توکن بیت تورنت یا BTT رمزارزی ساخته شده با استاندارد TRC-10 است که در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت بیت تورنت (BitTorrent Inc.) و موسسه ترون (Tron Foundation) عرضه شد. توکن BTT به خاطر فروش سریعش در پلتفرم Binance DEX (پلتفرم جدید و غیر متمرکز صرافی بایننس) مشهور است. در این پلتفرم، توکن‌های بیت تورنت که بیش از ۷ میلیارد دلار ارزش داشتند تنها طی ۷ دقیقه به فروش رسیدند.

تیم توسعه دهنده بیت تورنت به منظور ایجاد انگیزه برای مشارکت در نگهداری پلتفرم بیت تورنت تصمیم گرفت تا بلاک چین ترون را به این پروتکل اشتراک فایل اضافه کند. در نتیجه این اقدام، به کاربرانی که در اشتراک فایل‌ها مشارکت داشته باشند و منابع خود را در اختیار شبکه قرار دهند، توکن BTT پاداش داده خواهد داشت.

پروتکل بیت تورنت که هم اکنون به عنوان گسترده ترین پروتکل غیر متمرکز جهان شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۱ توسط برام کوهن ساخته شد. این پروتکل امکان توزیع همتا به همتای فایل‌های حجیم را بین چندین کاربر مختلف امکان پذیر می‌کند. در سال ۲۰۱۸ موسسه ترون شرکت بیت تورنت را به صورت کامل خریداری کرد و در نتیجه به تعداد زیادی از کاربران احتمالی برای شبکه خود دسترسی پیدا کرد.

ارزش توکن بیت تورنت یا BTT

همه چیز با عرضه اولیه این توکن شروع شد که جمع آوری بیش از ۷ میلیارد دلار را به همراه داشت. پس از گذشت تنها دو هفته قیمت هر توکن BTT از 0.000012 به 0.001 دلار افزایش یافت. این یعنی کسانی که در عرضه اولیه توکن BTT شرکت داشتند می‌توانستند طی ۱۴ روز سودی معادل با ۸۰۰ درصد دریافت کنند. گفته می‌شود دلیل اصلی موفقیت عرضه اولیه این توکن نیز اقدامات انجام شده توسط یک بازاریاب بزرگ به اسم جاستین سان بوده است.

البته این پروژه رمزارزی بیت تورنت تنها به اشتراک پهنای باند محدود نمی‌شود و استفاده‌های تجاری بیشتری هم خواهد داشت؛ استفاده‌هایی مثل فضای ذخیره سازی اشتراکی، انجام محاسبات و تامین منابع. توکن BTT نیز فعلا برای پاداش دادن به کاربرانی که پهنای باند خروجی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند در نظر گرفته شده است، اما بعدا به عنوان ارز اصلی برای خرید محتوا، انعام دادن به مجریان برنامه‌های زنده و جذب سرمایه برای پروژه‌های جدید هم استفاده خواهد شد.

در حال حاضر هدف اصلی توکن بیت تورنت ایجاد انگیزه برای کاربران است تا زمانی که دانلود یک فایل را به اتمام رساندند، فایل تورنت آن را فورا حذف نکنند و با اشتراک پهنای باند خود سرعت دانلود کاربران دیگر را افزایش دهند. کاربران می‌توانند توکن‌هایی که از این طریق به دست اورده اند را برای خرید محتوا یا خرید حق تماشای برنامه‌های زنده استفاده کنند.

ذخیره کلی BTT ۹۹۰ میلیارد عدد است و از این مقدار چیزی نزدیک به ۴۰ درصد در اختیار تیم توسعه دهنده قرار دارد. بدیهی است که کنترل این تعداد رمزارز توسط یک گروه محدود احتمال دستکاری در بازار این توکن را به همراه خواهد داشت.

بلاک چین BTT

توکن بیت تورنت (BTT)

توکن بیت تورنت بر اساس بلاک چین ترون ساخته شده است. ترون از الگوریتم DPoS استفاده کرده و در نتیجه بلاک چین آن نیز از سیستم گزینش نماینده و رای گیری استفاده می‌کند. نمایندگان وظیفه نظارات بر شبکه و ثبات عملیات‌های انجام شده در آن را بر عهده دارند و در ازای آن پاداش دریافت خواهند کرد.

