سرقت اسناد مالی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی غیر از شما به اطلاعات مالی شما دست پیدا کند و از آن اطلاعات برای منافع خویش استفاده می‌کند. این سارق می‌تواند غریبه‌ای باشد که رایانه شما را هک کرده است یا ممکن است یکی از آشنایانتان باشد که مورد اعتماد شما بوده و به واسطه این اعتماد، به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و از آنها سو استفاده کرده است. در بسیاری از موارد، سرقت اطلاعات مالی توسط دوستان یا اعضای خانواده‌ قربانیان صورت گرفته که به راحتی توانسته بودند به اطلاعات قربانی دسترسی داشته و بدون اطلاع فرد از آن استفاده کنند.

اطلاعات مالی شامل چه مواردی است؟

رمز کارت اعتباری و رمز دوم حساب

سرقت رمز کارت اعتباری

 یکی از حساس‌ترین اطلاعات مالی شما، رمز کارت اعتباری و رمز دوم حسابتان برای خرید‌های اینترنتی است. حساس بودن این اطلاعات، محافظت بیشتری را هم می‌طلبد. درنظر داشته باسید که به خوبی از این اطلاعات محافظت می‌کنید و آنها را در جایی که قابل سرفت یا هک شدن است ثبت نخواهید کرد. استفاده از رمز یکبار مصرف برای حفظ امنیت اطلاعات مالیتان بسیار حایز اهمیت می باشد.

اطلاعات شخصی قابل‌شناسایی

اطلاعات دیگری که سارقان اطلاعات مالی به آن نیاز دارند، اطلاعات شخصی شماست که می‌تواند شامل آدرس, نام و نام‌خانوادگی‌تان و کدملی باشد که متاسفانه برای یک دوست یا بستگان شما خیلی آسان است. اما جوانب احتیاط را برای یک غریبه حتما رعایت کنید.

اگر قربانی سرقت اطلاعات مالی بوده‌اید، در نظر داشته باشید که این یک جرم است و فورا باید به نهادهای انتظامی و امنیتی گزارش داده شود. حتی اگر سارق را می‌شناسید و به سبب این آشنایی تمایل ندارید که علیه او شکایت کنید باید بدانید که تنها گزارش ثبت شده توسط پلیس می‌تواند سندی باشد که شما را از جرایم دیگر که توسط سارق با نام شما انجام می‌دهد مبرا کند و به دلیل ارتکاب چنین جرایمی یا حداقل همکاری با سارق دستگیر نخواهید شد. شکایت شما از سارق به عنوان یک مدرک جرم معتبر اثبات می‌کند که از چه تاریخی شما مسئول حساب خود و تغییرات لحاظ شده توسط آن نبوده‌اید و اتفاقا خودتان نیز به دنبال سارق و سواستفاده‌گر هستید.

سرقت اطلاعات شخصی

ممکن است فردی از آشنایانتان اسناد شخصی شما را به سرقت برده باشد و با اسم شما حساب‌ها یا اسناد جعلی تنظیم کرده و پس از پی بردن شما، از شما عذرخواهی کرده و به شما قول داده باشد که خسارتتان را پرداخت کند. در چنین شرایطی هم گول این آشنا بودن و عذرخواهی را نخورید و حتما به پلیس اطلاع دهید زیرا شما در جریان نیستید که با اسم و اطلاعات شما جه اتفاقاتی افتاده است و چه حساب‌هایی ایجاد و چه اسنادی تنظیم شده است. به غیر از این ممکن است با اسناد شما تقاضای وام اضطراری شده باشد که ناچارا شما مجبور به پرداخت دیون آن خواهید شد. حتما به دادسرا شکایت کرده و از نام و حساب اصلی خود دفاع کنید.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای پیشگیری از به سرقت رفتن اطلاعات حیاتی خود و عدم موفقیت سارقین داشته باشید این است که صورت حساب‌های خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و اسناد خود را در مکان‌ امن نگه داشته و همه چیز را به دقت برچسب زده و دسته بندی کنید.