سرهنگ تام پارکر (Colonel Tom Parker) کسی است که زندگی حرفه ای الویس پریسلی را اداره کرد و او را از یک خواننده معمولی به اولین ستاره ی موسیقی راک تبدیل کرد. در این مقاله از موفق شو به زندگینامه او می پردازیم.

زندگینامه تام پارکر

سرهنگ تام پارکر از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۷ زندگی حرفه ای الویس پریسلی را مدیریت می کرد و تقریبا بر تمام جنبه های زندگی این ستاره نظارت داشت. او که به طور افتخاری لقب «سرهنگ» گرفته بود، فردی پیچیده و زیرک بود که میدانست چطور با ژست های هنری کالای خود را با کار در کارناوال ها بفروشد. او اغلب پریسلی را با عنوان «جذاب من» خطاب می کرد.

تام پارکر خیلی زود پی برد که شهرت پریسلی می تواند بعد از روزهای نوجوانی اش به راحتی از یاد برود. برای ساختن یک مقام ماندگارتر، پارکر با دقت تمام ورود پریسلی به ارتش را مدیریت کرد، بر قراردادهای فیلم های هالیوودی او نظارت کرد و سپس مقدمات بازگشت او را به لاس وگاس ترتیب داد. پریسلی و پارکر سال های زیادی با هم بسیار صمیمی بودند و پارکر نقش بحث برانگیزی را در زندگی پریسلی ایفا کرده است. طبق تحقیقات حقوقی، پارکر سود قابل ملاحظه ای (بیش از ۵۰ درصد) از درآمد موکل هایش دریافت می کرد. همچنین، طرفداران پریسلی معتقدند که امتناع پریسلی از برگزاری تور های بین المللی به سبب وجود پارکر در زندگی او بوده است. چرا که پارکر مهاجری غیرقانونی از هلند به آمریکا بود و هرگز تابعیت آمریکا را به دست نیاورده بود.

سرهنگ تام پارکر و الویس پریسلی

آلانا ناش به عنوان یک زندگی نامه نویس در کتاب خود با عنوان «سرهنگ» می نویسد: تام پارکر را می توان به عنوان یک مرد با اعتماد به نفسی شرورانه و جذاب و یا با عنوان یک بازاریاب و استراتژیست درخشان در نظر گرفت. در هر دو صورت او همانند ستاره ای که خلق کرده، قابل توجه است. شاید به همین دلیل است که صحبت کردن از زندگی تام پارکر می تواند همواره بحث برانگیز باشد.

مراحل اولیه ی زندگی مرموزانه سرهنگ تام پارکر

سرهنگ تام پارکر در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۰۹ در بردا، هلند متولد شد. نام او در زمان تولد آندریاس کورنلیوس ون کوییک بود. در ابتدا پارکر  ادعا می کرد که در هانتینگتون، ویرجینیای غربی به دنیا آمده است اما اصالت او زمانی آشکار شد که اعضای خانواده اش در هلند عکس های او را با پریسلی دیدند.

تام پارکر یک کودک باهوش و داستان سرایی با استعداد ذاتی بود. او همیشه به دنبال مشاغل عجیب و غریب مانند کار در سیرک های محلی به عنوان دستیار آموزش اسب ها بود. در نوجوانی به خانواده اش خبر داد که به عنوان ملوان در خط آمریکا-هلند استخدام شده است. در هر حال همانطور که به یکی از دوستانش گفته بود برادا را ترک کرد و برای رسیدن به‌آمریکا از مسیر کانادا اقدام کرد.

در هابوکن، نیوجرسی با یک خانواده ی هلندی آشنا شد اما خیلی زود، همانطور که از خانواده ی خودش جدا شده بود،  بار دیگر ناپدید شد. دلیل تغییر نام وی به توماس پارکر نامعلوم است اما حدس و گمان های خانواده و دوستانش این است که احتمالا وی شخصی را با این نام در راه خود ملاقات کرده است.

در سال ۱۹۲۶،  تام پارکر توسط یک آژانس کاریابی استخدام شد و پس از آن برای مدت کوتاهی به هلند بازگشت. در سال ۱۹۲۹، بار دیگر هلند را به مقصد آمریکا ترک کرده و در آنجا به کارناوال ها پیوست. او پس از آن در ارتش آمریکا عضو شد و فعالیت خود را در زمینه ی ترویج موسیقی کشور آغاز کرد.

آیا واقعا سرهنگ تام پارکر یک سرهنگ بود؟

در سال ۱۹۸۴، فرماندار لوئیزیانا، جیمی دیویس، عنوان سرهنگی را به پارکر اعطا کرد. این ایالت هیچ ساختار نظامی سازمان یافته ای نداشت و عنوان افتخاری اعطا شده به پارکر به خاطر تلاش های وی در پویش های دیویس (Davis) بوده است.

تام پارکر به مدت دو سال در ارتش ایالات متحده در قلعه شفتر در هاوایی خدمت کرد. وقتی خدمت او در سال ۱۹۳۱ به پایان رسید، او دوباره در ارتش ثبت نام کرد اما در نهایت در سال ۱۹۳۲ ارتش را ترک کرد. از آنجایی که وی بدون اجازه خدمت را ترک کرده بود، محکومیت خود را در سلول انفرادی گذراند. این دوران سبب ایجاد آسیب های روانی در وی شد. دکترها او را به مرکز پزشکی ارتش، والتر ریید، در واشنگتن دی سی فرستادند. در نهایت وی در سال ۱۹۳۳ در سن ۲۴ سالگی از ارتش مرخص شد.

