رمزارزها یکی از تازه ترین پدیده‌های دنیای دیجیتال هستند که امکان کسب درآمد از آن‌ها تقریبا از همان ابتدا وجود داشته است. امروزه هزاران رمزارز مختلف با کاربردهای متفاوت عرضه شده اند که می‌توان از همه آن‌ها نوعی کسب درآمد داشت. اما با توجه به کلاهبرداری‌های زیادی که در این حوزه صورت می‌گیرد، باید از روش‌های مطمئن برای کسب درآمد از رمزارز اقدام کرد.

۱. خرید و نگهداری

یکی از امن ترین راه‌های کسب درآمد از رمزارزها خرید و نگهداری سکه‌هایی مثل بیت کوین، اتریوم ، بایننس کوین ، تزوس و مونرو است که کاربردهای قابل توجهی در دنیای دیجیتال دارند. در اکثر مواقع خرید چنین رمزارزهایی و نگهداری طولانی مدت آن‌ها یک سرمایه گذاری مناسب خواهد بود.

البته بهتر است قبل سرمایه گذاری، در مورد رمزارزهای مختلف تحقیق و مطالعات گسترده انجام دهید و تنها به خاطر معروف بودن روی یک رمزارز سرمایه گذاری نکنید.

۲. سپرده گذاری یا استیکینگ

سپرده گذاری یا استیکینگ (Staking) در دنیای رمزارزها کمی متفاوت انجام ‌شود. برای استیکینگ یک رمزارز از شما خواسته می‌شود رمزارزهایتان به صورت دائم در یک کیف پول آنلاین نگهداری کرده و در ازای آن سکه‌های بیشتر به عنوان پاداش دریافت کنید. از بین بهترین رمزارزهای موجود برای انجام این کار می‌توان به تزوس (Tezos)، نبلیو (Neblio)، کومودو (Komodo)، پیواکس (PIVX)، دیکرید (Decred) و نو کوین (NAV Coin) اشاره کرد.

در حال حاضر تزوس به عنوان محبوب ترین و پر سود ترین راه برای استیکینگ رمزارز شناخته می‌شود و میزان سود سالانه چیزی نزدیک به ۶ درصد است. لطفا توجه داشته باشید که این سود به شکل توکن‌های تزوس یعنی XTZ پرداخت می‌شود و اگر توکن‌های تزوس افزایش قیمتی مناسبی در طول سرمایه گذاری یک ساله شما داشته باشند، مطمئنا سود شما بیش تر از ۶ درصد خواهد بود.

برای استیکینگ تزوس می‌توانید به صرافی معتبر بایننس (Binance) مراجعه کرده و با پرداخت مبلغی به صورت رمزارز یا ارز رایج (دلار، یورو و…) سرمایه گذاری خود را شروع کنید.

۳. خرید و نگهداری برای دریافت سود

کسب درآمد از رمزارز

یکی دیگر از راه‌های مناسب برای کسب درآمد از رمزارزها خرید و نگهداری آن‌ها تا زمان افزایش قیمت است. در این روش نیازی به نگهداری رمزارز در کیف پول‌های آنلاین نیست و شما توانایی فروش آن‌ها در زمانی که مناسب بدانید را خواهید داشت. نئو (NEO)، نکسو (NEXO) و کو کوین (KuCoin) از جمله رمزارزهای مناسب برای کسب درآمد از این طریق محسوب می‌شوند.

۴. مستر نود

مستر نود (Masternode) یک گره کامل یا یک کیف پول رمزارز رایانه‌ای است که یک کپی کامل از بلاک چین یک رمزارز در آن نگهداری شده و هم گام با شبکه بروزرسانی می‌شود. این رایانه‌ها کارهای مختلفی برای بلاک چین انجام می‌دهند و در ازای آن پاداشی از پیش تعیین شده دریافت خواهند کرد.

البته برای مستر نود شدن باید حتما تعداد مشخصی از سکه‌های رمزارز مورد نظرتان را داشته باشید. حداقل تعداد سکه‌های مورد نیاز برای مستر نود شدن در یک بلاک چین معمولا در رنج ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ سکه قرار دارد. از مهم ترین رمزارزهایی که از ویژگی مستر نود استفاده می‌کنند می‌توان به دش (DASH) و پیواکس (PIVX) اشاره کرد.

