در سال ۲۰۱۴ دا‌ هانگفای و اریک ژان پلتفرمی ‌به نام اَنت شرز (AntShares) را در کشور چین تاسیس کردند؛ نام این پلتفرم در ژوئن سال ۲۰۱۷ به نئو (Neo) تغییر یافت. نئو یک پلتفرم بلاک چینی است که از یک رمزارز مخصوص خودش پشتیبانی کرده و قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند، و هم چنین تولید دارایی‌های دیجیتالی را امکان پذیر می‌کند.

هدف این ارز دیجیتال اتوماسیون نحوه مدیریت دارایی‌های دیجیتال از طریق قراردادهای هوشند است. هدف نهایی این پلتفرم ساخت یک سیستم اقتصادی نوین است که در قالب یک شبکه نامتمرکز فعالیت خواهد کرد.

نئو سیستم اقتصاد هوشمندش را با چنین فرمولی توصیف می‌کند: دارایی‌های دیجیتالی + هویت دیجیتالی + قراردادهای هوشمند =  اقتصاد هوشمند.

در بلاک چین نئو هر نوع دارایی به آسانی قابلیت دیجیتالی شدن را خواهد داشت. بلاک چین نئو از شفافیت کامل بهره می‌برد، نامتمرکز است، قابل اطمینان بوده و مهم تر از همه، قابل ردیابی است. داشتن چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود این بلاک چین بدون نیاز به واسطه فعالیت کند و همین دلیل هزینه‌های اضافی از بین خواهد رفت.

در پلتفرم نئو کاربران توانایی نگهداری، خرید، فروش، تبادل و یا به گردش درآوردن انواع مختلف دارایی‌ها را خواهند داشت. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد به ازای هر نوع دارایی فیزیکی یک نماینده دیجیتالی خاص در شبکه آن ایجاد کنید. نئو قابلیت محافظت از چنین دارایی‌هایی را هم دارد. دارایی‌های که در این شبکه ثبت می‌شوند، یک هویت دیجیتالی معتبر دارند و از طریق قوانین دولتی حفاظت خواهند شد.

هویت‌های دیجیتالی در واقع کلیدهایی قابل تاییدی هستند که اطلاعات اشخاص، سازمان‌ها و سایر مواردی که به شکل دیجیتالی وجود دارند، در آن‌ها ثبت شده است.

با قراردادهای هوشمند امکان اجرای تراکنش و توافق بین افراد مختلف فراهم می‌شود؛ بدون نیاز به سیستم قانون گذاری یا هر نوع مکانیزم مرکزی. اجرای چنین قراردادهایی بر اساس کدهای شبکه انجام می‌شود، و این کدها با شفافیت کامل ارائه می‌شوند و قابل ردیابی و تغییر ناپذیر هستند.

پلتفرم نئو از دو رمزارز پشتیبانی می‌کند: NEO و GAS. پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی محبوبی چون سی شارپ، جاوا، گو، پایتون و کاتلین نیز موجب شده تا تعداد زیادی از توسعه دهندگان به آسانی در توسعه این پلتفرم شرکت کنند.

ارز دیجیتال نئو

تمرکز نئو بر روی تنظیم قوانین

نئو با تمامی ‌پلتفرم‌های بلاک چینی استاندارد تفاوت دارد و این تفاوت در تمرکز نئو برای همکاری با قانون گذاران بیشتر از هر جای دیگر دیده می‌شود. دارایی‌های دیجیتال و قراردادهای هوشمند در بین پلتفرم‌های بلاک چینی مثل اتریوم محبوب هستند، اما ویژگی سوم نئو که هویت دیجیتالی نام دارد موجب ارائه خدمات متفاوتی خواهد شد.

هر شخص، کسب و کار یا هر نوع عضو دیگری که در پلتفرم نئو فعالیت دارد باید یک هویت دیجیتالی قابل تایید داشته باشد. افراد، کسب و کار‌ها و پروژه‌های مختلف تنها در صورتی قابلیت انجام تراکنش را خواهند داشت که هم خودشان و هم طرف مقابل هویت دیجیتالی داشته باشند. این امر موجب قانونمند شدن شبکه نئو خواهد شد. لازم به ذکر است که حتی گره‌های شرکت کننده در پروسه تایید تراکنش‌های نئو نیز باید چنین هویتی را فراهم کنند.

