بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یکی از راه های مناسب برای تبلیغات و بهبود شرایط کسب و کار است. یکی از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال، افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) است. افیلیت مارکتینگ الگویی تبلیغاتی است که در آن شرکت های مختلف از ناشران شخص ثالث می خواهند ترافیک را به سمت سایت آنها بیاورند یا محصولات و خدمات آنها را معرفی نمایند. از این ناشران شخص ثالث به عنوان معرف یاد می شود. آنها وظیفه دارند در قبال دریافت مبلغی مشخص راه هایی مناسب برای تبلیغ یک شرکت و خدمات یا محصولات آن پیدا نمایند. بازایابی دیجیتال با نام بازاریابی وابسته نیز شناخته می شود.

افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چیست

پیش تر این نوع بازاریابی از طریق درج آگهی تبلیغاتی در نشریات یا روزنامه ها صورت می گرفت. اما به مرور و با روی کار آمدن تکنولوژی های روز دنیا از جمله اینترنت، افیلیت مارکتینگ نقش پر رنگ تری را در تبلیغات پیدا کرد. چرا که می توان به جای هزینه کردن برای درج آگهی، از تبلیغات آنلاین برای پیشبرد مقاصد خود استفاده نمود. برای درک بهتر چگونگی بازاریابی معرف، می توان از شرکت آمازون مثال زد. این شرکت یک برنامه بازاریابی معرف ایجاد نموده است که صاحبان وب سایت ها و وبلاگ نویس ها لینک هایی از صفحات آمازون را در آن قرار می دهند تا محصولات مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در صورتی که خریدی از طریق این لینک ها صورت بگیرد، آنها پورسانت تبلیغات خود را دریافت می کنند. این بدین معنا است که بازاریابی معرف نوعی تبلیغات است که در صورت جذب مشتری و هر فروش از این طریق پورسانت مشخصی پرداخت می شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بر اساس آمارهای ارائه شده توسط بیزینس اینسایدر، 15% از درآمد تجارت الکترونیک را می توان به بازاریابی وابسته نسبت داد.

آشنایی با روش کار افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ

بازاریابی وابسته پیش از اینترنت وجود داشت اما این دنیای بازاریابی دیجیتال، آنالیز و قالب ها بود که این سبک از بازاریابی را به یک صنعت میلیاردی تبدیل کرد. شرکتی که قصد دارد یک افیلیت مارکتینگ مناسب را اجرا کند، می تواند لینک هایی که به صفحه محصول یا خدمت داده شده است را دنبال کند. سپس از طریق آنالیز داخلی مشخص نماید که چه تعداد از آنها به فروش منجر شده است.

شخصی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارد مطمئنا تمایل دارد که به پایگاه گسترده تری از کاربران اینترنت و خریداران بالقوه محصولات یا خدمات خود دسترسی پیدا کند. به همین دلیل نیز ممکن است از شرکتی که در زمینه افیلیت مارکتینگ فعالیت می کند کمک بگیرد. این شرکت ها که به عنوان معرف فعالیت دارند می توانند چندین وب سایت یا لیست بازاریابی ایمیل را در اختیار داشته باشد. هر چقدر که تعداد وب سایت ها یا لیست ایمیل هایی که این شرکت ها در اختیار دارند بیشتر باشد، شبکه گسترده تری را در اختیار دارند.

زمانی که آنها فرآیند تبلیغات برای یک شرکت را آغاز می کنند، با شبکه در اختیار خود ارتباط برقرار کرده محصولات یا خدمات صاحب آن تجارت الکترونیک را در شبکه اطراف خود پیشنهاد می دهند. آنها این کار را با استفاده از تبلیغات بنری، تبلیغات متنی یا لینک دهی در وب سایت های متعدد خود انجام می دهند یا اینکه از طریق ارسال ایمیل، مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل می کنند. تبلیغات با استفاده از مقالات، ویدیو و تصاویر می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. چرا که معمولا با این روش ها می توانند توجه مخاطبین را به محصول یا خدمتی که تبلیغ می شود، جلب کنند.

شرکت های وابسته بازدیدکنندگانی که روی یکی از این لینک ها کلیک می کنند را به سایت تجارت الکترونیکی که مورد تبلیغات قرار می گیرد ارسال می کنند. در ازای خرید توسط هر یک از آنها، شرکت پورسانت معرفی خود را دریافت می کند. هدف از استفاده از بازاریابی معرف افزایش میزان فروش است. در نتیجه افیلیت مارکتینگ یک بازی برد-برد است. یعنی موفقیت در این زمینه هم به سود تجارت الکترونیک نیازمند به تبلیغ و هم شرکت معرف است.

نکات کلیدی در افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ

  • افیلیت مارکتینگ یک طرح برای بازاریابی دیجیتال است که شرکت ها برای داشتن فروش بیشتر از آنها استفاده می کنند.
  • معمولا در بازاریابی وابسته در ازای هر فروش مبلغی به عنوان پورسانت پرداخت می شود. اما گاها نیز در ازای هر کلیک که این تبلیغات برای تجارت الکترونیک مورد نظر به همراه داشته باشد، هزینه پرداخت می شود.
  • خیلی از شرکت های فعال در زمینه افیلیت مارکتینگ با استفاده از روش های ابتکاری تلاش دارند تا با تقلب سود بیشتری را به دست بیاورند. به همین خاطر باید با شرکت هایی همکاری کرد که قابل اعتماد باشند.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ

در اوایل شرکت ها غالبا در ازای هر کلیک (دریافت ترافیک) هزینه را پرداخت می کردند. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در ازای هر فروش که از طریق بازاریابی وابسته صورت می گیرد هزینه پرداخت می شود. چرا که به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ساخت کلیک توسط نرم افزارها امکان کلاهبرداری وجود داشت. اما اکنون بیشتر برنامه های بازاریابی وابسته با استفاده از قوانین سفت و سخت به شکلی درست تبلیغات انجام می دهند.

بنابراین برای داشتن یک برنامه افیلیت مارکتینگ موثر باید بتوان به خوبی پیش بینی کرد. شرایط و ضوابط را باید به شکل دقیقی تعیین کرده و در قرارداد مد نظر داشته باشید. بهتر است که پرداخت در ازای فروش باشد تا بتوان اطمینان بیشتری داشت. چرا که امکان کلاهبرداری توسط شرکت های فعال در زمینه بازاریابی معرف وجود دارد.

شرکت های وابسته غیرقانونی با استفاده از تکنولوژی سعی در فریب دادن صاحبان تجارت الکترونیک دارند تا بتوانند از این طریق کمیسیون بیشتری را دریافت کنند. به همین دلیل حتی اگر شرایط و ضوابط نیز واضح و مشخص باشد باز هم نیاز است که فعالیت های شرکت طرف قرارداد به دقت مورد بررسی قرار گیرد. تا آنجایی که ممکن است در انتخاب شرکت وابسته دقت کافی داشته باشید و سعی کنید بهترین و قابل اعتمادترین گزینه را انتخاب نمایید. بدین ترتیب با تبلیغات موثر می توانید فروش خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.