چه زمانی که از سیستم های بازاریابی حرفه ای برای مواجه با مخاطب هدف خود استفاده می کنید و چه زمانی که مکالماتی با ذینعفان در ارتباط با پیشرفت و رشد شرکتتان دارید، نباید فراموش کنید که روابط تجاری بر پایه ارتباطات بنا شده اند. هرچند که استراتژی های ارتباط کلامی و نوشتاری هر دو نقش بسزایی در محیط شرکت ها دارند، اما نباید از اهمیت زبان بدن غافل شد. ارتباطات غیر کلامی حرفه ای و یا توانایی شما در برقراری تماس چشمی می تواند پیام و مفهومی که ارسال می کنید را تقویت و یا حتی تضعیف کند.

می توان گفت زبان بدن در تجارت پایه و اساس مردم را برای برقراری ارتباط با دیگران در یک سطح حرفه ای تر پایه گذاری می کند. از مفاهیمی که با چهره و حرکاتِ بدنتان نشان می دهید ، هرچند که لفضا چیزی نمی گویید، اغلب تاثیرگذار ترین اهداف و سخنانتان به مخاطب به بهترین شکل انتقال می یابد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در زمینه زبان و روانشناسی، در یک مکالمه حتی ممکن است تاثیر زبان بدن از کلماتی که انتخاب می کنید هم بیشتر باشد.

بیش از 55٪ از کل پیامها مانند حالت های ایستادن و ژست ها غیر کلامی هستند. و تحقیقات اخیر نشان داده که از طریق استفاده از عناصر بصری تا 80 درصد امکان یادگیری و حفظ اطلاعات افزایش خواهد یافت.

بنابراین چگونه می توان در مذاکرات خود نتیجه ای مطلوب کسب کرد؟

زبان بدن در تجارت

تعریف زبان بدن در ارتباطات تجاری

بعضی اوقات نشانه‌های بصری گویاتر از کلمات حرف ما را می رسانند. اگر نمی دانید که چرا زبان بدن در ارتباطات تجاری حیاتی است اولین چیزی که باید بدانید این است که نقش زبان بدن در هر مکالمه ای چیست.

زبان بدن اساسا یک فرایند تکمیلی ست که در کنار جنبه های کلامی شما در ایجاد یک پیام دقیق نقش بسزایی دارد. وقتی صحبت از زبان بدن برای تجارت می شود عملکردهای بسیاری برای اقدامات غیر کلامی وجود دارد. به عنوان مثال زبان بدن می تواند موارد زیر را شامل شود:

جانشینی

گاهی اوقات زبان بدن می تواند جایگزین ارتباط کلامی شود.  به عنوان مثال اگر با یک ذینفع که دست از صحبت کردن برنمی دارد در حال گفتگو هستید مسلما شما  نمی توانید علنا به او بگویید ساکت باشد. با این حال به ساعت خود نگاه کنید یا به عقب برگردید تا نشان دهید که باید بروید و با همین حرکات به او بفهمانید که صبحتش را کوتاه کند.

مقررات

زبان بدن با کارمندان و مشتریان  می تواند مکالمه را تنظیم کند. برای مثال در یک جلسه می توان از طریق رفتارهای غیرکلامی نشان داد که بعد از اتمام، شخص دیگری می تواند صحبتش را شروع کند.

راهی برای برجسته کردن گفتار

گاهی زبان بدن در تجارت می تواند ارتباط کلامی ما را تقویت کند. برای مثال اشاره هایی که در یک موضوع استفاده می کنیم می تواند به بازخورد سخنانمان جهت گیری خوبی دهد.

تاکید کردن

تاکید کردن در زبان بدن

زبان بدن در ارتباطات برای تاکید کردن نکات حائز اهمیت استفاده می شود و موجب جلب تمرکز بیشتر به ایده مورد نظر می شود. اگر می خواهید به کارمندان خود یادآوری کنید که در هنگام ورود به دفتر استفاده از برگه ورود را فراموش نکنند، می توانید به برگه پیش رویتان اشاره کنید تا توجه کافی را جلب کرده باشید.

نمی توان اهمیت زبان بدن در ارتباطات تجاری را دست کم گرفت. طبق مطالعات روانپزشکان از طریق ارتباطات غیر کلامی نحوه ارائه خودتان به مصرف کننده ها و کارمندان کاملا تغییر خواهد کرد.

