پی.تی. بارنوم در پنجم جولای 1810 در شهر بِتِل از ایالت کانکتیکات متولد شد. او پس از مهاجرت به شهر نیویورک به یک مروج موفق تبدیل شد. در سال‌های 1841 تا 1868 میلادی او مدیریت موزه‌ی بارنوم را بر عهده داشت. در این موزه موارد عجیبی مانند “پری دریایی فیجی ” و “ژنرال تام تامپ ” به نمایش گذاشته شده بودند. در سال 1871 او مقدمات سفری را فراهم آورد که نتیجه‌ی آن سیرک بارنوم و بیلی و همچنین برادران رینگلینگ بود. پس از موفقیت در حرفه‌ی خود، او در هفتم آوریل 1891 در شهر بریج پورت از ایالت کانکتیکات درگذشت. برای مطالعه زندگی نامه کامل او، با موفق شو همراه باشید.

دوران کودکی پی.تی. بارنوم

پی.تی. بارنوم در 5 ژوئیه سال 1810 در محله‌ی فینال تیلور بارنام و در شهر بتل از ایالت کانکتیکات متولد شد. وی که تنها یک فروشنده ساده بود، در سن 12 سالگی به تهیه‌ی میان وعده‌ها و نوشیدنی آلبالویی برای سربازان مشغول شد. پی.تی. بارنوم در جوانی به شهر نیویورک مهاجرت کرد  و در انواع مشاغل ازجمله انتشار روزنامه و خدمتکاری یک آسایشگاه شبانه‌روزی را امتحان کرد. در سال 1835 پی.تی. بارنوم زمانی کرد که تنها برای نمایش عمومی یک برده‌ی مسن به نام جویس هت، 1000 دلار دریافت کرد، استعداد خود را درزمینهٔ سیرک و نمایش‌هایی از این قبیل، به‌خوبی نشان داد. او ادعا کرد که این زن 161 سال سن دارد و  پرستار قبلی جورج واشنگتن بوده است. پی.تی. بارنوم این زن را در سراسر شمال شرق آمریکا به نمایش گذاشت و با این کار، 1500 دلار در هر هفته درآمد کسب کرد.

موزه آمریکایی پی.تی. بارنوم

پی.تی. بارنوم

پی.تی. بارنوم در سال 1841 موزه آمریکایی اسکودر را در منهتن جنوبی خریداری کرد و دوباره آن را به‌عنوان موزه آمریکایی بارنوم بازگشایی کرد. او در آنجا “پری دریایی فیجی ” و اجسام عجیب‌وغریب دیگری را به نمایش گذاشت. اصالت بسیاری از این اجسام محل بحث است. او مجموعه‌ای شامل 850،000 اثر مختلف را در این موزه به نمایش گذاشت.

در 1842 پی.تی. بارنوم با چارلز شروود ستراتون 4 ساله که قدی برابر با 25 اینچ و وزنی برابر با 15 پوند داشت، ملاقات کرد. این ملاقات یک خوش‌شانسی دیگر برای پی.تی. بارنوم بود. او به این پسربچه خواندن و رقصیدن را یاد داد و او را به‌عنوان ژنرال تام تامپ به عموم معرفی کرد. ژنرال تام تامپ سبب معروفیت بسیاری از نمایش‌های او در تور اروپا بود تا جایی که ملکه ویکتوریا نیز به دیدن یکی از نمایش‌های او رفت.

رابطه پی.تی. بارنوم با جنی لیند

اگرچه بسیاری شهرت پی.تی. بارنوم را به‌واسطه‌ی معرفی قهرمان‌های عجیب‌وغریب توسط وی می‌دانند، اما یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری وی تبلیغ برای خواننده‌ی سوئدی اپرا، جنی لیند، در اوایل دهه 1850 میلادی بود.

بعد از شنیدن خبرهایی در مورد کنسرت پرفروش جنی در اروپا،  پی.تی. بارنوم به این خواننده‌ی سوئدی یک پیشنهاد 1000 دلاری کرد. او به جنی پیشنهاد داد تا به ازای هر اجرا از یک تور 150 برنامه‌ای در آمریکا و کانادا، 1000 دلار دریافت کند. بنا بر گزارش‌ها پی.تی. بارنوم امیدوار بود تا چهره عمومی خود را به‌عنوان مالک موزه بهبود بخشد. این‌یک انتخاب خطرناک بود چراکه پی.تی. بارنوم هرگز آواز لیند را نشنیده بود. وی بخش روابط عمومی این برنامه‌ها را گسترش داد و ابتکارهای جدیدی ازجمله پوشش خبری برنامه‌ها و مسابقات را راه‌اندازی کرد. این سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر او جواب داد و پی.تی. بارنوم توانست بیش از 500000 دلار سود کند.

پس از چند سال، مطبوعات به خاطر احتمال داشتن رابطه‌ی عاشقانه‌ی، به لیند و پی.تی. بارنوم مشکوک شدند. در سال 2017 رابطه‌ی رمانتیک آن‌ها وارد پرده‌های سینما شد.  فیلم The Greatest Showman  با بازی هیو جکمن در نقش پی.تی. بارنوم و ربکا فرگوسن در نقش لیند، به داستان این رابطه‌ی عاشقانه پرداخته است. بااین‌حال بسیاری از گزارش‌ها رابطه‌ی این دو فرد را کاملاً کاری و حرفه‌ای توصیف می‌کنند. در سال 1852، لیند با پیانیست گروهش، اُتو گلدشمیت، ازدواج کرد و تا زمان مرگش در سال 1887 در کنار او ماند. پی.تی. بارنوم نیز بر روی حرفه‌ی خود متمرکز شد.

