بایننس (Binance) یک صرافی بین الملی است که از صدها رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند و برزگترین صرافی رمزارز تلقی می‌شود. بایننس کوین یکی از سریع‌ترین صرافی‌های دنیای رمزارزهاست و ظرفیت پردازش ۱.۴ میلیون سفارش در ثانیه را دارد. بر خلاف بسیاری از صرافی‌های دیگر، بایننس به صورت انحصاری در حوزه رمزارزها فعالیت کرده و هیچ نوع ارز رایجی در آن معامله نمی‌شود.

بایننس در سال ۲۰۱۷ توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) و راجر وانگ (Roger Wang) تاسیس شد. ژائو و وانگ به ترتیب مدیر عامل و مدیر ارشد فناوری این صرافی هستند. چانگ پیش از این در ساخت رمزارزهای سی تی او (CTO) و اکی کوین (OKcoin) دخیل بوده و یک شرکت دیگر به اسم بیجیتک (BijieTech) را هم تاسیس کرده بود که خدمات صرافی ابری برای متصدیان صرافی‌های مختلف را فراهم می‌کرد.

در ابتدا شانگهای مقر اصلی بایننس بود اما درست پیش از اعلام ممنوعیت معامله رمزارزها توسط دولت چین، این شرکت مقر و سرورهای خود را به ژاپن انتقال داد. اما این انتقال هم دردسر ساز بود و در ماه مارچ سال ۲۰۱۸، سازمان خدمات مالی ژاپن (JFSA) به این شرکت دستور داد تا فعالیت‌هایش در این کشور را متوقف کند. بایننس نیز تصمیم گرفت تا به جمهوری مالت نقل مکان کند.

بایننس کوین (Binance Coin) چیست؟

بایننس کوین یا BNB رمزارزی ساخته و عرضه شده از سوی صرافی بایننس است.

هدف اصلی از ساخت بایننس کوین تسهیل فعالیت‌های درونی این صرافی بود. از بایننس کوین می‌توان برای پرداخت کارمزدهای مختلف صرافی (برداشت، تبادل و…) استفاده کرد. بایننس برنامه‌ای به نام لانچپد (Binance Launchpad) دارد که کاربران می‌توانند با شرکت در آن، از طریق پرداخت هزینه با BNB در عرضه‌های اولیه صرافی (IEO) شرکت کنند.

علاوه بر این، کاربران بایننس برای هر تراکنشی که با BNB انجام دهند تخفیف مشخصی دریافت خواهند کرد: ۵۰ درصد تخفیف در تمامی معاملات سال اول، ۲۵ درصدتخفیف برای سال دوم، ۱۲.۵ درصد برای سال سوم و ۶.۷۵ درصد برای سال چهارم. تخفیف‌ها پس از اتمام سال چهارم به پایان می‌رسند.

بایننس به منظور گسترش استفاده از BNB قراردادهایی با شرکت‌های مختلف امضا کرده است. یکی از این قرارداد‌ها با شرکت آپ لایو (Uplive) امضا شده است که بزرگترین پلتفرم استریم ویدئوی آسیایی محسوب می‌شود. این پلتفرم بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد و BNB را به صورت هدیه‌های مجازی به فروش می‌رساند. موناکو (Monaco) نیز یک پلتفرم بزرگ دیگر است که از بایننس کوین حمایت می‌کند؛ پلتفرمی نوآور در حوزه پرداخت و رمزارزها که BNB در اپلیکیشن موبایل و کارت‌های ویزای آن قابل استفاده
است.

بایننس کوین چیست

عرضه اولیه بایننس کوین

بایننس کوین اولین بار از طریق یک عرضه اولیه (ICO) که از تاریخ بیست و ششم ژوئن تا سوم جولای ۲۰۱۷ به طول انجامید، وارد دنیای رمزارزها شد.

در این عرضه اولیه به ازای هر اتریوم (ETH) ۲۷۰۰ و به ازای هر بیت کوین ۲۰۰۰۰ بایننس کوین قابل دریافت بود. در آن زمان موجودی کلی BNB دویست میلیون توکن بود. بایننس ۲۰ میلیون را برای سرمایه گذاران، ۸۰ میلیون را برای تیم تاسیس کننده و ۱۰۰ میلیون باقی مانده را برای سایر شرکت کنندگان در این عرضه اولیه کنار گذاشت.

تمامی موجودی BNB پیش از شروع عرضه اولیه ساخته شده بود و ۱۵ میلیون دلار از فروش آنان به دست آمد. چیزی نزدیک به ۷.۵ میلیون دلار از این درآمد برای بازاریابی و ایجاد برند کنار گذاشته شد. 5 میلیون دلار نیز به منظور ساخت، توسعه و بروزرسانی اکوسیستم بایننس ذخیره شد.

تا فوریه ۲۰۲۰ ارزش ثبت شده برای بازار بایننس کوین بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

سیاست‌های تعیین شده برای بایننس کوین

به دلیل کاهش تدریجی تخفیف‌های تعیین شده برای استفاده از بایننس کوین، انتظار می‌رود که ارزش آن نیز با گذشت زمان کاهش پیدا کند. بایننس نیز با آگاهی از این موضوع برنامه‌ای برای مقابله با آن چیده است.