ارتباطات غیرکلامی در تجارت اجزا اساسی یک زبان اجتماعی هستند که غالبا بسیار تاثیرگذارتر از کلمات می باشند.
شانسهایی که از دست داده اید یا صدمه های احساسی که توسط کسی در گذشته دیده اید نه بخاطر حرف هایتان، بلکه بخاطر چگونه بیان کردن حرف ها می باشد.
رهبران تجاری می توانند از طریق زبان بدن و لحنشان به کارمندان انگیزه دهند و آنها را مشغول وظایف خود کنند. این در حالی ست که حتی دست فروشان هم از زبان بدن برای تشویق مشتریان استفاده می کنند.

چیز هایی که در حرف نمی گویید می تواند بسیار موثرتر از کلماتی که به کار می برید نتیجه بخش باشد.

چرا زبان بدن در ارتباطات تجاری اهمیت دارد؟

در تجارت و ارتباطات شخصی اثبات شده که زبان بدن تاثیر بسیار مهمی در درک کردن دیگران دارد.
زبان بدنی که شما برای ارتباط خود با مشتریان، سهامداران و کارمندان انتخاب می کنید حتی می تواند بخشی از هویت تجاری تان را شکل بدهد و تغییرات مثبتی  ایجاد نماید.

بنابراین هنگامی که صحبت از استفاده زبان بدن در تجارت است باید به برخی از مهمترین خصوصیات که  شرکت ها از طریق نشانه های غیر کلامی منتقل می کنند اشاره شود:

اعتماد به نفس

در طول تاریخ رهبران مشاغل موفق همواره اعتماد به نفس خود را حفظ می کنند. کافیست نگاهی به کارآفرینان مشهور بیندازید. آنها هر کجا که باشند با زبان بدن و لبخند و گشاده رویی اعتماد به نفس خود را نشان می دهند.

جسور بودن

جرات داشتن یکی از نکات اساسی در زبان بدن برای ارتباطات تجاری است. این که آیا شما فقط یک محصول را به مشتریان می فروشید یا می خواهید ارزش یک استراتژی جدید تجاری را برای سهامداران اثبات کنید. مدعی بودن شما در زمینه حرفه ایتان بسیار حائز اهمیت است.

علاقمندی

همانطور که میدانید جامعه تاثیر بسیاری در میزان علاقمندی افراد به زمینه های مختلف دارد. چرا که در اکثر مواقع افراد تحت تاثیر علاقمندی به شخصی بخصوص قرار می گیرند و از وی پیروی می کنند. لذا شرکت در یک مکالمه یکی از نشانه های حرفه ای عمل کردن است.

 هوش

روش های زبان بدن حتی می تواند باعث  شود افراد باهوش تر به نظر برسند. درگیر شدن با موضوع و نشان دادن درک بالا در بحث های پیچیده یا حرکات چهره برای نشان دادن سردرگمی در یک شرایط مبهم می تواند راهی اساسی برای حفظ وجهه در ارتباطات تجاری باشد.

همدلی

همدلی در زبان بدن

درست همانطور که نشان دادن توانایی شما برای ارتباط از طریق زبان بدن در تجارت مهم است، نشان دادن هوش هیجانی شما نیز ارزشمند می باشد. متخصصانی که می توانند نیازهای عاطفی همکاران و مشتریان خود را رمزگشایی کرده و به آنها پاسخ دهند بهترین شانس پیشرفت در بازار رقابتی امروز را خواهند داشت.

نکته اصلی موفقیت در زبان بدن برای ارتباطات تجاری فهمیدن این نکته است که کارکنان شما در مکالمات روزمره خود تا چه میزان در روابط غیر کلامی شان  درست عمل می کنند. برخی از شرکت ها در همین راستا میزبان سمینارهای زبان بدن برای تسلط هر چه بیشتر کارکنانشان می شوند.

چگونه در راستای اهداف تجاریمان زبان بدن را تقویت کنیم

با توجه به مطالعه انجام شده، ما تنها در بخش کوچکی از ارتباطات انسانی از کلمات که استفاده می کنیم. حدود 55٪ از آنچه در حال تلاش برای گفتنش هستیم ازطریق زبان بدن انتقال می یابد.  لحن صدا در حدود  38٪تاثیرگذار است در حالی که کلماتی که استفاده می کنیم تنها 7 درصد از تجربه های ارتباطی مان را تشکیل می دهند.

