بیت کوین اس وی (Bitcoin SV) یا BSV یک رمزارز فورک شده از بلاک چین بیت کوین کش (BCH) است. این فورک که در پانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۸ انجام شد علاوه بر بیت کوین اس وی یک رمزارز دیگر به نام بیت کوین ای بی سی (Bitcoin ABC) را هم به وجود آورد. تیم سازنده و توسعه دهنده بیت کوین اس وی به دنبال حل مشکل مقایس پذیری بیت کوین کش و هم چنین دست یافتن به رویای ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بودند؛ رویایی که معنای ایجاد یک رمزارز که برای تکمیل پرداخت‌های همتا به همتا استفاده می‌شود. حتی نام این رمزارز نیز مخفف عبارت «بیت کوین، چشم انداز ساتوشی» (Bitcoin Satoshi Vision) است که خوبی هدف توسعه دهندگان آن را مشخص می‌کند.

تاریخچه بیت کوین اس وی

بیت کوین اس وی

کریگ رایت و کلوین آیر پروژه بیت کوین اس وی را به وجود آوردند و ماینرهای زیادی را قانع کردند تا پروژه آنان را در فورک سختی که در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد حمایت کنند. اما چه چیزی موجب جدایی این دو فرد از پروژه بیت کوین کش شد؟

بحث بر اندازه هر بلاک در بلاک چین بیت کوین کش جامعه کاربران این رمزارز را به دو گروه تقسیم کرده بود. گروهی به رهبری رایت و آیر پروژه‌ای را پیشنهاد می‌کردند که اندازه هر بلاک را تا سقف ۱۲۸ مگابایت افزایش می‌داد. گروهی دیگر که شامل دو نفر از اعضای شرکت استخراج بیت مین (Bitmain) می‌شد نیز راه حل دیگری ارائه دادند که بیت کوین ای بی سی نام داشت و سقفی ۳۲ مگابایتی برای بلاک‌ها معین کرده بود. کلوین و آیر توانستند حمایت ماینرهای بیشتری را جلب کنند و در نتیجه بیت کوین اس وی را به وجود آورند. بیت کوین ای بی سی نیز نتوانست حمایت کافی کسب کند و به فراموشی سپرده شد.

نحوه کارکرد بیت کوین اس وی

بیت کوین اس وی نیز مثل BTC و BCH به منظور فراهم سازی یک شبکه پرداخت همتا به همتا که می‌تواند برای پردازش تراکنش‌های روزمره مردم استفاده شود، به وجود آمد. این رمزارز بدون هیچ حکومت مرکزی یا شرکت مالک فعالیت‌هایش را به صورت کاملا غیر متمرکز انجام می‌دهد. بلاک چین این رمزارز از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده کرده که در ترکیب با ساختار غیر متمرکز شبکه آن، از امنیت بالایی در مقابل دستکاری برخوردار است. پاداش استخراج هر بلاک نیز 12.5 BSV تعیین شده است.

در حال حاضر سرعت پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین اس وی تقریبا دو برابر بلاک چین‌های بیت کوین و بیت کوین کش است. موجودی قابل استخراج هر سه رمزارز ۲۱ میلیون عدد است که البته بیت کوین اس وی پیش از عرضه رسمی ۱۸.۲ میلیون عدد BSV را به گردش درآورده بود. تا مارچ سال ۲۰۲۰، ارزش بازار بیت کوین اس وی از مرز ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است و بیش از ۱۰۰ میلیون عدد BSV جدید به ۱۸.۲ میلیارد قبلی اضافه شده است.

«چشم انداز ساتوشی» چیست؟

بیت کوین اس وی چیست

بیت کوین اس وی به دنبال ساخت یک بلاک چین متحد برای دنیاست و ۴ ویژگی را به عنوان ارکان اصلی این هدف مشخص کرده است:

  1. ثبات

کسب و کارهای کوچک و به خصوص شرکت‌های بزرگ پیش از استفاده از پلتفرم‌های تکنولوژی به ثبات احتیاج دارند. ایجاد تغییرات پی در پی، غیر ضروری و اثبات نشده در پروتکل بیت کوین موجب متضرر شدن ساختار انگیزشی این شبکه و کاهش سطح امنیتی بلاک چین آن شده است. در ضمن کسب و کارهای بزرگی که پیش از سرمایه گذاری و جهت گیری‌های خاص به چندین سال برنامه ریزی و هم چنین ثبات پلتفرم مقصد در این مدت نیاز دارند، با دیدن این نوع تغییرات ناگهانی دلسرد خواهند شد.

اما در پلتفرم بیت کوین اس وی ثبات تضمین شده است و تنها تغییراتی محدود و از قبل مشخص شده که برای برگرداندن پروتکل بیت کوین به ساختار اصلی آن و هم چنین اضافه کردن نوآوری‌ها است در آن صورت خواهد گرفت. بدین ترتیب شرکت‌های بزرگ می‌توانند با خیال راحت برای تولید برنامه و پروژه‌های مختلف از پلتفرم این رمزارز استفاده کنند.