بایننس قصد دارد تا هر ۴ ماه یک بار از ۲۰ درصد از سود دریافتی‌اش برای بازخرید توکن‌های BNB استفاده کرده و سپس آن‌ها را از گردش خارج و به اصطلاح بسوزاند. این اقدام تا زمانی که تنها ۱۰۰ میلیون توکن در گردش باقی بماند ادامه خواهد داشت. پیش بینی می‌شود این استراتژی موجب حفظ قیمتی مناسب برای BNB شود.

بایننس در تازه‌ترین و دهمین اقدام خود برای سوزاندن BNBها، 2,216,888 توکن را از گردش خارج کرد که در آن زمان ارزشی نزدیک به ۳۸.۸ میلیون دلار داشتند. آمار نشان می‌دهد که تا فوریه ۲۰۲۰ از ۲۰۰ میلیون توکن بایننس کوین، تنها ۱۵۵ میلیون در گردش باقی مانده است.

بایننس کوین چگونه کار می‌کند؟

بایننس کوین چگونه کار می‌کند

در ابتدا بایننس کوین از طریق بلاک چین اتریوم و به صورت یک توکن ERC-20 عرضه شد، اما پس از مدتی بایننس رمزارزش را به بلاک چین خود که بایننس چین (Binance Chain) نام دارد انتقال داد. بر خلاف بلاک چین اتریوم، بایننس چین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند و به جای آن از مکانیزم توافق جمعی تندرمینت (Tendermint) و الگوریتم عملی تحمل خطای بیزانسی (BFT) استفاده خواهد کرد.

استفاده از این دو الگوریتم یعنی گره‌های مختلفی مثل گره‌های تایید کننده (اعضای شبکه که وظیفه تایید تراکنش‌ها را به عهده دارند)، گره‌های سرعت بخش (اعضای شبکه که سرعت تایید تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند)، گره‌های شاهد (اعضای شبکه که پروسه توافق جمعی را نظارت می‌کنند و سایر گره‌ها را از انجام شدن تراکنش‌ها مطلع می‌کنند). پس انجام تراکنش‌های یک بلاک و ارسال آن به بلاک چین، کارمزدها بین این گره‌ها تقسیم خواهد شد.

چگونه بایننس کوین بخریم؟

قبل از هر چیز باید بدانید که امکان دریافت بایننس کوین از طریق استخراج وجود ندارد؛ چون تمامی بایننس کوین‌ها از قبل استخراج شده‌اند. بنابراین تنها راه دریافت بایننس کوین، خرید آن از طریق صرافی‌های رمزارزی است.

در صرافی بایننس امکان تبادل آسان BNB با بیش از ۷۰ رمزارز مختلف وجود دارد. علاوه بر صرافی کوچک‌تر، صرافی‌های بزرگی مثل بنکر نتورک (Bancor Network)، گیت دات ای او (Gate.io) و ای دی ای اکس (IDEX) نیز همگی از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود پیش از تبادل رمزارزهایتان حتما نرخ‌های صرافی‌های مختلف را بررسی کنید تا بهترین معامله را داشته باشد.

آینده بایننس کوین

بایننس یکی از پدیده‌هایی بود که در دنیای رمزارزها شگفتی‌ساز شد. این صرافی در مدت زمانی کوتاه رشد بالایی تجربه کرده است و اکنون نیز از آن به عنوان بزرگترین صرافی رمزارزی یاد می‌شود.

رشد فوق العاده بایننس از طریق تلاش‌های تیم آینده نگر و پر تلاش آن امکان پذیر شده و کاربران و سرمایه گذران مختلف را به سمت آن سوق داده است؛ تیمی که اعضای آن از نقاط مختلف جهان با سال‌ها تجربه گرد هم آمده‌اند تا بایننس را به ‌ی ارزشمند تبدیل کنند. حتی در سال ۲۰۱۸ که هکرها قصد رخنه به سیستم این صرافی را داشتند، بایننس با قدرت جلوی آنان ایستادگی کرد و اعتماد کاربران و سرمایه گذارانش را بیش از پیش جلب کرد.

بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که بایننس به همین منوال پیش برود، رمزارز آن نیز ارزشمندتر خواهد شد و در نتیجه یک سرمایه گذاری مناسب تلقی می‌شود.

معرفی بهترین کیف پول های بایننس کوین

کیف پول بایننس کوین

کیف پول اینترنتی بایننس

مثل هر رمزارز دیگری، امکان نگهداری BNB در وبسایت رسمی بایننس وجود دارد. با نگهداری BNBهای خود در این کیف پول رمزارز ، امکان تبادل آنی آن با هر رمزارز دیگری را خواهید داشت. امنیت این کیف پول نیز بسیار بالاست.

کیف پول موبایل TrustWallet

در اواسط سال ۲۰۱۸ بایننس این کیف پول موبایل را خریداری کرد و از آن زمان TrustWallet کیف پول رسمی بایننس محسوب می‌شود و مستقیما به این صرافی متصل است. این کیف پول برای سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس عرضه شده و به دلیل رسمی بودن به همه کاربران پیشنهاد می‌شود.

کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S

کیف پولی که همیشه به کاربرانی که به امنیت بیشتری نیاز دارند پیشنهاد می‌شود. این کیف پول در دنیای رمزارزها از محبوبیت فراوانی برخوردار است و ویژگی‌های امنیتی فوق العاده آن باعث شده تا بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت بایننس کوین یا هر رمزارز دیگری باشد.