آیا سرهنگ تام پارکر کسی را به قتل رسانده بود؟

پارکر به طور ناگهانی در سال ۱۹۲۹ هلند را ترک کرد. اگر چه او به خانواده اش اطلاع داد که در سلامت به سر می برد، اما بعدا ارتباط خود را با آنها قطع کرد. بعدها، وقتی که روزنامه نگاری هلندی سرنخ هایی بین پارکر، البته با نام واقعی اش، و یک قتل حل نشده در بردا پیدا کرد، نظریه هایی مبنی بر قاتل بودن پارکر مطرح شد. در ۱۹۲۹، همسر ۲۳ ساله ی یک خواربار فروش در سانحه ای که ظاهرا به قصد سرقت بوده است، به قتل رسیده بود.

تحقیقات پلیس در آن زمان با جزئیات کمی همراه بود و هیچ شواهدی مبنی بر جنایتکار بودن تام پارکر یافت نشد. علاوه بر آن ناش، در چندین موقعیت توضیحاتی مبنی بر عدم لزوم شک کردن به فرار سرهنگ پارکر و ارتباط آن با قتل، ارائه کرد.

آیا سرهنگ از الویس کلاه برداری کرد؟

سرهنگ تام پارکر و الویس پریسلی

وقتی که پریسلی در سال ۱۹۷۷ درگذشت، پدرش ورنون پریسلی مجری املاک وی شد و از تام پارکر خواست تا در سمت خود باقی بماند. وقتی که ورنون در سال ۱۹۷۹ فوت کرد یک قاضی مشروط که به شرایط پرونده واقف بود از اینکه پارکر نیمی از دستاوردهای پریسلی را حتی بعد از فوت وی به نام خود کرده بود، بسیار تعجب کرد. قاضی یک وکیل ممفیس به نام بلانچارد توال را استخدام کرد تا به طور قانونی محافظ اموال لیزا ماری پریسلی، که در آن زمان فقط ۱۲ سال داشت، باشد.

بنا بر گزارش ناش، کارشناسان صنعت موسیقی، بر طبق گزارش توال، تام پارکر را به « فرصت طلبی و زیاده خواهی» متهم کردند. اینکه پارکر ۵۰ درصد از درآمدهای پریسلی را برای خود برداشته بود خارج از هنجارهای صنعت موسیقی بود. توال اشاره کرد که به طور معمول کمیسیون مدیران شخصی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمدهای ستاره های موسیقی می باشد.

ناش نقل می کند: در پی شایعات ذکر شده در سال ۱۹۶۸ یک روزنامه نگار از پارکر پرسید آیا این حقیقت دارد که شما ۵۰ درصد درآمد خالص پریسلی را برای خود برداشته اید؟ پارکر در جواب به ایشان گفت: “این حقیقت ندارد، در واقع پریسلی ۵۰ درصد آنچه من بدست آورده بودم را برداشته است”.

جواب تام پارکر وضعیت او را روشن کرد. او هرگز مشتری دیگری نداشت و حرفه ی پریسلی تنها شغل پارکر در تمام زندگی اش بود. نقش پارکر در این راه، مخصوصا در سال هایی که پریسلی به سمت اعتیاد به مواد مخدر رفته بود نیز بسیار پررنگ بود. ناش می نویسد: سرهنگ، در مقایسه با خود الویس، برای این تجارت زمان بیشتری را صرف کرد.

گزارش های تاوِل عمق قدرت مالی پارکر را فاش کرد. در سال ۱۹۸۰، تاول تخمین زد که تنها در طول سه سال، پارکر حدود ۷ تا ۸ میلیون دلار از اموال پریسلی کلاهبرداری کرده است. تاول همینطور به مدیریت ضعیف وی اشاره کرده است: پارکر هرگز در بی.ام.آی که سازمان مدیریت حقوق موسیقی است؛ ثبت نام نکرده بود. بنابراین، برخی از ۳۳ ترانه ای که حق امتیازشان به پریسلی تعلق داشت، هیچ دستاورد مالی ای برای وی به همراه نداشته است.

تنها یکی از مدارک آشکار شده نشان داده است که تام پارکر در سال ۱۹۷۳ قراردادی با آر.سی.ای امضا کرده بود که طی آن این کمپانی حقوق ۷۰۰ ترانه ی پریسلی را خریداری کرده بود. در این معامله، پارکر در طول ۷ سال ۶.۲ میلیون دلار دریافت کرده بود. این در حالیست که پریسلی ۴.۶ میلیون دلار دریافت کرده بود.

در ۱۹۸۲، مقام های دولتی از پارکر برای دستکاری در قراردادها و بهره برداری از آن ها در راستای منافع شخصی شکایت کردند. در همان سال یک توافق خارج از دادگاه حاصل شد و این مسئله در سال ۱۹۸۳ به طور کامل حل و فصل شد.

خانه سرهنگ تام پارکر

زندگی نامه سرهنگ تام پارکر

در سال ۱۹۵۳ تام پارکر خانه ای در مدیسون، تنسی، خریداری کرد. پریسلی عموما به آنجا سر می زد و برای ضبط ترانه هایش در آنجا می ماند. پس از درگذشت پارکر در سال ۱۹۹۷، از خانه به عنوان یک دفتر حقوقی استفاده شد. سپس در سال ۲۰۱۷، زمانی که بر آن شدند تا خانه را برای ساخت یک کارواش تخریب کنند، برایان اگزلی، مورخ موسیقی و کلکسیونر، حق ثبت وسایل داخلی این خانه را خریداری کرد. مواردی مانند قاب ها و میزها با دقت جمع آوری شدند و قطعه به قطعه شماره گذاری شدند تا مجددا در آینده در نمایشگاه های مربوطه قرار بگیرند.

مرگ تام پارکر

در ژانویه ۱۹۹۷، تام پارکر دچار سکته مغزی شد و روز بعد در بیمارستانی در لاس وگاس و در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.