آیا شما هم یکی از مدیرانی هستید که به دنبال راه های بهتری برای استفاده از زبان بدن در جلسات تجاریشان هستند؟ یا مشغول آموزش مهارت های زبان بدن به اعضای تیم تان هستید؟ در این قسمت مواردی وجود دارد که می توانید برای بالا بردن شانس موفقیت انجام دهید:

تمرکز خود را بر موقعیت ها قرار دهید

یکی از اولین مواردی که افراد در مواجه با یکدیگر به آن توجه می کنند نحوه بیان و طرز برخورد است. بدون شک اعتماد به نفس و تن صدا و نوع برخورد بسیار مهم است.  ما بیشتر جذب افرادی می شویم که نوع برخورد نسبتا راحتی دارند. به عنوان مثال بازوها را باز می کنند، ستون فقرات صاف و اندام های سرحال و قبراقی دارند به طورکلی وقتی بازوها و پاهای خود را درست حرکت نمی دهید و شانه ها و بدن خود را به نحوی غلط به سمت خود می کشید، با این حرکات حس اضطراب و انزوا را به مخاطب منتقل می کنید. این اقدامات نسنجیده در حالت اندام ها به جای دعوت از مخاطب برای ارتباطی عمیق تر ناخودآگاه او را ترغیب می کند که یک قدم عقب تر بردارد.

به تفسیر چهره خود بپردازید

زبان بدن در تجارت

با یک لبخند ساده می توان چیزهای زیادی گفت. اگر می خواهید در یک مکالمه همکارتان احساس راحتی کند یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید لبخند زدن است. لبخند بخشی اساسی در زبان بدن محسوب می شود. فرقی نمی کند با همکاران یا مشتریان مواجه شوید، لبخندها فورا بخشی از سوتفاهم ها و مشکلات را از هر مکالمه ای حذف می کنند.

قانون مهم دیگری که باید دنبال کنید این است که از حالت چهره شخصی که با او صحبت می کنید پیروی کنید. اگر فردی که با او صحبت می کنید هنوز با شما صمیمی نشده و چهره آرامی دارد به همین روش عمل کنید. به این ترتیب بدون شک از بحث خود لذت خواهید برد. اگر با کسی که رفتاری بسیار جدی دارد صحبت می کنید، به اشتراک گذاشتن همان زبان بدن نشان می دهد که شما با دقت مراقب موضوع و شرایط پیش رو هستید.

از تماس چشمی استفاده کنید

برقراری تماس چشمی یکی دیگر از عناصر اصلی در حین صحبت است. هنگامی که لبخند خوش آمدگویی بر لب دارید بسیار مهم است که با دقت به مخاطب خود توجه کنید. تماس چشمی نشان می دهد که شما به این شخص خاص در محیط حاضر توجه و احترام کاملی دارید.

طبق مطالعات اخیر، بیشتر بزرگسالان بین 30 تا 60٪ از زمان مکالمات خود تماس چشمی برقرار می کنند. در حالی که بهتر است در حدود 70٪ از زمان، ارتباط چشمی برقرار باشد تا ارتباط عاطفی عمیق تری ایجاد شود. پس سعی کنید به طور مرتب تماس چشمی خود را حفظ کنید. اما توجه داشته باشید که در مکالمه ها بدون وقفه به سایر افراد خیره نشوید زیرا این امر باعث عصبی شدن آنها می شود.

دست دادن را تمرین کنید

بسیاری از کارشناسان مشاغل بر این باورند که نحوه دست دادن یک شخص چیزهای زیادی در مورد او را نشان می دهد. برخی افراد می توانند شخصیت فردی که با او دست می دهند را پیش بینی کنند. مثلا افرادی که دست محکم و مطمئنی دارند عموما افراد مثبتی هستند. به طوری که بقیه ترجیح می دهند با آنها کار کنند.

اکثر مردم می دانند که هنگام آماده شدن برای مصاحبه شغلی، دست دادن درست لازمه کار محسوب می شود. به این ترتیب دست دادن صحیح برای سایر جنبه های رشد یک تجارت نیز ضروری است. مثل هربار که با مشتری، سرمایه گذار یا حتی یک همکار جدید ملاقات می کنید نحوه دست دادنتان به آنها کمک می کند تا درباره شما و تجارتتان قضاوت های جالبی داشته باشند. پس مرتبا درست دست دادن را تمرین کنید و از دوستان و خانواده خود بازخورد بگیرید تا به شما در بهتر عمل کردن کمک کند.

جهانی شوید

همانطور که می دانید امروزه بسیاری از مشاغل محدود به یک منطقه کوچک محلی نیستند. به لطف ظهور اینترنت فضای تجارت جهانی از همیشه بزرگتر است. بسیاری از برند ها به طور مداوم خود را در رقابت برای ایجاد اعتماد به نفس بالاتر نسبت به برندهای دیگر می دانند.

