محبوبیت وب سایت های تجارت الکترونیک برای کارآفرینان در حال افزایش است. اگرچه بعضی از غول های تجاری مانند آمازون یا ای بِی، قدرت را در دست گرفته‌اند. با این حال وب سایت های تجارت الکترونیک تخصصی به تکثیر خود ادامه می‌دهند. همه وب سایت های تجارت الکترونیک به یک اندازه خلاقیت به کار نمی‌برند. یک سایت عادی این کار را انجام نخواهد داد. شما باید از این جمعیت عظیم، متمایز باشید. باید یک وب سایت تجارت الکترونیک عالی ایجاد کنید.

در ادامه موفق شو پنج عنصر اصلی که باعث می‌شود فروشگاه اینترنتی یا تجارت الکترونیک شما به سمت موفقیت حرکت کند، را مطرح می کند.

چیزهایی که باید داشته باشید: اصول تجارت الکترونیک

خرید آنلاین باید آسان باشد. وب سایت های تجارت الکترونیک به ملاحظات تکنیکی زیادی نیاز دارند تا تجربه استفاده آسان را ایجاد کنند. این ملاحظات شامل این موارد می شود:

  • موجودی در انبار و سیستم پیگیری تحویل کالا
  • سبد خرید و بازیابی سبد رها شده
  • گزینه های پرداخت و صورتحساب
  • شماره‌های پیگیری وضعیت سفارش
  • مالیات قابل اعمال و سایر ویژگی های اصلی

بعید است که تجارت الکترونیک خود را از همان اول سامان دهی کنید. در عوض با پلتفرم‌های مخصوص تجارت الکترونیک، مانند شاپیفای و وو کامِرس شروع کنید. تا آنجا که می توانید پلتفرم هایی با رتبه های بالا را با یکدیگر مقایسه کنید. به جز موارد اساسی لیست شده در بالا، سایر ملاحظات بستگی به نیاز ها و بودجه شما دارد. مثلا:

آیا چت به صورت لایو ویژگی است که شما می خواهید داشته باشید؟

به چه گزینه های پرداختی نیاز دارید؟

آیا برنامه ای برای رمزنگاری دارید؟

از همه مهم‌تر چگونه می‌خواهید پلتفرم را با برند و پیشنهادهای خود سازگار کنید؟

مخاطبان وب سایت تجارت الکترونیک خود را بشناسید و توجه آن‌ها را نگه دارید

شناخت نیازهای مشتری در وب سایت تجارت الکترونیک

هر تجارت موفقی نیاز به شناسایی دقیق از مخاطبان و تقسیم بندی آنها دارد. یک فروشنده خوب می داند که چطور توجه مشتری را جلب کرده و حفظ کند. اما فروش شخصی بسیار آسان‌تر است. اگر فروشنده یک مشتری را ببیند که از پیشنهاد او ناراضی است، می‌تواند مشتری را به شخص دیگری هدایت کند. حتی اگر یک مشتری به سمت در خروج حرکت کند، ی فروشنده می تواند جلوی او را بگیرد. پرسیدن یک سوال ساده “آیا شما چیزی که میخواستید را پیدا نکردید؟” ممکن است فروش را نجات دهد.

در تجارت الکترونیک، فقط کافی است مشتری بالقوه جایی دیگر کلیک کند. شما آنها را از دست داده اید، احتمالا برای همیشه. برای نگه داشتن توجه مخاطب، واجب است که زیرشاخه‌های تجارت خود و مشخصات مشتری خود را بدانید. فقط پس از آن است که شما می توانید سایت تجارت الکترونیک خود را در رسانه های مناسب تبلیغ کنید. مطمئن شوید که ظاهر برند تجاری و صدای شما دقیقا منعکس کننده فرهنگ و نیازهای مخاطبان شما باشد. آنها را در استایلی قرار دهید که با حساسیت و سلیقه آنها هماهنگ باشد.

ساده ترین ابزارهای دیجیتال برای پیشگیری از خروج مشتری

دیجیتال ابزارهای مفیدی را ارائه می دهد تا مشتری را از “رفتن به در خروج” حفظ کند. مثلا، گزینه هایی مثل مرتب سازی بر اساس قیمت می تواند راهنمای مشتری باشد. دیگر گزینه های فیلتر ممکن است شامل اندازه، رنگ، سال و برند تجاری باشد. سوالات گسترده‌ای که یک مشتری می‌پرسد تا جستجوی خود را محدود کند را در نظر بگیرید. سپس، این سوالات را به گزینه های فیلتر خود استفاده کنید. در نهایت، اگر ممکن است از چت زنده استفاده کنید. اگر چه شما نمی توانید فروش خود را شخصا معرفی کنید، ولی می توانید آن را به طور مستقیم بر روی صفحه نمایش مشتری خود قرار دهید.