پی.تی. بارنوم و ژنرال تام تامپ

همسر و دختران پی.تی. بارنوم

پی.تی. بارنوم در سال 1829 با دوست دوران کودکی خود، چریتی هالت، ازدواج کرد. در زمان ازدواج پی.تی. بارنوم 21 سال و چریتی 19 سال سن داشتند. ازدواج آن‌ها 44 سال به طول انجامید و این زوج صاحب چهار دختر شدند. جوان‌ترین دختر آن در دوران کودکی درگذشت.

آتش‌سوزی در موزه‌ی بارنوم

در سال 1865 موزه‌ی آمریکایی پی.تی. بارنوم در آتش سهمگینی سوخت. حامی مالی بارنوم موزه‌ی دیگری را در نزدیکی محل قبلی راه‌اندازی کرد اما این موزه‌ی جدید نیز در مارس 1868 در آتش‌سوزی دیگری سوخت.

“بزرگ‌ترین نمایش روی زمین “

پی.تی. بارنوم خود را از مدیریت موزه بازنشسته کرد و با صاحبان سیرک دن کاستلو و ویلیام سی کوپ همراه شد. آن‌ها با همکاری یکدیگر، موزه‌ی سیار بارنوم، مناژی، کاروان و هایپودروم را در سال 1871 راه‌اندازی کردند. آن‌ها نام این موزه‌ی سیار را “بزرگ‌ترین نمایش روی زمین ” قرار دادند و پی.تی. بارنوم تا سال 1875 مالکیت کامل این موزه سیار را بر عهده داشت. این پروژه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری موفق از سوی او به شمار می‌رود.

در سال 1881، پی.تی. بارنوم با مدیران سیرک، جیمز A. بیلی و جیمز ال هاچینسون، ملاقات کرد. در سال بعد این گروه، “Jumbo” را معرفی کردند. جامبو یک فیل عظیم به ابعاد سه متر و نیم و وزن 6 تن در لندن بود. درست مانند بسیاری از نمایش‌های سابق پی.تی. بارنوم، جامبو نیز توانست تا زمان مرگش در سال 1885، در میان مخاطبان محبوبیت پیدا کند. در سال 1887. تی. بارنوم موافقت کرد تا از کنترل روزمره ی سیرک کناره‌گیری کند. این سیرک در آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های بارنوم و بیلی در سراسر جهان شناخته می‌شد.

پس از مرگ پی.تی. بارنوم در سال 1890 میلادی، نمایش بارنوم و بیلی در سال 1907 توسط برادران رینگلینگ خریداری شد. در سال 1919  این دو برادر در شرکت رینگلینگ با یکدیگر پروژه ی جدیدی را در ارتباط با نمایش بارنوم و بیلی آغاز کردند و در ماه می سال 2017 برای آخرین بار، این نمایش به اجرا گذاشته شد.

سیاستمدار و نیکوکاری در بریجپورت

زندگینامه پی.تی. بارنوم

علاوه بر شغل حرفه‌ای خود در نمایش، پی.تی. بارنوم به دنبال تبدیل زادگاه خود، یعنی شهر بریجپورت در ایالت کانکتیکات، به یک کلان‌شهر پررونق بود. او پس از تلاش برای طعمه قرار دادن شرکت جرمی کلاک و انتقال آن به شهر بریجپورت در دهه 1850، ورشکسته شد. او بعداً توانست با شرکت در فعالیت‌های دولتی و نمایش‌های بیشتر با کمک ژنرال تام تامپ، شرایط مالی خود را بهبود بخشد. پی.تی. بارنوم در چندین دوره در قوه‌ی مقننه‌ی ایالت کانکتیکات به ارائه‌ی خدمت پرداخت و درنهایت در سال 1875 به‌عنوان شهردار بریجپورت انتخاب شد. وی مدت کوتاهی پس از انتخاب به‌عنوان این سمت، به بیمارستان بریجپورت کمک‌های مالی کرد و به‌عنوان اولین رئیس این بیمارستان نیز انتخاب شد.

مرگ پی.تی. بارنوم

پی.تی. بارنوم در سال 1890 میلادی و پس از یک سکته مغزی در منزل خود، خانه‌نشین شد. وی درنهایت در 7 آوریل سال 1891 درگذشت. او تا آخرین روز زندگی خود یک بازرگان موفق بود. گفته می‌شود که وی در آخرین لحظات زندگی خود نیز در خصوص فروش گیشه‌ی سیرک، سؤال می‌پرسید.

میراث پی.تی. بارنوم و موزه‌های او

به باور بسیاری نمایش‌های پی.تی. بارنوم به‌واسطه‌ی خصوصیات اخلاقی او و تبحرش در ترویج و تبلیغ برای نمایش‌ها و همچنین هوش اقتصادی او، موفقیت و شهرت پیداکرده‌اند. پی.تی. بارنوم اصول تجارت و تبلیغات را در قرن 19 میلادی به‌طورکلی تغییر داد.

در سال 2000 میلادی، از یک نسخه‌ی آنلاین از موزه‌ی آمریکایی پی.تی. بارنوم تحت عنوان موزه‌ی گمشده رونمایی شد. همچنین یادبودی از پی.تی. بارنوم در موزه‌ی بارنوم در شهر بریجپورت قرار دارد. این موزه کلکسیونی از زندگی وی، کمک‌های بشردوستانه‌ی او و مواردی در خصوص القای حس کنجکاوی به مخاطب که وی در آن استاد بود، به نمایش گذاشته شده است.