اگر در فضایی کار می کنید که نیاز به مدیریت و حفظ روابط با متخصصان خارج از کشور دارید توجه به اهمیت نقش زبان بدن بسیار مهم است. به طور مثال تماس منظم با چشمان مخاطب، نشانه احترام در کشورهای غربی است اما می تواند باعث ایجاد مشکلاتی بین دو جنس مخالف در خاورمیانه شود. علاوه بر این احوالپرسی در شروع مذاکرات با توجه به بخش های مختلف جهان می تواند متفاوت باشد. برای مثال در آسیا برخی جلسات با یک تعظیم شروع می شوند تا احترام متقابل را نشان دهند و در ایتالیا هم بوسه روی گونه نشانه دوستی و همراهی است.

رمزگشایی سیگنال های زبان بدن: آنچه باید بدانید

برای اطمینان از موفقیت ارتباطی باید کارهای دیگری بیش از تسلط بر اصول زبان بدن انجام دهید.  بهترین رهبران تجاری نیز می دانند چگونه سیگنالهایی را ارسال کنند تا بهترین بازخورد را داشته باشند. در اینجا چندین نکته اساسی که سیگنال های لازم را برای شما رمزگشایی می کند:

حالت های صورت

افراد می توانند چیزهای زیادی را فقط با حالت چهره انتقال دهند. لبخندها حاکی از خوشحالی و تایید هستند در حالی که اخم، نگرانی و نارضایتی یا سردرگمی را نشان می دهد. بنابراین چهره افرادی که با آنها صحبت می کنید را تماشا کنید و از آن به عنوان نشانه ای از احساس این افراد استفاده کنید.

چشم ها

همانطور که در بالا ذکر شد تماس چشمی در بسیاری از کشورها نشانه احترام است. با این حال تماس چشمی نباید بیش از اندازه و حد معمول باشد. به عنوان مثال اگر کسی به طور مداوم در طول مکالمه شما به ساعت نگاه می کند در واقع دارد به خوبی نشان می دهد که بحث شما خیلی طولانی شده است.

دهان

دهان یک عنصر بسیار بیانگر در زبان بدن است. ممکن است شخصی در حال لمس کردن لب پایین خود در وضعیتی عصبی باشد. به همین ترتیب لب های فرو رفته یا محکم نیز نشان دهنده دلخوری یا ناامیدی است. پس می توان نتیجه گرفت دهان می تواند خیلی بیشتر از یک لبخند را به مخاطب خود منتقل کند.

بازوها و پاها

حتی بازوها و پاهای شخصی که با او صحبت می کنید نیز در انتقال نشانه های غیر کلامی موثر هستند. برای مثال کسی که دست هایش را بر روی سینه گره می کند، ممکن است عصبانی باشد یا حالت تدافعی گرفته باشد.  همچنین در برخی کشورها اگر شخصی که در حال صحبت با شما پاهایش را روی هم گذاشته می تواند نشانه احساس ناراحتی او باشد.

حرکات

حرکات اعضای مختلف بدن یکی از مهم ترین سیگنال ها در تاثیرات زبان بدن است. اشارات مختلف و استفاده از انگشتان برای نشان دادن اندازه ها یا مقادیر عددی همه روش های متداول برای تبادل اطلاعات از طریق زبان بدن است.
فقط بخاطر داشته باشید که برخی از حرکات ممکن است در فرهنگ های مختلف معنی های متفاوتی داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از شروع گفتگو با افراد خارج از کشور در مورد حرکات و رفتارهای خود تحقیق کنید.

3 نوع زبان بدن برای تسلط در دنیای تجارت

هر کس در دنیای تجارت به سرعت به اهمیت ارتباطات در موفقیت ها پی می برد. این استراتژی که بسیار مهم تر از روابط نوشتاری و کلامی است می تواند شامل ارتباطات خارجی و یا نحوه ارتباط با افراد خود در محل کار باشد.

بدون شک مهارتهای ارتباطی غیر کلامی درصد قابل توجهی از شیوه ارائه خودمان به دیگران را تشکیل می دهند. زبان بدن شما یکی از مهمترین جنبه های ویژگی های شخصی شما است. پس اگر همیشه از متدهای زبان بدن استفاده می کنید  مسلما این روند در نگرش و برخورد اطرافیان از جمله مشتریان تان تاثیر می گذارد، تا جایی که تمایل به همکاری مستمر را نیز برمی انگیزد.

برای کمک به شما در تسلط بیشتر هنر زبان بدن سه روش وجود دارد که ممکن است لازم باشد در ارتباطات تجاری خود به طور مکرر از آنها استفاده کنید:

زبان بدن مؤثر

زبان بدن مؤثر

اغلب در تجارت جهانی اگر خواستار یک برند تاثیرگذار هستید باید قاطعانه عمل کنید. برخی از تکنیک های زبان بدن در سطح جهانی قابل درک و دارای معنایی یکسان هستند. به عنوان مثال صاف و راحت نشستن و فضای بیشتری را در نظر داشتن نشانگر تسلط فرد بر اوضاع می باشد.
افراد مبتدی بیشتر احتمال دارد که شانه ها و پاهای خود را به سمت داخل بکشند بنابراین به همین ترتیب هم فضای کمتری را اشغال می کنند.

