اندازه گیری هوش هیجانی به دلیل ماهیت نامشهود آن می تواند سخت باشد. اما دکتر تراویس برادبری اطلاعات میلیون ها نفری را که موسسه “استعداد و هوش” برای هوش هیجانی آزمایش کرده اند، تجزیه و تحلیل کرده است تا به شناسایی رفتارهایی که مطمئنا نشانه هوش هیجانی بالا هستند، کمک کند.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست

وقتی که هوش هیجانی برای اولین بار در ادبیات علمی ظاهر شد، آن را به عنوان حلقه مفقود شده در توجیح یافته های عجیب در نظر گرفتند: افرادی که ضریب هوشی متوسطی ​​دارند به نسبت کسانی که بالاترین ضریب هوشی ها را دارند در 70 درصد از مواقع عملکرد موفق تری داشته اند. این مساله چالش بزرگی بود و این فرض را که IQ تنها منبع موفقیت است به درستی زیر سوال برد.

پس از دهه ها تحقیق اکنون به هوش هیجانی به عنوان عاملی مهم که عملکرد بهترین ها را از سایرین جدا می کند، نگاه می کنند. این ارتباط چنان محکم است که می دانیم 90 درصد افراد بسیار موفق هوش هیجانی بالایی دارند.

هوش هیجانی “چیزی” در هر یک از ما است که کمی نامشهود است. این عامل بر نحوه مدیریت رفتار، درک پیچیدگی های اجتماعی و تصمیم گیری های شخصی برای دستیابی به نتایج مثبت تأثیر می گذارد.

علیرغم اهمیت بسیار بالای هوش هیجانی در زندگی افراد، ماهیت نامشهود آن اندازه گیری آن را بسیار دشوار می کند و همچنین این مساله را که بدانید چه کارهایی می توانید انجام دهید تا در صورت کمبود هوش هیجانی، آن را بالا ببرید. البته همیشه می توانید یک آزمون معتبر علمی را انجام دهید تا به درک نسبتا دقیقی از میزان هوش هیجانی خود برسید.

نشانه های هوش هیجانی بالا

نشانه های هوش هیجانی بالا

متأسفانه آزمون های هوش هیجانی با کیفیت (معتبر از نظر علمی) رایگان نیستند. بنابراین به تجزیه و تحلیل داده های یک میلیون نفری را که موسسه “استعداد و هوش” هوش هیجانی آنها را اندازه گیری کرده است، برای شناسایی رفتارهایی که از ویژگی های بارز هوش هیجانی بالا است ، می پردازیم. آنچه در زیر می آید نشانه های مطمئنی از ضریب هوشی بالا است.

1. یک دایره واژگان عاطفی قوی دارید

هوش هیجانی بالا

همه افراد احساسات مختلف را تجربه می کنند، اما تعداد معدودی هستند که می توانند به طور دقیق آنها را در هنگام وقوع شناسایی کنند. تحقیقات ما نشان می دهد که فقط 36 درصد از افراد می توانند این کار را انجام دهند، این مسئله مشکل ساز است زیرا احساسات بدون برچسب اغلب باعث بروز سوء تفاهم می شوند که این امر منجر به انتخاب های غیر منطقی و اقدامات ناسالم و مخرب می شود.

افراد دارای هوش هیجانی بالا به دلیل درکی که از احساسات خود دارند، برای بیان و تحلیل این موارد از دایره واژگان گسترده ای از احساسات استفاده می کنند. در حالی که ممکن است بسیاری از افراد حس خود را به عنوان احساس “بد” توصیف کنند، افراد با هوش عاطفی بالا می توانند این نکته را مورد بررسی قرار دهند که در هر لحظه احساس می کنند “تحریک پذیر” ، “ناامید”، “افتاده” یا “مضطرب” هستند. هرچه انتخاب کلمه شما خاص تر باشد، بینش بهتری دارید که دقیقاً چه احساسی دارید، چه چیزی باعث بروز این احساس شده است و چه کاری را باید برای حل آن انجام دهید.

2. در مورد مردم کنجکاو هستید

مهم نیست که آنها درونگرا یا برونگرا باشند، افرادی که از لحاظ عاطفی باهوش هستند درباره همه افراد اطراف خود کنجکاوند. این کنجکاوی محصول همدلی، یکی از مهمترین دروازه های ورودی به هوش هیجانی بالا است. هرچه بیشتر به افراد دیگر و زندگی و احساسات آنها بیشتر اهمیت دهید، حس کنجکاوی تان در مورد آنها بیشتر خواهد شد.

