کار در خانه همواره از نظر افزایش بهره وری و از بین بردن عواملی که باعث پرت شدن حواس افراد می شوند، بسیار مورد توجه افراد است. زمانی که شما در بهترین حالت خود هستید، می توانید در خانه بهترین عملکرد را داشته باشید و حتی تعجب کنید که زمان به چه شکلی می گذرد. اما اگر به هر دلیلی حواستان پرتت شود، کار کردن حتی در خانه نیز می تواند به کیفیت و کمیت کاری که انجام می دهید آسیب برساند. به طور کلی تفاوتی ندارد که شما در چه محیطی به صورت ریموت کار می کنید، ما در این مقاله تصمیم داریم 9 راهی که به کمک آنها می توانید بهترین مدیریت زمانی را برای دورکاری داشته و بیشترین بهره وری را از روز کاری خود داشته باشید.

تکنیک های مدیریت زمان برای دورکارها

  1. یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید

لیست کارهایی که باید انجام دهید می تواند روند فعالیت هایی که در کل روز باید داشته باشید را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید از شب قبل برای روز پیش رو یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید تهیه نمایید و در طول روز آن را دنبال کنید. در لیست همه کارهایی که باید انجام دهید را وارد نمایید. از پروژه های بزرگ گرفته تا خرید مواد غذایی یا تایم ناهار و غیره. لیست را مرور کرده و بعد از اتمام هر یک، آنها را خط بزنید.

  1. به هیچ عنوان چند کار را با هم انجام ندهید

شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر تصور کنید که انجام دادن چند کار به صورت همزمان در زمان صرفه جویی کند. اما مغز شما به حداقل 15 دقیقه زمان نیاز دارد که بتواند دوباره روی یک موضوع دیگر متمرکز شود. زمانی که دو یا چند کار را با هم انجام می دهید، ذهن شما باید به صورت مداوم تمرکز خود را تغییر دهد و این امر روی بهره وری شما اثر می گذارد. سعی کنید روی یک کار تمرکز کنید و تنها زمانی که یک کار به اتمام رسید به سراغ مورد بعد بروید. این امر حتی می تواند باعث شود که بتوانید با سرعت بیشتری کارها را به اتمام برسانید.

  1. از وظایف شخصی خود دور شوید

تکنیک های مدیریت زمان برای دورکارها

یکی از بزرگ ترین موانعی که برای کار در خانه وجود دارد، این مورد است. شاید شستن چند تکه ظرف خیلی سریع به نظر برسد، اما بعد از آن ممکن است لباس ها را هم در ماشین بیندازید یا قبض ها را پرداخت نمایید. مطمئنا هیچ یک از این کارها را زمانی که در محیط کار هستید انجام نمی دهید. بنابراین باید به همان روشی که در محیط کار پیش می رفتید در خانه نیز رفتار کنید. اگر حین انجام کار خود به کارهای شخصیتان دقت کنید، می توانید آنها را در جایی نوشته و در زمان مناسب و بعد از اتمام کارتان انجام دهید.

  1. گشت و گذار در فضای مجازی را رها کنید

امروزه خیلی از مشاغل نیاز به استفاده از اینترنت دارند. با این حال، اینترنت می تواند به یک سیاه چاله تبدیل شود. در واقع گشت و گذار در اینترنت و اولین اسکرول در رسانه های مجازی می تواند حجم زیادی از زمان شما را تلف کند. در هنگام کار گوشی تلفن همراه خود را خاموش کنید. بدین ترتیب دیگر وسوسه نمی شوید که در طول روز آن را چک کنید

  1. از روش GTD استفاده کنید

روش GTD در واقع یک راه بسیار مناسب برای مدیریت بصری مولفه های مربوط به بهره وری شما است. در این روش 5 مرحله مختلف وجود دارد که با طی کردن آنها در نهایت به بهره وری عاری از هرگونه استرسی دست پیدا می کنید. این پنج مرحله عبارتند از:

1. هر چیزی را که توجه شما را جلب می کند را شناسایی نمایید

2. مشخص کنید که هر چیزی که وجود دارد دقیقا چیست و شما باید با آنها چکار کنید

3. نتایج را سازماندهی کنید

4. سیستم را مرتبا مرور کنید

5. همیشه کار درست را انجام دهید.

  1. مشخص کنید که بیشترین میزان بهره وری شما چه وقت است

بهره وری شما در شب بیشتر است یا در صبح؟ هر زمان که شما احساس بیداری می کنید، می توانید بهره وری بیشتری را داشته باشید. به عنوان مثال، اگر شما عاشق آرامش صبح ها هستید و می خواهید در تنهایی تمرکز کنید، سعی کنیدد در ابتدای روز کارهای مهم تر خود را انجام دهید. خیلی از ما بعد از خوردن ناهار و بعد از ظهرها احسااس خستگی می کنیم. بنابراین می توانید در این زمان کارهای سبک تری مثل جواب دادن به ایمیل یا تماس گرفتن با دیگران را انجام دهید.

  1. زمانی را برای ناهار خوردن در نظر بگیرید

تکنیک های مدیریت زمان برای دورکارها

اینکه در یک روز شلوغ غذای خود را سر میز کار بیاورید و حین کار آن را بخورید، خیلی آسان است. اما خوردن ناهار در ساعات کاری می تواند به مرور به یک عادت بسیار مضر تبدیل شود. شما باید زمانی را به خوردن ناهار اختصاص دهید و از سیستم و مسائل مربوط به کار خود جدا شوید. نیم ساعتی را به پیاده روی در محیط خارج از خانه، مدیتیشن و موارد این چنینی اختصاص دهید. بعد از آن می توانید با انرژی بیشتری دوباره به کار خود مشغول شوید.

  1. وانمود کنید که قرار است به محل کار خود بروید

یکی از قوانین ناگفته دورکاری این است که شما می توانید بدون پوشیدن لباس های رسمی خود کار کنید. با این حال اینکه بیدار شوید و روال عادی خود را دنبال کنید می تواند روی بهره وری شما تاثیر زیادی را داشته باشد. زنگ هشدار خود را تنظیم کرده، یک فنجان چای یا قهوه تهیه کرده و لباس های کار خود را بپوشید. تمامی این کارها به مغز شما این دستور را می دهد که زمانن کار است و بهره وری شما را افزایش می دهد.

  1. یک فضای کاری مخصوص را برای خود ایجاد نمایید

شما نمی توانید کار خود را از روی تخت خوابتان دنبال کنید. بنابراین نیاز دارید که یک محیط مناسب برای کار خود تعیین نمایید. این محیط می تواند یک ممیز مخصوص یا یک محیط مناسب در خارج از خانه باشد. پس از تخت خواب و مبل و محیط های این چنینی دوری کرده و یک محیط جدی و مناسب را تهیه نمایید.

بهره وری با داشتن یک طرز فکر درست آغاز می شود. به خودتان قول بدهید که کارهایی که در لیست خود قرار داده اید را انجام دهید و با دوری از تلفن همراه خود در یک محیط مناسب کارهای خود را انجام دهید. اگر چنین کنید، هم خودتان و هم مدیرتان خیلی خود تفاوت عملکردتان را احساس خواهید کرد.