کنترل میزان بلندی صدا نیز بسیار حائز اهمیت است. به اندازه کافی بلند حرف زدن اعتماد بنفس خوبی ایجاد می کند اما دقت کنید که از حد اعتدال بلند تر حرف نزنید که در آن صورت فریاد بنظر رسیده و دیگر تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

دوستانه رفتار کردن با کمک از زبان بدن

زبان بدن می تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان خود این حس را القا کنید که شما فردی با روحیه دوستانه و خوش آمدگو هستید. به این ترتیب زبان بدن می تواند راهی عالی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان باشد.

یکی دیگر از راههای عالی برای نشان دادن زبان بدن در رفتارهای دوستانه تقلید حرکات مخاطبتان است. به طور معمول در مکالمات روزمره هنگامی که با شخص دیگری همدردی می کنیم معمولا وضعیت بدن و حرکات او را تقلید می کنیم. در نتیجه وقتی می خواهید با مشتری، کارمند یا حتی رئیس خود پیوند ارتباطی برقرار کنید می توانید از این نوع رفتار استفاده کنید.

آرامش زبان بدن

آرامش زبان بدن

در شرایطی که کارها طبق برنامه پیش نروند لحن آرام و استفاده از زبان بدن راهی عالی برای کنترل اوضاع به نفع شماست.  حفظ آرامش زبان بدن در ارتباطات تجاری اغلب در شرایط پرتنش و مذاکرات مهم تاثیر بسیار موثری دارد. در این شرایط برای آرام کردن دیگران باید از نشانه های غیر کلامی استفاده کرد و مطمئن بود که هیچ حرکتی که حس استرس یا تهدید را القا کند اتفاق نیافتد.

یکی از راه های موثر برای کمک به ایجاد حس آرامش در دیگران از طریق زبان بدن، باز نگه داشتن بازوها است.
وقتی دست های خود را به حالت متقاطع نگه می دارید، اینطور به نظر می رسد که قصد محافظت از خود را دارید و طرف مقابل هم بصورت ناخودآگاه در حالت تدافعی قرار می گیرد. برای مثال اگر در یک جلسه گروهی هستید و یکی از افراد دست خود را جمع کرده به او یک مداد یا چیزی برای نگه داشتن بدهید که دست هایش را از آن حالت خارج کند.

راه دیگر برای تاثیرگذاری در افراد، حفظ آرامش کلی در اعضای بدن است. برای مثال اگر لبها سفت باشد بدنتان در حالت تنش قرار می گیرد و اطرافیان نیز به همین ترتیب احساس عصبی بودن می کنند. پس تا حد ممکن روی حفظ آرامش در تمام قسمت های بدن خود تمرکز کنید و ببینید که چگونه این رفتار شما بر روی دیگران تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اهمیت زبان بدن را در ارتباطات تجاری کشف کنید

چه بخواهیم و چه نخواهیم بیشتر از آنچه تصور می کنیم موفقیت یک حرفه به استراتژی های ارتباطی اش وابسته است. هرچند ارتباطات نوشتاری و کلامی در شکل گیری هویت تجاری موثرند با این حال راهی که مخاطبان از طریق آن جذب سیستم شده و به شما اعتماد می کنند زبان بدن است. اگر افرادی که در مکالمه با مشتریانتان هستند نتوانند زبان بدن موثری داشته باشند می تواند باعث اشتباه جبران ناپذیری در سیستم کاری شما باشد.

در هر صورت ارتباطات غیر کلامی بخشی جدایی ناپذیر از هر تجارتی ست. نحوه گفت و گوی شما با کارمندان یا یک کمپانی دیگر در یک جلسه کاری و یا با رئیستان، تعیین کننده وجهه و برندتان در دید جامعه و مردم است.

در نتیجه وقتی می خواهید نام تجاری خود را به عنوان یک برند بسازید تطبیق و در نظر گرفتن الگوهای ارتباط غیر کلامی مطابق با برندتان، به دیگران کمک می کند تا بتوانند به شما اعتماد کنند.
پس یکی از مهمترین بخشهای استراتژی ارتباطی خود را نادیده نگرفته، ارزش واقعی زبان بدن را کشف کنید و از امروز اقدامات خود را در این راستا آغاز کنید.