3. پذیرای تغییر هستید

پذیرفتن تغییر

افراد از لحاظ عاطفی باهوش، انعطاف پذیر و دائما در حال سازگاری هستند. آنها می دانند که ترس از تغییر، فلج کننده است و تهدید بزرگی برای موفقیت و خوشبختی آنها است. آنها به دنبال تغییر و تحولاتی هستند که در گوشه و کنار در کمین است و در صورت بروز این تغییرات، برای سازگاری با آن نقشه عملی میکشند.

4. نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید

افراد باهوش از لحاظ عاطفی فقط احساسات را نمی فهمند؛ آنها می دانند که در چه مواردی خوب و در چه مواردی ضعیف هستند. آنها همچنین می دانند چه کسی دکمه های شان را فشار می دهد و محیط هایی (هر دو موقعیت و افراد) که باعث فعال شدن آنها می شود. داشتن هوش هیجانی بالا به این معنی است که نقاط قوت خود را می دانید و می دانید که چگونه می توانید به آنها تکیه کنید و در عین حال نقاط ضعف خود را میشناسید و اجازه نمیدهید شما را آزار بدهند.

5. قضاوت کننده ی خوبی هستید

بسیاری از افراد از هوش هیجانی به آگاهی اجتماعی می رسد. به عنوان مثال، توانایی فهم افراد دیگر و دانستن آنچه به آنها می گذرد. با گذشت زمان، این مهارت شما را به یک قاضی استثنایی تبدیل می کند. دیگر مردم برای شما به شکل یک راز سر به مهر نیستند. شما می دانید که تفکر و احساسات آنها درباره چیست و همچنین انگیزه های آنها را می فهمید، حتی آنهایی که در زیر سطح رفتار ظاهری آنان پنهان هستند.

6. توهین کردن به شما دشوار است

اگر درک دقیقی از خودتان دارید، برای دیگران دشوار است که چیزی بگویند یا کاری انجام دهد که باعث شود ناراحت و عصبانی شوید. افراد از لحاظ عاطفی با اعتماد به نفس، روحیه آزاد دارند که باعث ایجاد پوستی بسیار ضخیم می شود. در این موارد حتی ممکن است خودتان را هم سرگرم کنید یا اجازه دهید افراد دیگر درباره شما شوخی کنند، زیرا قادر هستید از نظر ذهنی خطی بین شوخی و تخریب بکشید.

7. می دانید که چگونه به خود و دیگران نه بگویید

توانایی نه گفتن

هوش هیجانی یعنی دانستن چگونگی کنترل خود. شما رسیدن به رضایت و شادی را به تأخیر می اندازید و از اقدامات آنی و هیجانی جلوگیری می کنید. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، نشان می دهد که هرچه نه گفتن برای شما سخت تر باشد، بیشتر احتمال دارد که استرس، فرسودگی و حتی افسردگی را تجربه کنید. گفتن نه، در واقع یک چالش مهم خودکنترلی برای بسیاری از افراد است. “نه” کلمه ای قدرتمند است که نباید از اجرای آن هراس داشته باشید. وقتی زمان آن رسیده است که نه بگوییم، افراد از لحاظ عاطفی باهوش از عباراتی مانند “من فکر نمی کنم که بتوانم” یا “مطمئن نیستم” دوری می کنند. گفتن نه به یک تعهد جدید ، تعهدات فعلی شما را ارج می نهد و به شما فرصتی می دهد که با موفقیت آنها را انجام دهید.

8. از اشتباهات عبور می کنید

افراد باهوش از نظر عاطفی از اشتباهات خود فاصله می گیرند، اما آنها این کار را بدون فراموش کردن انجام می دهند. آنها با نگه داشتن اشتباهات خود در مسافتی ایمن و در عین حال بسیار مناسب برای دیدن آنها، قادر به سازگاری و تنظیم موفقیت های آینده هستند. طولانی شدن تمرکز بر روی اشتباهات شما باعث اضطراب و خجالت می شود، از طرف دیگر فراموش کردن آنها باعث می شود که مجبور به تکرار آنها شوید. نکته اصلی توازن در توانایی شما در تبدیل ناکامی ها به موارد بهبود دهنده شخصیتتان است. این باعث می شود هر بار که سقوط می کنید، دوباره به بالا برگردید.