کاربران تورنت با مشکلاتی مثل سرعت پایین دانلود و از دسترس خارج شدن تدریجی فایل‌های مختلف آشنا هستند. اقتصادی که با توکن BBT روی شبکه بیت تورنت بر پا خواهد شد به کاربران انگیزه می‌دهد تا پهنای باند خود را به اشتراک بگذارند و در کنار افزایش سرعت و عمر فایل‌های شبکه، پاداش هم دریافت کنند.

تیم توسعه دهنده به تازگی بخش جدیدی به نام «بیت تورنت اسپید» (BitTorrent Speed) را راه اندازی کرده است. در این شبکه همتا به همتا کاربران می‌توانند با استفاده از مکانیزم‌های فعلی بیت تورنت یک دیگر را پیدا کنند. پس از ارتباط دو کاربر یا همان گره دو بخش جدید نمایش داده می‌شود:

  • بخش bidannounce: یک نوع مزایده. در این بخش درخواست‌های افراد دانلود کننده (peer) به توزیع کنندگان (seed) همراه با یک پیشنهاد مبلغ ارسال می‌شود. سپس توزیع کنندگان درخواست‌ها را طی پروسه ای که ممکن است ۳۰ دقیقه طول بکشد رد یا قبول خواهند کرد.
  • بخش bidscrape: لیستی که خدمات دهندگان شبکه از طریق آن درخواست‌های دریافت اطلاعات (info hash) را مشاهده خواهند کرد.

مزایا و معایب توکن بیت تورنت

مزیا

  • توسعه پایدار اکوسیستم
  • ایجاد انگیزه برای کاربر
  • عدم دریافت کارمزد

معایب

  • توکن BTT ضمانتی برای افزایش سرعت شبکه بیت تورنت ندارد
  • بازاریابی گسترده این توکن شک بر انگیز است
  • پس از خریداری بیت تورنت توسط ترون تعدادی از کارکنان قدیمی ‌اخراج شدند

جمع بندی

از آن جایی که بیت تورنت به عنوان بزرگترین اکوسیستم نامتمرکز جهان شناخته می‌شود، نسبت به رقبایی که خدمات مشابه ارائه می‌دهند یک برتری بزرگ دارد. تقریبا یک چهارم از داده‌هایی که در جهان انتقال داده می‌شود از سمت کاربران یوتورنت (µTorrent) و بیت تورنت آمده است. در ضمن بیت تورنت به تنهایی مسئول ۲۲ درصد از کل ترافیک آپلود جهانی و ۲ درصد از کل ترافیک دانلود جهانی محسوب می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که محبوبیت جهانی بیت تورنت غیر قابل انکار است؛ اما این دلیلی بر محبویت توکن آن در آینده نخواهد بود. سیستم بیت تورنت پیش از عرضه این توکن هم خوبی کار می‌کرد. تنها مشکل، حدف فایل توسط کاربرانی است که دانلودشان تمام شده که در نتیجه آن کاهش پهنای باند را شاهد هستیم. توکن BTT نیز برای حل همین مشکل به شبکه معرفی شده است.

در حاضر تضمینی برای مدیریت کل ترافیک شبکه بیت تورنت توسط بلاک چین ترون ارائه نشده است. پس آیا نیازی به آوردن بلاک چین به اکوسیستم بیت تورنت وجود دارد؟ تنها گذر زمان می‌تواند این سوال را پاسخ دهد.

معرفی بهترین کیف پول ها برای توکن بیت تورنت یا BTT

کیف پول توکن بیت تورنت (BTT)

برای نگهداری توکن‌های بیت تورنت یا BTT می‌توانید از هر کیف پولی که با ترون یا TRX سازگار است استفاده کنید.

کیف پول Tron Wallet

Tron Wallet کیف پولی همتا به همتا و امن است که یک صرافی ترون نیز محسوب می‌شود. این کیف پول رمزارز برای ویندوز (فقط ۸.۱ و ۱۰)، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس عرضه شده است. پس از نصب این کیف پول اطلاعات حساب شما از طریق یک رمز عبور و یک عبارت ۲۴ کلمه ای رمزنگاری خواهد شد.

کیف پول های Exodus و Gate.io

علاوه بر Tron Wallet که کیف پول رسمی‌ترون محسوب می‌شود، شما می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری دیگری مثل Exodus و Gate.io استفاده کنید. Exodus برای تمامی ‌سیستم عامل‌های اصلی موبایل و دسکتاپ عرضه شده است، اما Gate.io تنها روی سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس قابل استفاده خواهد بود.

کیف پول Ledger Nano S

در صورت نیاز به امنیت بیشتر نیز می‌توانید از کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S برای برای نگهداری توکن‌های بیت تورنت خود استفاده کنید.