رمزارز کوانتوم که با نماد Qtum شناخته می‌شود، یک بلاک چین متن‌باز و نامتمرکز است. علاوه بر این، کوانتوم یک پروتکل انتقال دارایی هم به شمار می‌آید که می‌تواند قراردادهای هوشمند را روی چندین ماشین مجازی مختلف اجرا کند. رمزارز کوانتوم ترکیبی از بیت کوین و اتریوم است؛ ترکیبی که توانسته قرارداد‌های هوشمند بلاک چین اتریوم را با ثبات موجود در شبکه بیت کوین همراه کند.

این رمزارز با استفاده از کد‌های اصلی بیت کوین ساخته شده و توسعه دهندگان آن را به گونه ای تغییر داده‌اند که به راحتی با ماشین مجازی اتریوم یا EVM کار کند. در ضمن الگوریتم اثبات کار موجود در کد‌های بیت کوین نیز با الگوریتم اثبات سهم جایگزین شده است.

QTUM رمزارز رسمی ‌بلاک چین کوانتوم است و از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود و در عرضه اولیه سکه، ۱۰۰ میلیون توکن از آن به فروش رسید. ماینینگ و استخراج QTUM از طریق پروتکل سهم هوشمند (Smart Stake Protocol) کوانتوم که بر اساس نسخه سوم الگوریتم اثبات سهم (PoS 3.0) توسعه داده شده، امکان پذیر خواهد بود.

عرضه اولیه سکه QTUM در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قرار شد که به مدت ۳۰ روز ادامه پیدا کند. در کمتر از ۵ روز چیزی نزدیک به ۱۵.۶ میلیون دلار در ازای فروش ۵۱ میلیون توکن دریافت شد و بدین ترتیب عرضه اولیه کوانتوم به عنوان چهارمین عرضه اولیه بزرگ دنیای رمزارز‌ها شناخته شد.

مشخصات فنی بلاک چین کوانتوم

رمزارز کوانتوم (Qtum)

  • نحوه انجام تراکنش: مدل UTXO برگرفته شده از کدهای بیت کوین
  • معماری قرارداد هوشمند: ماشین مجازی اتریوم (EVM) و ماشین مجازی x86
  • اندازه بلاک: ۲ میلیون بایت. قابلیت افزایش اندازه از طریق مقیاس پذیری DGP تا سقف ۳۲ میلیون بایت وجود دارد
  • میانگین زمان مورد نیاز برای تولید بلاک‌‌های جدید: ۱۴۴ ثانیه
  • پروتکل توکن‌‌های قرارداد هوشمند: QRC20 ساخته شده بر اساس استاندارد ERC20 + مدل QRC721 که فعلا در حال توسعه است
  • الگوریتم توافق جمعی: نسخه سوم اثبات سهم، ساخته شده و بهبود یافته بر اساس کد‌های Blackcoin
  • حداکثر توانایی پردازش تراکنش در ثانیه: ۷۰ تا ۱۰۰ عدد. این یعنی سرعت شبکه کوانتوم از شبکه لایتنینگ (Lightning Network) و سایر شبکه‌‌های ۲ لایه‌ای که ساختاری مشابه دارند، خیلی بیشتر است
  • پاداش استخراج هر بلاک: ۴ عدد توکن QTUM تا دسامبر ۲۰۲۱ (سپس پاداش هر ۴ سال یک بار نصف خواهد شد) + سهمی ‌مشخص از کارمزد تراکنش‌‌ها و gas
  • توکن‌‌های ساخته شده از طریق بلاک‌های ابتدایی: ۱۰۰ میلیون عدد
  • حداکثر توکن قابل تولید: ۱۰۷.۸ میلیون عدد در طی ۳۰ سال. تورم سالانه فعلی ۰.۸۷ درصد است