 

طراحی وب سایت تجارت الکترونیک

طراحی وب سایت تجارت الکترونیک

وب سایت ها به دو نوع طراحی نیازمندند. بهتر است یکی را طرح گرافیکی و دیگری را طرح دیجیتال بنامیم. طراحی گرافیکی شامل جنبه هایی مانند پالت رنگ، سلسله مراتب دیداری، لوگو و سایر موارد است. جنبه دیگر را طراحی دیجیتال می نامیم. گرچه این دو در طراحی کلی وب سایت نقاط مشترک دارند اما از جهات زیادی با هم فرق دارند. جنبه های طراحی گرافیکی، سرنوشت برند تجاری شما را در طولانی مدت تعیین می‌کننند. توصیه ما این است با یک طراح گرافیک ماهر کار کنید. از نزدیک با آنها همکاری کنید.  ممکن است آنها طراحی را بلد باشند اما این شما هستید که مشتری خود را می شناسید.

در طراحی دیجیتال، قانون KISS مطرح می شود: آن را ساده و احمقانه فرض کنید. ممکن است سایت تجارت الکترونیکی خود را از روی کامپیوتر بسازید. اما بیشتر خریداران، سایت شما را به وسیله تلفن همراه پیدا می‌کنند  آسان بودن جستجو، صفحات تمیز و خالی و توضیحات کوتاه در مورد محصولات، تجربه موبایل را بهبود بخشیده و فروش را افزایش می دهد. منوهای خود را بهینه کنید تا آیتم‌های کمتری داشته باشید. جستجو در منوهای خیلی طولانی سخت است.

از طرف دیگر، مجبور کردن کاربر به کلیک های زیاد می تواند امکان بازگشت او را هم افزایش دهد. نوارهای جستجو و فیلترهای دسته مذکور می تواند کمک زیادی کند. شما همچنین می‌توانید از صفحات لندینگ مختص محصول، برای تبلیغ استفاده کنید.

به زیبایی توجه کنید

در آخر، موقع به روز رسانی فهرست آنلاین خود، به زیبایی توجه کنید. اگر یک عکاس حرفه ای برای لیست اولیه خود داشته‌اید، این کیفیت را در به روزرسانی های خود حفظ کنید. همانطور هم، توضیحات محصول خود را کوتاه، دقیق و مطابق هدف نگه دارید. این موضوع را در نظر بگیرید که مشتری در مورد محصول به صورت شخصی و در مورد مشخصاتی که می خواهید تبلیغ کنید چه می پرسد. سپس، این ویژگی ها را بالت گذاری کنید تا کاربر بتواند آنها را به سرعت در اختیار داشته باشد  بالت گذاری را تا هفت مورد محدود کنید. همچنین در هر کدام تا آنجا که ممکن است، کلمات کم داشته باشید.

وب سایت های تجارت الکترونیک را اجتماعی نگه دارید 

وب سایت تجارت الکترونیک

از رسانه های دیجیتال استفاده کامل را ببرید.

وب سایت های تجارت الکترونیک زمینه کارآفرینی را بسیار زیاد بالا می‌برند. مثلا، اگر در یک خیابان شلوغ ملک اجاره کنید، برایتان سود آور است .اما به صورت آنلاین، همه “خیابان ها” در آخر به سایت شما می‌رسد. با حضور فعال در رسانه های اجتماعی، از “خیابان های شلوغ”  استفاده کامل را ببرید .اطلاع رسانی کافی نیست، باید از پست های رسانه های اجتماعی هم استفاده کنید.

فکر نکنید که باید درگیر همه‌ی پلتفرم رسانه های اجتماعی باشید. اگر زمان شما محدود است، بهتر است در دو یا سه سیستم عامل رسانه های اجتماعی حضور قوی داشته باشید. این روش بهتر از مدیریت هم زمان 10 رسانه اجتماعی است. بله، یک سیستم عامل مدیریت رسانه های اجتماعی مانند HootSuite کافی است تا به شما کمک کند تا از خیر سیستم عامل های متعدد بگذرید. اما مطمئن باشید که وقت کافی برای پاسخ دادن به سوالات دارید. تنها در این صورت درگیر هر یک از آنها شوید.

