بازاریابی یکی از الزامات برای موفقیت در کسب و کار است. چرا که با داشتن یک استراتژی بازاریابی درست می توانید مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرده و نظر آنها را به سمت کسب و کار خود جلب نمایید. یکی از استراتژی های بازاریابی که مورد توجه بسیاری از برندهای بزرگ و کوچک قرار گرفته نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) است. در این مقاله قصد داریم شما را با این استراتژی بازاریابی و روش استفاده از آن آشنا نماییم.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی نیچ یک استراتژی تبلیغاتی است که روی بازار هدف منحصر به فرد متمرکز است. استراتژی مورد استفاده در بازاریابی نیچ به این شکل است که همانند استراتژی های دیگر روی بازاریابی برای همه کسانی که از یک محصول یا خدمت سود می برند تمرکز نمی کند. در نیچ مارکتینگ تمرکز منحصرا روی یک گروه یا همان بازار نیچ است، یعنی بازاری که بیشترین تعداد مشتریان بالقوه را دربر دارد. بدین ترتیب می توان به بیشترین تعداد مشتریان بالقوه و وفادار در یک بخش کوچک با نام نیچ مارکت دسترسی پیدا کرد. بازار نیچ را می توان به شکل های مختلفی دسته بندی کرد که در ادامه برخی از این دسته بندی ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • منطقه جغرافیایی
  • سبک زندگی
  • حرفه
  • استایل
  • فرهنگ
  • فعالیت ها یا عادت ها
  • رفتار
  • دموگرافیک
  • نیاز
  • و غیره

مزیت اصلی نیچ مارکتینگ این است که به برندهای مختلف این امکان را می دهد که از یکدیگر متمایز شوند و به عنوان یک قدرت منحصر به فرد فعالیت کنند. همچنین می توانند به کمک بازاریابی نیچ با مشتریان بالقوه خود ارتباط عمیق تری داشته باشند. در واقع به جای همراه شدن با بسیاری از برندهای دیگری که محصول یا خدمت مشابه ای ارائه می دهند، می توان از نیچ مارکتینگ استفاده نمود و خود را از آنها جدا کرد. بدین ترتیب محصول شما بارزش تر به نظر می رسد و به پتانسیل رشد خود دست پیدا می کند. همچنین شما می توانید با مخاطبین ایده آل خود ارتباط قوی تر و طولانی تری را داشته باشید.

چگونه یک نیچ مارکت مناسب پیدا کنیم؟

پیدا کردن نیچ مارکت

به منظور پیدا کردن یک نیچ مارکت یا جاویژه بازار مناسب باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. نقاط قوت و علایق خود را شناسایی نمایید

شما باید کار خود را با بررسی آنچه که پیشنهاد می دهید و با نقاط قوت برند خود آغاز کنید. زمانی می توانید بهترین استراتژی های بازاریابی نیچ را داشته باشید که روی نقاط قوت و ایده های منحصر به فرد خود تمرکز کنید. به همین دلیل سعی کنید درباره ویژگی های خاص و منحصر به فرد برند، تیم و پیشنهادات خود فکر کرده و روی آنها مترکز شوید.

در کنار آن بخش هایی که از کار کردن روی آن لذت می برید و همچنین افرادی که دوست دارید با آنها کار کنید را هم در نظر بگیرید. بازاریابی نیچ فرصتی است که بتوانید از طریق آن روی تعداد بیشتری از افرادی که می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، مترکز شوید. بنابراین درباره اینکه تمایل دارید با چه کسانی کار کنید به صورت دقیق فکر کنید. شما می توانید این کار را با پرسیدن سوالات زیر انجام دهید:

  • چه مشکلات منحصر به فردی را حل می کنید؟
  • در مقایسه با رقیبان چه مشکلاتی را می توانید بهتر حل کنید؟
  • چه قسمت هایی شما را به وجد می آورد؟
  • در چه زمینه ای از اطلاعات بالایی برخوردار هستید؟
  • شما و تیمتان دوست دارید به چه کسانی خدمت رسانی کنید؟
  1. روی صنعت مورد نظر خود تحقیقات انجام دهید

زمانی که درباره نیچ مارکتینگ خود ایده ای داشتید که قصد عملی کردن آن را داشتید، حتما مطمئن شوید که که ایده مناسبی است. به همین منظور نیاز است که یک آنالیز رقابتی داشته باشید تا ببینید که در آن فضا امکان رقابت وجود دارد یا نه. همچنین باید بدانید که اگر فضای رقابت وجود دارد برندهای رقیب شما پیش تر در آن حوزه چه کارهایی انجام داده اند.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که آیا بخشی در بازار هدف وجود دارد که تاکنون رقیبان شما به آن توجه نکرده اند؟ اگر پاسخ مثبت است سعی کنید حتما به آن قسمت دقت لازم را داشته باشید.

  1. تلاش کنید تا مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید

یک راه دیگر که می توانید از آن برای رسیدن به درک بهتری درباره بازاریابی نیچ خود استفاده کنید تمرکز روی مخاطبین هدف است. در کنار آن باید خواسته ها و نیازهای آنها را نیز به طور دقیق شناسایی نمایید. شناخت دقیق مشتری های ایده آل می تواند به شما در زمینه ارائه محصول یا خدمت بهتر کمک بسزایی کند.

  1. انتخاب کرده، بیازمایید، تنظیم کرده و تکرار کنید

در نیچ مارکتینگ همانند بسیاری از استراتژی های بازاریابی دیگر نمی توانید یک کمپین بازاریابی را تنظیم کنید و فرض کنید که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد. شما باید نتایج ابتدایی به دست آمده را آزمایش کرده و نتایج نهایی را بررسی کنید و به طور مداوم در حال تنظیم استراتژی بازاریابی نیچ خود باشید.

شاید شما متوجه شوید که ایده اولیه شما برای نیچ مارکتینگ جواب نمی دهد اما با یک ترفند ساده بتوانید آن را نتیجه بخش کرده و مخاطبین خود را جذب و آنها را به مشتریان مادام العمر خود تبدیل کنید. شاید یک فروشگاه وسایل یوگا به تنهایی توجه مشتریان هدف شما را جلب نکند اما بتوانید با افزودن آثار هنری جذاب توجه بیش از نیمی از خریداران را به فروشگاه خود جلب نمایید، پس باید این ایده را هم در کسب و کار خود امتحان نمایید.

نیچ مارکت را هدف قرار داده و به آن دست پیدا کنید

اهداف نیچ مارکتینگ

اگر شما تاکنون روی نیچ مارکتینگ تمرکز نکرده اید الان زمان آن رسیده است که از این تکنیک برای برقراری ارتباط با زیرمجموعه های کوچک تر مشتریان استفاده کنید. مشتریانی که شاید از نظر تعداد کمتر باشند اما به طور قطع مشتریان وفادارتری برای شما خواهند بود. از اطلاعاتی که در این مقاله به شما ارائه شده به درستی استفاده کنید. بدین ترتیب می توانید استراتژی خود برای شناسایی و تمرکز روی یکایک مناطق یا حوزه دارای مشتریان بالقوه ایجاد نمایید.