  1. مقیاس پذیری

به منظور فعالیت بیت کوین اس وی به عنوان یک پلتفرم مالی جهانی، اثبات ظرفیت شبکه این رمزارز برای پردازش هر حجمی از تراکنش‌ها کاملا ضروری است. برنامه توسعه دهندگان برای آینده بیت کوین اس وی بیشتر روی افزایش ظرفیت مرحله‌ای این رمزارز است که از طریق افزایش اندازه بلاک‌های قابل استخراج این بلاک چین انجام خواهد شد. بیت کوین اس وی ۹ محیط آزمایشی مختلف ایجاد کرده است که از میان آن‌ها محیط SV-GBTN حداکثر توانایی بلاک چین و میزان موثر بودن تغییرات جدید آن را تست می‌کند. در این محیط آزمایشی تست‌های مختلف به صورت دوره‌ای انجام می‌شوند و نتایج آن‌ها نیز به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

مقیاس پذیری بیت کوین اس وی باعث خواهد شد تا بلاک چین BSV قابلیت پردازش همزمان تراکنش‌های بیشتری را داشته باشد و کارمزد دریافتی ماینرها نیز افزایش می‌یابد. این افزایش کارمزد از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که پاداش استخراج هر بلاک در سال ۲۰۲۰ نصف خواهد شد (از 12.5 BSV به 6.25 BSV). این پاداش طی سال‌های آتی نیز به همین منوال نصف خواهد شد.

در ضمن، این مقایس پذیری بیت کوین اس وی انگیزه‌ای برای شرکت‌های بزرگ خواهد بود تا از BSV برای توسعه برنامه‌های بلاک چینی خود استفاده کنند.

  1. امنیت

بیت کوین اس وی قرار است یک ارز جهانی باشند. بنابراین این رمزارز برای رسیدن به چنین آینده‌ای باید ویژگی‌های امنیتی‌ای که بتوانند از یک پلتفرم جهانی محافظت کنند در شبکه BSV وجود داشته باشند. به همین دلیل پروژه بیت کوین اس وی به شدت روی اطمینان یافتن از سطح کیفی گره‌های استخراج کننده بلاک چین‌اش تاکید دارد. این یعنی هر نوع تغییری که کاربران بخواهند ایجاد کنند باید حتما از یک مسیر طولانی و رسمی رد شده و سپس تایید شود.

در این پرو‌ژه ابتدا از بهترین روش‌های مدیریت پردازش استفاده خواهد و سپس با استخدام سازمان‌های امنیتی که در کنترل کیفیت تخصص دارند سطح امنیتی را افزایش خواهد داد. سپس از خدمات یک شرکت تامین امنیت بلاک چین بزرگ استفاده خواهد شد و در مرحله آخر، بیت کوین اس وی یک برنامه باگ یابی سود آور با ساختاری مشابه گوگل و مایکروسافت ارائه خواهد کرد. این برنامه انگیزه‌ای برای سازمان‌های مختلف و محققان امنیتی خواهد بود تا با دقت کامل هر نوع مشکل امنیتی را گزارش کنند.

  1. تراکنش‌های آنی و امن

تراکنش‌های آنی راهی برای استفاده بازار رقابتی از پرداخت‌های این رمزارز است. برنامه آینده بیت کوین اس وی تراکنش‌های آنی و امن را به عنوان یک اولویت اصلی مشخص کرده و توسعه دهندگان بهبودهای امنیتی مختلفی را به منظور رسیدن به این هدف در برنامه دارند.

سخن پایانی

بیت کوین اس وی و کریگ رایت (که اکنون به عنوان تنها رهبر اصلی پروژه شناخته می‌شود و حتی ادعا دارد که در ساخت بیت کوین اصلی هم نقش داشته است) قصد دارند با دست یابی به «چشم انداز ساتوشی» یک سیستم پرداخت همتا به همتا که توسط هیچ کس کنترل نمی‌شود و از هر حجمی از تراکنش‌ها نیز پشتیابی می‌کند را به دنیا معرفی کنند. این یک وعده بزرگ است که تحقق آن مشکل و حتی غیر ممکن به نظر می‌آید. اما با توجه به جایگاه فعلی بیت کوین اس وی و ارزش بازار آن بهتر است توسعه و اخبار مربوط به آن را با دقت دنبال کنید.

معرفی بهترین کیف پول‌های بیت کوین اس وی

کیف پول بیت کوین اس وی

Atomic Wallet

کیف پول دسکتاپ Atomic Wallet برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است و علاوه بر BSV، از رمزارزهای متنوع دیگری هم پشتیبانی می‌کند. این کیف پول رمزارز علاوه بر داشتن ویژگی‌های امنیتی قوی، از هویت کاربرانش هم حفاظت می‌کند و در نتیجه فرآیند تمرکز زدایی را به صورت کلی بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که Atomic Wallet اکنون نسخه اندروید و آی او اس کیف پول خود را هم عرضه کرده است که به آسانی در تلفن‌های هوشمند قابل استفاده هستند.

HandCash

کیف پول موبایل HandCash نیز به صورت اختصاصی برای BSV ساخته شده و تنها از این توکن پشتیابی می‌کند. HandCash روی دستگاه‌های اندرویدی یا آی او اس نصب می‌شود و یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای نگهداری بیت کوین اس وی محسوب می‌شود. امکان پشتیبان گیری این کیف پول از طریق حساب کاربری گوگل نیز وجود دارد.

Electrumsv

کیف پول دسکتاپ Electrumsv نیز تنها از بیت کوین اس وی پشتیبانی می‌کند و از سرعت بالایی برخوردار است. این کیف پول کنترل حساب را به صورت کامل در اختیار خود کاربر قرار می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که تنها کاربران حرفه‌ای‌تر به سراغ این کیف پول بروند.

لازم به ذکر است که برندهای مشهوری چون Ledger و Trezor به دلیل حمایت قبلی خود از بیت کوین کش تاکنون اقدامی برای پشتیبانی از بیت کوین اس وی انجام نداده‌اند و در حال حاضر کیف پول سخت افزاری برای این رمزارز وجود ندارد.