9. می بخشید و در عوض انتظاری ندارید

وقتی کسی چیزی را به صورت خودجوش به شما می دهد، بدون اینکه چیزی را در عوض آن انتظار داشته باشد، این، احساس قدرتمندی به جا می گذارد. به عنوان مثال ، ممکن است در مورد یک کتاب مکالمه جالب با کسی داشته باشید و وقتی یک ماه بعد دوباره او را می بینید، با آن کتاب در دستتان ظاهر می شوید. افراد از نظر عاطفی باهوش روابط محکمی برقرار می کنند زیرا دائماً به دیگران می اندیشند.

10. کینه ندارید

احساسات منفی که با تحقیر و کینه به وجود می آیند در واقع یک واکنش استرسی هستند. فقط فکر کردن در مورد این رویداد بدن شما را به حالت جنگ یا فرار می فرستد، مکانیسم بقا که شما را مجبور می کند هنگام مواجهه با تهدید، در جای خود بایستید و بجنگید یا به طرف تپه ها فرار کنید. هنگامی که تهدید قریب الوقوع است، این واکنش برای زنده ماندن شما ضروری است، اما وقتی این تهدید فقط یک واکنش تاریخ باستانی است، نگه داشتن آن استرس باعث خراب شدن بدن شما می شود و می تواند عواقب مخربی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

در حقیقت ، محققان دانشگاه اموری نشان داده اند که تحمل فشار روانی به فشار خون بالا و بیماری های قلبی کمک می کند. نگه داشتن کینه به معنای این است که شما به استرس خود ادامه می دهید و افراد باهوش احساسی می دانند که باید به هر قیمتی از این کار جلوگیری کنند. رها کردن کینه نه تنها باعث می شود حال شما بهتر شود بلکه می تواند وضعیت سلامت جسمی شما را نیز بهبود بخشد.

11. افراد سمی را خنثی می کنید

دوری از افراد سمی

برخورد با افراد دشوار اکثرا ناامیدکننده و فرسودکننده است. افراد دارای سطح بالای هوش هیجانی با کنترل احساسات خود، ارتباطات خود با افراد سمی را کنترل می کنند. زمانی که مجبور به مواجهه با فردی سمی می شوند، به وضعیت عقلانی و منطقی نزدیک می شوند. احساسات شان را شناسایی می کنند و اجازه نمی دهند عصبانیت یا سرخوردگی باعث ایجاد هرج و مرج شود. آنها همچنین دیدگاه فرد دشوار را در نظر می گیرند و قادر به یافتن راه حل و زمینه مشترک برای بهبود فضای ارتباط هستند.

12. کمال گرا نیستید

کمال گرایی

افراد از نظر عاطفی باهوش، کمال را به عنوان هدف تعیین نمی کنند، زیرا می دانند که چنین هدفی در واقع وجود ندارد. انسانها، به واسطه ذات شان، قابل قبول هستند اما نه کامل. هنگامی که کمال هدف شما باشد، همیشه با یک احساس ناامید کننده از شکست مواجه می شوید که باعث می شود دست از تلاش خود بکشید یا تلاشتان را کم کنید. اگر کمالگرا باشید در نهایت کار شما به اینجا ختم می شود که به جای اینکه از آنچه در زندگی تان انجام داده اید لذت ببرید و هیجان زده باشید، همیشه حسرت آنچه انجام نداده اید را می خورید.

13. قدردان آنچه که دارید هستید

صرف وقت برای فکر کردن به آنچه سپاسگزارش هستید، کار درستی است و باعث بهبود روحیه شما می شود زیرا باعث کاهش هورمون استرس کورتیزول به میزان 23 درصد می شود. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، نشان داد افرادی که هر روز برای پرورش نگرش قدردانی تمرین می کردند، خلق و خوی بهبود یافته، انرژی و بهزیستی جسمی را تجربه کردند. به احتمال زیاد سطوح پایین تر کورتیزول در این امر نقش اصلی داشته است.

