مطالعه کند تا بی‌گدار به آب نزند. به همین سبب، شروع به مطالعه کتاب‌های اقتصادی و تجاری بسیاری کرد. شاید همین موضوع جرقه‌ای شد تا به کارآفرینی علاقه پیداکرده و در همان عنفوان جوانی به سرمایه‌گذاری و تجارت روی آورد.

تأسیس بیش از 200 شرکت کارآفرینی موفق توسط کارلوس اسلیم!

در سال 1982، درحالی‌که کشور به دلیل بدهی زیاد، وضعیت وخیم در بانکداری ملی و اقتصاد فلج، دوره بحران را پشت سر می‌گذاشت؛ گروه تجارت کارسو، پیشنهاد خصوصی‌سازی را به دولت ارائه داد. او روش جالبی برای ثروت‌اندوزی برای خود برگزیده؛ به این صورت که شرکت‌های در آستانه ورشکستگی را خریداری کرده و آن‌ها را تبدیل به غول‌های اقتصادی میلیاردی می‌نماید تا بعدها با فروش سهام این شرکت‌ها ثروت زیادی به هم بزند.

در دهه 90 کارلوس اسلیم موفق به خرید شرکت تلفن ایالتی تلمکس شد. شرکتی که امروزه در سراسر جهان توسعه‌یافته و سرمایه زیادی را در زیرساخت‌های ارتباطات از راه دور در آمریکای لاتین؛ که شرکت وی در آن فعالیت دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. این امر به دستور “کارلوس سالیناس دو گورتاری ” رئیس‌جمهور سابق مکزیک پیرو سیاست خصوصی‌سازی کشور انجام شد؛ بنابراین کارلوس اسلیم توانست بسیاری از شرکت‌های دولتی از جمله: شرکت تلمکس (شرکت مخابرات مکزیک)؛ فرانس تلکوم از فرانسه و SBC تلکوم از ایالات‌متحده بخرد. متأسفانه درست در اوج موفقیت‌های حیرت‌انگیز کارلوس، همسرش؛ سمیه در سال 1999 درگذشت و او و شش فرزندشان کارلوس؛ مارکو آنتونیو؛ پاتریک؛ سومایا؛ ونسا و یوهانا را تنها گذاشت.

کارلوس اسلیم ؛ موفقیت و ثروتی فراتر از بیل گیتس

بنابراین؛ کارلوس با بهره‌گیری از بحران‌های مالی و بدهی مکزیک در سال ۱۹۸۲ تعداد زیادی از شرکت‌های مختلف را با قیمتی ارزان‌ خرید. سرمایه‌گذاری‌های مختلف در هتل‌ها؛ نانوایی‌ها؛ ساخت‌وسازها و حتی اقداماتی که در رابطه با روزنامه مشهور نیویورک‌تایمز انجام داد؛ همه و همه موجب شد تا کارلوس نام خود را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین کارآفرینان جهان بر سر زبان‌ها بیندازد و در سال 2010 عنوان ثروتمندترین مرد جهان را از بیل گیتس باز پس گرفت و از آن خود نمود. ثروت خالص او، بیش از 35.4 میلیارد دلار تخمین زده شده که او را تبدیل به قدرت اول مکزیک و حتی دنیا نموده است.

ثروتمند؛ موفق و نیکوکار

نقل قول کارلوس اسلیم

فعالیت‌های تجاری گسترده و موفق کارلوس باعث غفلت از امور خیریه و انسان دوستانه‌اش نشد. او در سال 1986 بنیاد خیریه “کارسو اسلیم ای سی (Carlos Slim A.C.)” را تأسیس کرد تا در توسعه و آموزش سرمایه انسانی؛ بهداشت؛ ورزش و… در جامعه مکزیک، کمک فراوانی کرده باشد. در اواخر سال 1995، با تأسیس “بنیاد تلمکس (Telmex)”، این موسسه را برای انجام فعالیت‌‌های آموزشی؛ بهداشت؛ تغذیه؛ عدالت؛ فرهنگ؛ توسعه انسانی؛ محیط‌زیست؛ ورزش و کمک به سوانح طبیعی ” اختصاص داد؛ بنابراین؛ او در ادامه فعالیت‌های بی‌شمار بشردوستانه خود، ده‌ها موسسه خیریه ایجاد کرده و از افراد بسیاری حمایت کرده است.

در سال 2008 وی 110 میلیون دلار به بنیاد ALAS اهدا کرد؛ سازمانی که توسط شکیرا؛ خواننده کلمبیایی برای حمایت از کودکان آمریکای لاتین تأسیس‌شده است. فعالیت‌های خیرخواهانه کارلوس محدود به مؤسسات خیریه نمی‌شود. او در سطح فرهنگی نیز بسیار موفق عمل نموده است. کارلوس، موزه سومایا را در سال 1994 ایجاد کرد که همین امر موجب شاغل شدن بیش از 64000 نفر شد. جالب اینکه کارلوس “مسئول تحقیق و حفاظت از میراث هنری مکزیک ” نیز می‌باشد. تأسیس بنیاد مرکز تاریخی شهر مکزیکوسیتی؛ توجه و حمایت از حوزه‌های مختلف مانند بوم‌شناسی؛ توسعه پایدار کشور و… تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های موفق؛ خیرخواهانه و ثمربخش ثروتمندترین مرد جهان به شمار می‌رود. کسب مدال افتخار کسب‌وکار موفق و شایسته تجارت ملی مکزیک از دانشگاه جورج واشنگتن؛ بالاترین جایزه این موسسه نیز یکی از جوایز ارزشمندی است که در طول سال‌ها فعالیت به‌عنوان یک کارآفرین موفق کسب نموده است.