اگر می‌خواهید به امور مالی خود سروسامان ببخشید و هزینه‌ها و مخارج خود را مدیریت کنید یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید اولویت بندی هزینه ها است. داشتن درک صحیح از اولویت بندی کردن مخارج و فکر کردن به اینکه پول را چطور در جای مناسب خرج کنید می‌تواند تغییرات چشمگیری در وضعیت مالی شما ایجاد کند. همچنین به شما کمک کند تا با موفقیت بیشتری بقیه عمرتان انتخاب‌های مالی بهتری داشته باشید.

نیازها در مقابل خواسته‌ها

اولویت بندی هزینه ها

دانستن تفاوت بین نیازها و خواسته‌ها یکی از ابتدایی ترین مفاهیم در مدیریت پول است اما در عین حال درک آن برای تمام افراد یکسان نیست و برای برخی دشوار است. به همین علت پولی که اکثر مردم در طول ماه می‌پردازند اغلب از نیازهای آنان بیشتر است.

نیازهای ماهانه افراد شامل هزینه‌هایی است که برای زنده ماندن به آن نیاز دارند، مثل خرید غذا، پوشاک، هزینه‌های مربوط به مسکن، بیمه و… . اما خواسته‌های آن‌ها اقلام یا امکاناتی است که برای لذت بردن بیشتر از زندگی تهیه می‌کنند و برای زنده ماندن به وجود آنها نیاز صددرصدی ندارند و بدون آنها هم می‌توانند به زندگی ادامه دهند. مثلا خرید تلویزیون یک خواسته است زیرا برای ادامه حیات ما نیاز به تلویزیون نداریم اما خرید خوراک یک نیاز است.

برای اولویت بندی هزینه‌ها ابتدا باید از نیازها شروع کنیم و روی آنها تمرکز کنیم زیرا نیازها مهم‌ترین بخش هزینه‌های زندگی است و درآمد ماهانه ابتدا باید روی آنها سرمایه گذاری شود و پس از توجه به نیازها می‌توان به خرید کردن پرداخت.

نحوه اولویت‌بندی هزینه‌های دیگر

اولویت بندی هزینه ها

پس از مشخص کردن نیازها و خواسته‌های خود اگر پول کافی برای پوشش دادن برخی از نیازهای خود را داشته باشید ممکن است تمایل داشته باشید که آنها را تهیه کنید اما ندانید که از کجا شروع کنید. در چنین شرایطی برای خود مشخص کنید که چه موضوعاتی برای شما حائز اهمیت بوده و ارزشمند است. دانستن این ارزش ها به شما کمک خواهد کرد که پول خود را در کدام حیطه صرف کنید و کدام ارزش برایتان اولویت دارد. به مقدار پولی که قصد دارید خرج کنید فکر کنید و قبل از خرید روی آن تصمیم‌گیری داشته باشید. از جمله ارزش‌هایی که ممکن است مد نظر داشته باشید هزینه‌هایی بابت مسافرت، ارائه فرصت‌هایی برای فرزندان، کمک به خیریه، خرید لوازم برای منزل، ایجاد صندوق اضطراری و…. است. ممکن است اولویت‌های دیگری داشته باشید، در نهایت آرامش فکر کنید و لیستی از آنچه که در زندگی شما اهمیت دارد نوشته و سپس به آنها اولویت دهید. به خاطر داشته باشید که در مورد زندگی خود و خواسته‌های خود صادق باشید. فکر کنید که چطور می‌توانید سبک زندگی خود را به آنچه که می‌خواهید زندگی کنید تغییر دهید اما کیفیت زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید. قدرت “نه” گفتن را در مقابل خواسته‌های غیر ضروری و غیر منطقی بیاموزید و از آن استفاده کنید.

زمانی که درباره اولویت‌های زندگی خود بدانید و متوجه باشید که چه چیزی برای شما اهمیت دارد، هنگام خرید و هزینه کردن هر موردی از خود خواهید پرسید که آیا با نیازها و یا اولویت‌های زندگی تان مطابقت دارد یا خیر. این موضوع به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهید. همچنین می‌توانید برای اهدافتان پول بیشتری پس‌انداز کنید و از زندگی خود احساس رضایت بیشتری کنید.