مزایای اصلی پلتفرم کوانتوم

  1. کوانتوم یک پلتفرم تلفیقی است و به گونه‌ای طراحی شده تا از مدل باثبات انجام تراکنش‌های بیت کوین (UTXO) و ماشین مجازی اتریوم به صورت همزمان بهره ببرد. در واقع این پلتفرم چند لایه اضافی به بلاک چین بیت کوین اضافه کرده تا با ماشین مجازی اتریوم کار کند و الگوریتم اثبات سهم را هم جایگزین اثبات کار کرده است.
  2. کوانتوم به دنبال آوردن تکنولوژی بلاک چین به بخش‌‌های مختلفی مثل خدمات مالی، سامانه نام دامنه (DNS)، اینترنت اشیاء، گیمینگ و… است و این کار را از طریق ایجاد یک شبکه متن باز جهانی (که با کمک سایر شبکه‌‌های بلاک چینی ساخته خواهد شد) انجام می‌دهد. کوانتوم با استفاده از اوراکل‌‌ها و خوراک‌دهی داده‌‌ها دنیای بلاک چین را به دنیای واقعی متصل خواهد کرد.
  3. تمرکز زدایی یکی از ویژگی‌‌های اصلی کوانتوم است و این پلتفرم کار تولید برنامه‌‌های نامتمرکز (dApps) را با فراهم سازی راه حل‌‌های متنوع برای سیستم‌های مختلف آسان کرده است.

کاربرد‌های اصلی کوانتوم

  • توسعه دهندگان کوانتوم آن را به عنوان «بلاک چینی آماده برای کسب و کار» معرفی می‌کنند. این پلتفرم راه حل‌‌های آسانی (مثل قرارداد‌های هوشمند هیبرید) برای استفاده از تکنولوژی بلاک چین ارائه کرده است که هیچ کدام پیچیدگی موجود در سیستم‌های بیت کوین و اتریوم را ندارند. کوانتوم از به کار گیری تکنولوژی بلاک چین در صنایع مختلفی مثل خدمات مالی، بیمه، شبکه‌های اجتماعی، دارایی‌های دیجیتال، لجستیک و… پشتیبانی می‌کند.
  • در کوانتوم امکان ایجاد برنامه‌های نامتمرکز سبک وجود دارد و ترکیب آن با استراژی‌های تعیین شده برای تلفن‌های همراه باعث می‌شود کاربران عادی اینترنت هم بتوانند به صورت مستقیم با تکنولوژی بلاک چین تعامل داشته باشند. پروژه‌هایی مثل Spring Email و Qloha مثال‌های خوبی از این مورد هستند که کوانتوم قصد دارد با استفاده از آن‌ها آدرس‌های ایمیل را به کیف پول‌های دیجیتالی تبدیل کند.

بهترین کیف پول‌ ها برای نگهداری رمزارز کوانتوم

کیف پول کوانتوم (Qtum)

کیف پول رسمی ‌کوانتوم Qtum Core نام دارد. کاربران می‌توانند از این کیف پول رسمی‌ در پلتفرم‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید استفاده کنند. نسخه اینترنتی این کیف پول رسمی ‌نیز از طریق آدرس qtumwallet.org قابل دسترس خواهد بود. بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت رسمی‌ کوانتوم، هر دو برند معتبر کیف پول‌های سخت افزاری یعنی «ترزور» و «لجر» قابلیت نگهداری توکن‌های Qtum را خواهند داشت. با توجه به این که در حال حاضر نسخه آی او اس کیف پول رسمی‌ عرضه نشده است، وبسایت کوانتوم به کاربران پیشنهاد می‌کند از کیف پول رمزارز Qbao Network استفاده کنند.

سخن پایانی

کوانتوم صرفا یک رمزارز ساده نیست و به منظور ایجاد راهی آسان برای کاربران عادی و کسب و کار‌هایی که می‌خواهند از بلاک چین استفاده کنند، توسعه داده شده است. علاوه بر این، در پلتفرم کوانتوم امکان توسعه برنامه‌های نامتمرکز در زبان‌های برنامه نویسی مختلف هم فراهم شده است.

افراد زیادی مثل آنتونی دی‌لور (یکی از موسسان پلتفرم اتریوم) از کوانتوم و اهداف آن پشتیبانی کرد‌ه‌اند. با وجود این که قیمت رمزارز کوانتوم از ارتفاعات ۱۰۰ دلاری (ژانویه ۲۰۱۸) به زیر ۲ دلار (آپریل ۲۰۲۰) سقوط کرده است، هنوز هم افراد زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند و به برنامه‌های آینده آن امید دارند.

بنابراین می‌توان گفت که همانند بسیاری از رمزارز‌های دیگر، گذر زمان ارزش واقعی پلتفرم کوانتوم و توکن‌های Qutm را نشان خواهد داد.