کاتلین هال، بنیانگذار موسسه استرس در آتلانتا است. او می‌گوید: ریشه مدیریت استرس در این است که بفهمیم استرس در واقع اطلاعاتی است که می توانیم آنها را بررسی و از آن استفاده کنیم. در حالی که در منابع مختلف مدیریت استرس، نکات ظریف متفاوتی وجود دارد، اما موارد ثابتی هم هست. موارد زیر برگرفته از برخی زمینه های جهانی است.

۱. اگر نمی توانید از یک وضعیت استرس زا دوری کنید، سعی کنید آن را تغییر دهید.

اغلب این تغییرات شامل تغییر شیوه‌ی برقراری ارتباط و عملکرد در زندگی روزمره‌تان است. احساسات خود را به جای انباشته کردن، بیان کنید. مایل به سازگاری باشید، اما دفاع از حق خود را در در اولویت بگذارید. زمان خود را بهتر مدیریت کنید. از این طریق یک گام در مدیریت استرس پیش رفته اید.

۲. اگر شما نمی توانید عامل استرس را تغییر دهید، خودتان را تغییر دهید.

برای مدیریت استرس، دیدگاه جدیدی به مشکلات داشته باشید. سعی کنید موقعیت های استرس زا را از دیدگاه مثبت تری ببینید. به وضعیت به طور کلی نگاه کنید. از وضعیت استرس زا دور باشید. استراتژی ساده تمرکز بر موارد مثبت، می تواند به شما در دور ماندن از عوامل استرس زا بهتر کمک کند.

۳. سومین استراتژی مدیریت استرس: از عامل استرس، استراحت کوتاه بگیرید.

حتی 20 دقیقه مراقبت از خود مفید است.

ممکن است دور شدن از یک پروژه کاری بزرگ،کودکی که گریه می‌کند یا افزایش صورتحساب، دشوار به نظر برسد. اما وقتی به خود اجازه دهید که از آن دور شوید، می توانید چشم انداز جدیدی به دست آورید و کمتر تحت فشار باشید. البته مهم است که از استرس خود کامل دور نشوید (مثلا قبض‌هایی که برخی مواقع باید پرداخت شوند). اما حداقل 20 دقیقه مراقبت از خود را داشته باشید.

۴. تنفس، اساس رفع استرس و التیام دادن به آن است.

تنفس عمیق برای کاهش استرس

تنفس سطحی معمولی ما، اکسیژن بدن و مغز را به طور کامل تامین نمی‌کند که  بر سیستم ایمنی و قلبی-ریوی تأثیر می گذارد. چندین نفس عمیق دیافراگمی در یک لحظه پر استرس را تمرین کنید. این کار، ذهن، بدن و روح را پاک می کند و برای مدیریت استرس مفید است.

۵. طبق تحقیقات علمی، آرام کردن ذهن، بدن و روح فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به یک مکان آرام بروید، راحت باشید. روی یک عبارت یک تا پنج کلمه ای که آن را دوست دارید تمرکز کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید. نفس های عمیق دیافراگمی را به سمت داخل و خارج انجام دهید. شاید بهتر باشد در ابتدا یک تایمر را به مدت 10 دقیقه تنظیم کنید تا نگران زمان نباشید. با این تمرین هورمون های شفابخشی که برای آرامش و سلامتی بدن شما مفید است، ترشح می شود.

۶. در مدیریت استرس روش های ناسالم مقابله با استرس را بشناسید.

غذای ناسالم، الکل یا مواد مخدر اغلب فقط یک مجموعه از مشکلات را به مشکلات دیگر تبدیل می کند که می تواند از کنترل خارج شود. بهتر است از این مکانیزم های مقابله ناسالم از ابتدا دوری کنید. سعی کنید راه های خوبی برای مقابله و مدیریت استرس خود، پیدا کنید.

۷. تمرین یادداشت برداری روزانه را انجام دهید. این کار برای سلامتی مفید است.

یادداشت برداری روزانه با حذف پشت هم نگرانی و افکار رقابتی بیش از حد در ذهن شما، استرس را کاهش می دهد. شما این نگرانی ها، دلواپسی‌ها و امیدها یا آرزوها را از بدن خود بر روی کاغذ منتقل می‌کنید.

۸. در مدیریت استرس،تصدیق خود، می تواند سلامت را تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان می دهد که هر گونه تفکر و احساس، باعث آزاد شدن یک ترشح شیمیایی در بدن ما می شود. این ترشحات بر سلامت ذهنی، جسمی و معنوی ما تاثیر می گذارد. صحبت منفی با خود می تواند آسیب رسان باشد؛ دادن پیام های مثبت این آسیب را خنثی می‌کند.

۹. دوستی ها شاخص های قوی برای مدیریت استرس هستند.

دوستی چیز اضافی یا تجمل نیست. بلکه برای تعادل بین کار و زندگی و سلامت شما ضروری است. مطالعات نشان می دهد که تنها بودن باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر مرگ و میر می شود.

۱۰. به طور منظم ورزش کنید، بخوابید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

فعالیت بدنی در جلوگیری و کاهش عوارض استرس نقش اساسی دارد. حداقل سه بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه برای ورزش وقت بگذارید. تمرینات هوازی در مدیریت استرس و تنشی که در وجود شماست معجزه می کند. بدنی که خوب تغذیه شده باشد بهتر برای مقابله با استرس آماده می شود. روز خود را به درستی با صبحانه شروع کنید. با وعده های غذایی متعادل و مغذی در طول روز، انرژی خود را بالا و ذهن‌تان را خالی و در تعادل نگه دارید.  کافئین و شکر را کاهش دهید.  به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی مغز و بدن شما را نیز تغذیه می کند.  احساس خستگی استرس شما را افزایش می دهد زیرا ممکن است باعث شود غیر منطقی فکر کنید.

۱۱. بر روی یک شیء تمرکز شدید داشته باشید تا آگاهی خود را از لحظه افزایش دهید.

به شکل، رنگ، وزن و حسی که یک مداد می‌دهد توجه کنید. کشمش یا یک تکه شکلات را به آرامی میل کنید. آگاهی ذهنی باعث آرامش می شود درک کنید که برای مدیریت استرس نمی‌توان به همه یک پیشنهاد داد. اشخاص با یکدیگر متفاوتند و به استرس واکنش متفاوتی نشان می دهند.