۵. انجام کارهای کوچک در ازای دریافت رمزارز

اگر وقت آزاد دارید،‌ می‌توانید کارهای کوچکی که سایت‌های مختلف از شما درخواست می‌کنند را انجام دهید و در ازای آن رمزارز دریافت کنید. این کارهای کوچک می‌توانند، دانلود کردن اپلیکیشن‌های موبایل، تماشای ویدئو، پر کردن فرم‌های آمارگیری و دیگر اقدامات آسان باشند. وبسایت‌های Bituro و Coinbucks چنین خدماتی را فراهم کرده و شما می‌توانید از آن‌ها درآمد رمزارزی داشته باشید.

البته لازم به ذکر است که پیش شروع به کار در چنین سایت‌هایی بهتر است مقداری در مورد اعتبار آن‌ها جست و جو کرده تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید.

۶. معاملات روزانه و کوتاه مدت

اگر در تحلیل‌های تکنیکال بورس تبحر دارید و می‌توانید چارت‌های مختلف را به خوبی مطالعه نمایید، معاملات روزانه و کوتاه مدت بهترین انتخاب شما برای کسب درآمد رمزارزی محسوب می‌شوند. برای انجام چنین معاملاتی می‌توانید از صرافی‌های مختلف استفاده کرده که از میان آن‌ها بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin) و بیتمکس (BitMEX) از اعتبار و حجم معاملات مناسبی برخوردار هستند.

درک این روش درآمد کاملا آسان است: رمزارز را با قیمت پایین بخرید و با قیمت بالا بفروشید. اما تشخیص درست زمان‌های خرید و فروش دشوار است و به تمرین و دقت بالا نیاز دارد. در ضمن فراموش نکنید که در بازار پر تب و تاب رمزارزها ممکن است تغییر قیمت‌هایی در رنج ۲۰ تا ۵۰ درصد هم مشاهده شود.

۷. دریافت حقوق به صورت رمزارز

کسب درآمد از رمزارز

توسعه دهندگان، طراحان و نویسندگان می‌توانند به خوبی از این روش استفاده کنند. سایت مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها خدمات خود را به عنوان فریلنسر عرضه کنید و در ازای انجام کار رمزارز دریافت کنید. از میان سایت‌های برتر در این زمینه می‌توان به کوینتیپلای (Cointiply)، جازبز فور بیت کوین (Jobs4Bitcoins)، اکس بی تی فریلنسر (XBTFreelancer) و کوین ورکر (CoinWorker) اشاره کرد.

با دریافت حقوق فریلنسری خود از این طریق شما در زمان‌های مختلف رمزارز دریافت خواهید کرد و با توجه وضعیت بازار می‌توانید با فروش به موقع آن‌ها سود بیشتری هم داشته باشید. بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و مونرو از جمله رمزارزهای محبوبی هستند که برای پرداخت حقوق فرینلسر‌های رمزارزی استفاده می‌شوند.

۸. قبول کردن پرداخت رمزارزی در ازای خدمات کسب و کارتان

اگر صاحب یک کسب و کار هستید که اقلام مختلف به فروش می‌رساند یا خدمات مختلف برای مردم انجام می‌دهد، می‌توانید امکان پرداخت با رمزارز را برای مشتریان خود فراهم کرده و از این طریق رمزارز را به صورت مستقیم و بدون نیاز به صرافی دریافت کنید.

در حال حاضر تعداد زیادی از کسب و کارهای اینترنتی این کار را انجام داده اند و علاوه بر دریافت مستقیم رمزارز، قابلیت نگهداری و فروش آن به قیمت بیشتر را هم خواهند داشت.

۹. دریافت سود آربیتراژی از خرید و فروش رمزارزها

بازار رمزارزها کاملا آزاد است و توسط هیچ دولتی کنترل نمی‌شود؛ به همین دلیل در آن تب و تاب زیادی وجود داشته و فرود و صعودهای شدید در قیمت‌های آن مشاهده می‌شود.

در چنین بازار فرصت خرید رمزارز از یک صرافی که یک رمزارز به خصوص را به قیمت پایین تر به فروش می‌رساند وجود دارد. اگر شما یک رمزارز را با قیمت پایین از یک صرافی خریداری کنید و آن را به صرافی دیگر که قیمت بیشتری برای خرید پیشنهاد می‌کند بفروشید، در واقع یک معامله آربیتراژی انجام داده اید.