شرکت آنچین (Onchain)

شرکت آنچین (Onchain)

هانگفای و ژان در حین توسعه شبکه نئو توانستند توجه چندین کسب و کاری که به دنبال سیستم‌های بلاک چین خصوصی بودند را جلب کنند. به همین دلیل آنچین در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد. آنچین یک شرکت تکنولوژی مستقل است که با چارچوب‌های قانونی و مالی ضروری همکاری داشته و در نتیجه راه حل‌های بلاک چینی مختلفی برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

نئو بیشتر مثل بیت کوین و اتریوم فعالیت می‌کند، اما هدف آنچین تولید بلاک چین‌های خصوصی برای تامین نیازهای خاص صعنتی است.

محصول اصلی شرکت آنچین DNA نام دارد و از دارایی‌های دیجیتال برای تولید بلاک چین‌های خصوصی و عمومی استفاده کرده و در نتیجه برای کسب و کارها مفید است. در حال حاضر این ادعا وجود دارد که DNA در آینده به پلتفرمی‌ تبدیل خواهد شد که قابلیت تنظیم و رسیدگی به هر نوع مشکلی در بخش‌های خصوصی و عمومی ‌بلاک چین خواهد داشت.

تفاوت آنچین و نئو

دو پلتفرم نئو و آنچین به صورت مستقل فعالیت کرده و مالکان متفاوتی دارند. نئو در بخش «کسب و کار به مشتری» یا B2C فعالیت می‌کند و آنچین خدمات «کسب و کار به کسب و کار» یا B2B ارائه می‌دهد. بودجه این پلتفرم‌ها نیز به صورت جداگانه تامین می‌شود. نئو به صورت عمومی ‌توسط اعضای شبکه‌اش حمایت مالی می‌شود، اما بودجه آنچین توسط بزرگترین کنگلومرای خصوصی چین یعنی شرکت «فوسان» (Fuson) تامین می‌شود.

هانگفای در پاسخ به این سوال که چرا یک شرکت خصوصی بودجه شرکت آنچین را تامین می‌کند به فعالیت‌های متنوع فوسان در زمنیه‌های مالی، پزشکی و سرگرمی ‌(که هر سه بخش با تکنولوژی بلاک چین ارتباط نزدیکی دارند) اشاره کرده است. بر اساس گفته‌های ‌هانگفای، فوسان می‌تواند پلتفرمی ‌برای نمایش توانایی‌های آنچین و تکنولوژی بلاک چین آن باشد.

دید مشترک آنیچن و نئو برای آینده

موسسان آنچین و نئو آینده‌ای را در نظر دارند که در آن، شرایطی برای همکاری آسان و آنی بین این دو بلاک چین فراهم شود. این یعنی در آینده مکانیزمی ‌به وجود خواهد آمد که امکان برقراری ارتباط و اشتراک اطلاعات بین بلاک چین‌های مختلف را امکان پذیر خواهد کرد. در چنین مکانیزمی ‌امکان ارتباط بین بلاک چین‌های عمومی ‌و خصوصی (مثل نئو و آنچین) به وجود خواهد آمد.

در سالیان اخیر تعداد سیستم‌های بلاک چینی در بخش‌های خصوصی و عمومی ‌به شدت افزایش یافته و در بالاخره در یک وهله زمانی، این تعداد عظیم باید قابلیت همکاری با هم را داشته باشند. تیم‌های توسعه دهنده نئو و آنچین نیز به منظور پیدا کردن چنین راه حلی با یک دیگری همکاری نزدیک دارند. البته برای برقراری چنین ارتباطی بین بلاک چین‌ها اعتماد و هویت مشخص بیش از پیش مورد نیاز است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، ویژگی «هویت دیجیتالی» بلاک چین نئو در چین مواقعی به شدت کاربردی است.

