تعاریف زیادی از استارت آپ ناب (LEAN STARTUP) در سایت های مختلف شده است. سایت موفق شو بر آن است که توضیحات کامل و جامعی در اختیار همگان قرار دهد .

استارت آپ ناب چیست ؟راه اندازی یک سازمان جدید است برای معرفی کردن یک شرکت جدید و یا معرفی کردن کالای جدید به نمایندگی از یک شرکت بزرگ تر است.

روشی که استارت آپ ناب استفاده می کند به این صورت است که محصولاتی را تولید می کند و از محصولاتی حمایت می کند که مصرف کنندگان از آن محصول قبلا استفاده کرده اند و مایل هستند در صورت موجود در بازار باز هم از آن استفاده کنند و امیدوار هستند که بازار آن محصول را تقاضا کند.

استارت آپ ناب

نکات کلیدی

  • همانطور که گفته شد استارت آپ ناب ، در حقیقت فرآیند تولید یک محصول یا تولید یک شرکت بر اساس خواسته ها و نیاز های بازار است.
  • در استارت آپ ناب از فرآیندی به نام یادگیری معتبر استفاده می شود. در فرآیند یادگیری معتبر شرکتها علاقه مصرف کننده را ارزیابی می کنند.
  • روش های استارت آپ ناب ، بیشتر بر اساس اطلاعات مشتری از قبیل مدت زمانی که مشتری در زندگی از محصول استفاده کرده است و همچنین محبوبیت محصول تمرکز دارد.
  • استانداردهای استارت آپ ناب ، بر اساس عکس العمل مشتری نسبت به محصول می باشد. به این صورت که ابتدا به منظور آزمایش از محصولات ابتدایی و کوچک آغاز می کنند.

در روش های استارت آپ ناب ،به جای استفاده از یک برنامه سفت و سخت از آزمایش استفاده می کنند.

با استفاده از اصول اولیه استارت آپ، توسعه دهندگان محصول می توانند میزان محصول مصرفی را بر اساس علاقه مشتری و استفاده کردن مشتری ارزیابی کنند این فرآیند یادگیری معتبر نامیده می شودو می توان از آن برای جلوگیری از مصرف کردن غیر ضروری محصول استفاده کرد که این امر سبب توسعه محصول خواهد شد.

اگر یک ایده در استارت آپ ناب با شکست مواجه شود، شکست آن بسیار سریع انجام می شود در نتیجه ضررهای کمتری را به دنبال خواهد داشت.

استارت آپ ناب توسط کارآفرین آمریکایی اریک ریس، بنیانگذار و مدیر عامل بورس بلند مدت (LTSE) ابداع شد.اریک ریس  اولین کتاب پرفروش خود بنام “THE LEAN STARTUP” که به سی زبان ترجمه شده است به این مبحث می پردازد.در استارت آپ ناب کالاهایی که توسط بازار ارائه می شود بر اساس نیاز مصرف کنندگان است نه آنکه بازارها بیان کنند چه کالاهایی به آنها پیشنهاد شود.

استارت آپ ناب در برابر مشاغل سنتی

در استارت آپ ناب،کارگرانی استخدام می شوند که بتوانندکار را یاد بگیرند و با کار سازگاری پیدا کرده و سریع مشغول به کار شوند. در حالی که مشاغل سنتی بر اساس تجربه و توانایی کارگران آنها را استخدام می کنند. استارت آپ ناب به جای تمرکز داشتن بر روی روشهای درآمدی، ترازنامه هاو جریانات پول و سود وزیان بر روی هزینه های جذب مشتری،ارزش دراز مدت مشتریان تمرکز دارد.

موارد مورد نیاز برای استارت آپ ناب

نیازهای استارت آپ ناب

استارت آپ ناب، آزمایش را بسیار باارزش تر از برنامه ریزی دقیق می داند. به عنوان مثال از دید آنها، برنامه های تجاری پنج ساله در واقع نوعی اتلاف وقت می باشد، و به جای برنامه های تجاری از یک مدل تجاری مبتنی بر فرضیه هایی استفاده می کنند که به سرعت آزمایش می شوند.قبل از شروع کار اگر مقدار کمی هم اطلاعات داشته باشیم کافی است،لازم نیست اطلاعات ما کامل باشد. اگر مشتریان از محصول رضایت نداشته باشند ،به سرعت ضررهای آنها  را جبران کرده و محصولی مطابق با میل مصرف کننده ارائه می دهد.دراین روش ممکن است شکست بارها اتفاق افتد. کارآفرینان پیروی از این روش، فرضیه های خود را از طریق ارتباط داشتن با مشتریان، خریداران و شرکای خود آزمایش می کنند تا واکنشهای خود را در مورد ویژگیهای محصول، قیمت گذاری محصول، توزیع محصول و کسب مشتری ارزیابی کنند.با استفاده از این اطلاعات، کار آفرینان می توانند محصول مورد نظر خود را تکرار کنند.

این مرحله آزمایش کردن ممکن است منجر به تغییر مشتری مورد نظر یا تغییر محصول شود که این امر سبب ارائه خدمات بهتری به مشتری می شود.

در این روش ابتدا مشکلی را که باید حل شود شناسایی می کند و سپس برای حل کردن مشکل ابتدا محصول خیلی کم و یا محصول کوچکی را تولید می کند،و به کار آفرینان اجازه می دهد تا آن محصول را به مشتریان معرفی کنند و عکس العمل مشتریان را ارزیابی کنند که این روش کم هزینه تر و آسانتر از تولید کردن محصول نهایی است و برای افراد مبتدی روش مناسبی است.

تعریف دیگری که می توان از آن ارائه داد: سازمانی است که در جستجوی یک مدل تجاری مقیاس پذیر است نه یک برنامه تجاری که برای اجرای آن اصرار داشته باشیم.

نمونه ای از استارت آپ ناب

یک سرویس تحویل وعده های غذایی سالم در مناطق شهری شلوغ، ممکن است متوجه شود که در حومه شهر اگر برای مادرانی که بچه های کوچک دارند غذا تهیه کنند موفق تر هستند. پس گزینه های وعده های غذایی خود را متناسب با مادران و کودکان تغییر می دهند، همچنین ممکن است وعده های غذایی دیگری برای همسران آنها و سایر بچه ها اضافه کنند.

روش های استارت آپ فقط توسط آنها استفاده نمی شود، بلکه شرکتهایی مانند GENERAL ELECTRIC،QUALCOMM،INTUIT از این روش استفاده می کنند. جنرال الکتریک از این روش برای تولید باتری تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه که برق آنها غیرقابل اطمینان است استفاده می کنند.