برای انجام این کار می‌توانید به صورت دستی به مشاهده قیمت‌ها بپردازید یا از روبات‌هایی مثل کرپتوهاپر (Cryptohopper) استفاده کرده و معامله آربیتراژ انجام دهید. در این نوع معاملات رنج سود بین ۵ تا ۴۰ درصد است و به مهارت هر فرد بستگی دارد. صرافی‌هایی مثل بیترکس (Bittrex) و پولونیکس (Poloniex) انتخاب‌های خوبی برای انجام معاملات آربیتراژ هستند.

۱۰. وبلاگ نویسی در وبسایت‌های رمزارزی

اگر بتوانید محتوای پربازدیدی برای وبسایت‌های رمزارزی تولید کنید، در ازای آن به شما رمزارز پرداخت خواهد شد. این نوع سایت‌ها امکان قفل محتوای تولیدی شما را هم فراهم می‌کند؛ در این حالت تنها کسانی که مبلغ مشخصی رمزارز پرداخت کنند توانایی دیدن محتوای تولید شده توسط شما را خواهند داشت.

وبسایت‌های استیمیت (Steemit) و یورز (Yours) از معتبرترین فعالان در این زمینه محسوب می‌شوند.

۱۱. استفاده از فاست‌های رمزارزی

فاست‌ها (Faucet) درآمد خیلی کمی ‌در ازای کارهای خیلی کوچک (مثل حل کردن کپچا، دیدن تبلیغات و…) پرداخت می‌کنند. این پرداخت‌ها بیشتر به صورت ساتوشی (Satoshi) انجام می‌شوند. هر صد میلیون ساتوشی برابر است با یک بیت کوین. البته فاست‌های مختلفی برای رمزارزهای دیگر هم وجود دارند که مبلغ پرداختی توسط آن‌ها نیز به همین اندازه کوچک است.

۱۲. وام دادن رمزارزهایتان

شما می‌توانید بیت کوین، اتریوم یا هر رمزارزی دیگری که تقضا برای آن وجود دارد را وام بدهید و در ازای آن طی مدتی مشخص، سودی مشخص دریافت کنید. در حال حاضر پلتفرم‌های همتا به همتای زیادی برای وام دادن بیت کوین وجود دارند که سودی بین ۱۲ تا ۱۸ درصد به کاربران خود می‌دهند. این سود به صورت بیت کوین پرداخت می‌شود و بنابراین امکان نگهداری آن برای سود بیشتر هم وجود دارد.

لطفا توجه داشته باشید که این نوع وام دادن به تازگی معرفی شده است؛ پس پلتفرم و شخصی که در این پلتفرم وام شما را دریافت خواهد کرد باید با دقت کامل انتخاب شود. لازم به ذکر است که تعداد پلتفرم‌های وام دهی با ضمانت و امنیت بیشتر رو به افزایش است و بهتر است از چنین پلتفرم‌هایی استفاده کنید.

۱۳. استخراج رمزارزها

استخراج رمزارز

استخراج یا ماینینگ رمزارزها اکنون به امری عادی تبدیل شده است. البته میزان درآمد زایی از آن به شدت متغیر است و احتمال دریافت سود مناسب برای افرادی که با سرمایه کم وارد این حوزه می‌شوند پایین خواهد بود. در ضمن برای استخراج یک رمزارز باید فاکتورهای مختلفی از جمله درجه سختی، هزینه سخت افزار مورد نیاز و میزان برق مصرفی توسط آن را به دقت بررسی کنید. به همین دلیل می‌توان گفت که کسب درآمد از این طریق تا حدی پیچیده است و به همین دلیل در این مقاله از آن عنوان آخرین راه برتر برای کسب درآمد رمزارزی یاد شده است.

سخن پایانی

در این مقاله بهترین راه‌ها برای داشتن درآمد رمزارزی را به شما معرفی کردیم، اما توجه داشته باشید که کلاهبرداران زیادی از طریق تمامی ‌این روش‌ها فعالیت می‌کنند و با وعده سودهای کلان مبالغ زیادی را به سرقت برده اند. پس بهتر است از فعالیت در سایت‌هایی که سودهای خیلی زیاد وعده می‌دهند صرف نظر کنید و به دنبال پلتفرم‌های معتبر باشید که در این مقاله نیز به تعدادی از آن‌ها اشاره شد. فراموش نکنید که انتخاب پلتفرم مناسب برای کسب درآمد رمزارزی اولین و مهم ترین قدم محسوب می شود و آینده مالی شما در این حوزه را تعیین خواهد کرد.