در نهایت، مشتریان را تشویق کنید تا مانند گوگل برای این پلتفرم‌ها نقد بنویسند. بیشتر مشتریان در ابتدا قبل از خرید از شما، این نقدها را بررسی خواهند کرد. تشویق خریداران راضی برای نوشتن نقد، رتبه بندی ستاره‌ای‌‌تان را افزایش می دهد. همچنین مشتری‌های بیشتری را به سمت سایت شما می‌فرستد. از همه‌ی کسانی که نقدهای مثبت ارسال می کنند، تشکر کنید. به آن‌‌هایی که رای منفی داده‌اند بگویید که می توانید بهبود پیدا کنید. واقعا هم تلاش کنید که از آنها کمک بگیرید و چیزهایی بیاموزید.

چند نقد یک ستاره ای که ناشی از ناامیدی از شماست، می تواند به طور چشمگیری نمره کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر با مهربانی این نقدها را پیگیری کنید، حرفه ای بودن و مشتری مداری شما را به طور کامل به همه نشان خواهد داد. بیشتر وقت‌ها، این رای دهندگان عصبانی، آنها را اصلاح می کنند و یا حتی بعد از کمک به شما نقدهای منفی را حذف می کنند.

برنامه ­های وفاداری و سایر ابزارهای فروش 

برنامه وفاداری مشتریان

وب سایت های تجارت الکترونیک موفق، از رسانه ها استفاده کامل می کنند. مثلا، برنامه های وفاداری برای اطمینان از حفظ مشتریانی که سختی به دست آورده‌اید، مناسب است. با این حال، برنامه های وفاداری تجارت الکترونیک می‌تواند بسته به نوع محصول شما، متفاوت باشد. مثلا، می‌توانید بعد از اینکه مشتریان‌تان تعداد مشخصی خرید انجام دادند، یک محصول رایگان به آن‌ها بدهید. همچنین می توانید تخفیف با اشتراک ماهانه هدیه دهید.

این برنامه های وفاداری برای موارد مصرفی یا یکبار مصرف مانند قهوه یا تیغ‌های ریش زنی عالی عمل می‌کنند. برای مواردی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم مانند ابزارها یا وسایل خانه، می‌توانید به سادگی تخفیف هایی در خرید‌های بعدی از فروشگاه ارائه دهید. چون شما احتمالا آدرس ایمیل مشتری را دارید. ارسال پیشنهادات ویژه یا کوپن به صورت گاه به گاه، ساده است.

در کنار برنامه های وفاداری، شما کدهای تبلیغاتی را پیدا خواهید کرد. از این نوع تبلیغات برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید. علاوه بر این، کدهای منحصر به فرد به شما کمک می کند تا بفهمید کدام وسیله تبلیغاتی برای شما بهترین کاربرد را دارد. در نهایت، استفاده از پاپ آپ‌ها را در وب سایت تجارت الکترونیک خود در نظر داشته باشید.

بله، کلمه “پاپ آپ” احتمالا شما را متعجب می‌کند. اما نگذارید تجربه بد گذشته تصمیم شما را تحت تاثیر بگذارد. بسیاری از سایت ها از پاپ‌ آپ به طور ضعیفی استفاده می کنند. از آنها برای فروش ناگهانی، پیشنهاداتی که زمان محدود و وابسته دارند و تخفیف‌های مناسب استفاده کنید. یک مشتری که قبلا از شما خرید کرده، دوست دارد یک پاپ آپ تخفیف ویژه15٪ روی صفحه نمایش خود ببیند. در اینجا، زمان بندی بسیار مهم است. حواستان به اطلاعات وب خود باشد. زمان بندی پاپ آپ باید به گونه‌ای باشد که کاربر وقت داشته باشد در مورد آن یاد بگیرد. اما قبل از اینکه احتمالا بخواهد در جایی دیگر کلیک کند، آن ظاهر شود.

ادغام درست هر یک از این پنج مورد یا دسته بندی در پیشنهادات تجارت الکترونیک خود، تجربه کاربر و فروش را افزایش می دهد و موفقیت را برای فروشگاه آنلاین شما به  به ارمغان می‌آورد.