پس در آینده ای نزدیک امکان این که نئو و آنچین یک راه حل معتدل بین سیستم‌های نامتمرکز و بی قانون (مثل بیت کوین) و سیستم اقتصادی فعلی (که از روش «مشتریت را بشناس» یا KYC استفاده می‌کند) پیدا کنند، وجود دارد. در واقع نئو و آنچین را می‌توان به منزله یک پل بین قوانین محدود کننده اقتصادی و سیستم‌های کاملا آزاد رمزارزها تلقی کرد.

تکنولوژی های نئو

تکنولوژی نئو

  • الگوریتم 0: یک الگوریتم توافق جمعی که ثبات بالا، سرعت بیشتر در تایید تراکنش‌ها و نهایی بودن هر بلاک را برای شبکه نئو به ارمغان می‌آورد.
  • ماشین مجازی NeoVM: یک ماشین مجازی سبک که در پلتفرم‌های مختلف قابل استفاده بوده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.
  • قرار دادهای هوشمند یا Smart Contract: قراردادهای هوشمند نئو با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی نوشته می‌شوند و در انوع پلتفرم‌ها قابل استفاده هستند.
  • سیستم NeoID: یک پروتکل تعیین هویت غیر متمرکز که شخصی سازی و مدیریت آن توسط خود کاربر انجام می‌شود.
  • پروتکل NeoFS: راه حلی برای ذخیره اطلاعات بلاک چینی که صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند.
  • مکانیزیم رای گیری یا Voting Mechanism: این مکانیزم باعث می‌شود تا اعضای شبکه در مدیریت و مسیر آینده بلاک چین نئو نقشی فعال داشته باشند.
  • سیستم دو توکنی یا Dual Token: یک مدل اقتصادی نوآور در میان بلاک چین‌ها که با پشیتبانی از دو توکن به صورت همزمان (GAS و NEO) موجب بهینه سازی نحوه مدیریت بلاک چین می‌شود.
  • اوراکل یا Oracle: با استفاده از سیستم اوراکلی که در پلتفرم نئو وجود دارد، قراردادهای هوشمند توانایی دریافت اطلاعات از منابع خارجی را خواهند داشت.

سخن پایانی

اهدافی که تکنولوژی نئو رسم می‌کند و هم‌چنین ساختار متمرکز آن موجب شده تا تمامی‌دولت‌هایی که از گمنام سازی و تمرکز زدایی موجود در بازار رمزارزها هراس دارند نیم نگاهی به نئو و اخبار توسعه آن داشته باشند. اگر نئو بتواند به اهدافش برسد، مطمئنا تغییرات مهمی ‌در نظام اقتصادی جهان ایجاد خواهد کرد.

معرفی بهترین کیف پول های نئو

وبسایت رسمی‌ نئو به آدرس neo.org/wallets چندین کیف پول نرم افزاری متنوع برای نگهداری توکن‌هایش معرفی کرده است که در این بخش به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • کیف پول Neo-GUI و Neo-CLI به ترتیب دارای رابط کاربری و فاقد آن هستند. این دو کیف پول رمزارز به صورت فعال توسط کاربران گیت‌هاب توسعه داده شده و استفاده از آن‌ها تنها به کاربران حرفه ای پیشنهاد می‌شود.
  • کیف پول O3 Wallet از پلتفرم‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس پشتیبانی می‌کند. این کیف پول به موقع بروزرسانی شده و به سرعت از ویژگی‌های جدید شبکه نئو پشتیبانی خواهد کرد. شفافیت کارکردهای O3 نیز یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این کیف پول است.
  • کیف پول Neon Wallet شاید بهترین کیف پول برای استفاده از پلتفرم نئو باشد که تنها برای ویندوز، مک و لنوکس عرضه شده است. رابط کاربری این کیف پول ساختاری جذاب و ساده دارد که مطمئنا برای کاربران تازه‌کار مفید خواهد بود. Neon Wallet به صورت انحصاری برای پلتفرم نئو ساخته شده است و توسعه دهنده آن یکی از ۷ گره تایید کننده و مورد اعتماد شبکه نئو محسوب می‌شود.