14. اتصالتان به اینترنت را قطع می کنید

قطع اتصال به اینترنت به صورت منظم نشانه ای از ضریب هوشی بالا است زیرا به شما کمک می کند تا استرس خود را تحت کنترل داشته باشید و در لحظه زندگی کنید. وقتی کار میکنید هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز خود را در معرض یک فشار مداوم از عوامل استرس زا قرار می دهید. خاموش کردن تلفن شما باعث می شود این ارتباط منفی بدن و ذهن تان بهم بخورد. مطالعات نشان داده اند که کاری به سادگی یک قطع ارتباط الکترونیکی باعث کاهش معنادار سطح استرس می شود. فناوری ارتباطات مداوم توقع این که باید 24/7 در دسترس باشید را فراهم می کند. اگر آنلاین بمانید لذت بردن از لحظه ای بدون استرس در خارج از زمان کار هم بسیار دشوار است وقتی که ایمیلی مسیر قطار فکری شما را تغییر دهد و شما را به فکر فرو ببرد (بخوانید: استرس).

15. مصرف کافئین را محدود می کنید

نوشیدن مقادیر زیاد کافئین باعث آزاد شدن آدرنالین می شود و آدرنالین منبع واکنش مبارزه یا فرار است. مکانیسم مبارزه یا فرار تفکر منطقی را به نفع یک پاسخ سریعتر برای اطمینان از بقا، کنار می گذارد. این نوع تفکر وقتی یک خرس شما را تعقیب می کند عالی است، اما وقتی در حال پاسخ دادن به نامه الکترونیکی تان هستید، خیلی عالی نیست. وقتی کافئین مغز و بدن شما را در این حالت استرس شدید قرار می دهد، احساسات شما بر رفتار شما غلبه می کنند. طول عمر طولانی کافئین تضمین می کند که در تمام طول فعالیت تان در بدن شما بماند و شما را تحت تاثیر خود نگه دارد. افراد دارای سطح بالای هوش هیجانی می دانند که کافئین این مشکل را دارد و اجازه نمی دهند که کافئین از این طریق به آنها آسیب بزند.

16. به اندازه کافی می خوابید

اهمیت خواب در افزایش هوش هیجانی و مدیریت میزان استرس در طول روز، غیرقابل انکار است. وقتی می خوابید، مغز به معنای واقعی کلمه شارژ می شود، خاطره های روز را ذخیره می کند یا حذف میکند (که این باعث خواب دیدن می شود). به همین دلیل وقتی از خواب بیدار می شوید ذهن باز و شفافی دارید. افراد دارای سطح بالای هوش هیجانی می دانند هنگامی که به اندازه کافی نخوابند، کنترل خود، توجه و حافظه کاهش می یابد. بنابراین آنها خواب را در اولویت قرار می دهند.

17. منفی بافی ها را در ابتدای وقوع آن متوقف می کنید

افکار منفی

هرچه بیشتر بر افکار منفی تمرکز کنید، قدرت بیشتری به آنها می دهید. اکثر افکار منفی ما فقط اندیشه هستند نه واقعیت. هنگامی که احساس می شود اتفاقی همیشه می افتد یا هرگز نمی افتد، این فقط تمایل طبیعی مغز شما برای درک تهدیدات (افزایش تعداد دفعات یا شدت یک رویداد) است. افراد از نظر عاطفی باهوش، برای فرار از چرخه درگیر افکار منفی بودن، افکار خود را از واقعیتها جدا می کنند و به سمت یک چشم انداز مثبت و جدید حرکت می کنند.

18. به کسی اجازه نخواهید داد که شادی شما را محدود کند

وقتی احساس لذت و رضایت شما ناشی از عقاید افراد دیگر باشد، شما دیگر صاحب شادی خودتان نیستید. وقتی افراد باهوش از نظر احساسی نسبت به کاری که انجام داده اند احساس خوبی می کنند، اجازه نمی دهند نظرات یا اظهارات کسی آنها را از این خوشی دور کند. اگرچه غیرفعال کردن واکنش های شما نسبت به آنچه دیگران درباره شما فکر می کنند غیرممکن است، لازم نیست خود را با دیگران مقایسه کنید و همیشه می توانید نظرات مردم را مانند یک دانه نمک کوچک و بی اهمیت در نظر بگیرید. به این ترتیب، مهم نیست که افراد دیگر چه فکری می کنند یا چه میکنند، ارزش ذاتی هر فرد از درون او سرچشمه می گیرد.