تقریباًهمه‌ی ما در مورد بیش از 200 قانون در خصوص رتبه بندی سایت ها اطلاع داریم؛ اما سئو چیست؟ کدام‌یک از این عوامل مهم‌تر هستند؟ در این مطلب مهم‌ترین موارد را توضیح خواهیم داد. انجمن سئو همواره به دنبال آیتم‌های تازه‌ی رتبه بندی سایت ها بوده است. تاکنون بیشتر از دویست برگ خرید مهم کشف‌شده است؛ اما ممکن است موارد دیگری واقعاً توسط گوگل مورداستفاده قرار گیرد. تاثیر اکثر این عوامل در SEO بسیار کم است. ازاین‌رو در اینجا لیست مهم‌ترین عوامل رتبه بندی گوگل آورده شده که هر یک از آن‌ها می‌تواند استراتژی بهینه‌سازی جستجو را ایجاد نموده یا آن را حذف نماید.

  1. بک لینک:

اگرچه گوگل قصد دارد در آینده از بک لینک‌ها دور شود، اما آن‌ها همچنان عامل مهمی در رتبه بندی سایت شما هستند. با این تفاوت که استفاده از استراتژی جستجوگرها برای سئو کلاه‌سیاه (بلک هت) خطرناک است. پیوندهای شما بایستی از طریق وب سایت های دارای اقتدار بالا، مشابه وب سایت های خودتان باشد. علاوه بر این، برخی از پایگاه گوگل پتنت می‌گویند که به روز بودن و میزان ترافیک نیز ممکن است از معیارهای مهم بک لینک است.

استراتژی بهینه‌سازی:

بهترین راه برای رشد مشخصات یک بک لینک، وام گرفتن از ایده‌های بک لینک رقباست. برای این کار کافی است SEO SpyGlass را راه‌اندازی کنید. به قسمت مقایسه‌ی دامنه تقاطع لینک رفته و تعدادی از رقبای برتر خود را اضافه نمایید. SEO SpyGlass بک لینک‌های رقبا را تجزیه می‌کند و گپ بک لینک (وب سایت های لینک شده به سایت رقیب) را پیدا می‌کند. این وب سایت ها اهداف مناسبی برای دسترسی هستند. با مشاهده چگونگی پیوند آن‌ها به دیگر وب سایت ها، پیوندهای شما را نیز میزبانی می‌کنند.

رتبه بندی سایت ها

  1. اشباع معنایی:

محتوای سئو بایستی شامل تعداد مشخصی از کلمات کلیدی مرتبط و تصاویر برای هر مقاله باشد. بایستی یک محتوا با صدای طبیعی باشد. به سبک آموزنده نوشته‌شده و ساده و روان باشد.

استراتژی بهینه‌سازی:

فهمیدن بعضی نکات (دقیقاً کدام کلمات کلیدی را باید استفاده کنید، آن‌ها را کجا قرار دهید و دانستن تعداد موردنیاز آن‌ها) ممکن است کمی دشوار باشد؛ بنابراین، اگر قصد ایمن‌سازی دارید، یک استراتژی خوب، ایجاد یک بنچ مارک جستجو است. معیار این جست‌وجو، تجزیه‌وتحلیل صفحات برتر رقبا است. برای انجام این کار در Website Auditor، به Content Analysis> Content Editor بروید، کلمه کلیدی اصلی را وارد نموده و لیستی دقیق از قواعد نوشتن سئو را دریافت نمایید. SEO Content Editor تعداد مناسب کلمات کلیدی اصلی و فرعی، جایگذاری آن‌ها و حجم پیشنهادی محتوا را به شما می‌گوید.

  1. برچسب‌های HTML:

برچسب‌های HTML به گوگل می‌گویند کدام بخش از محتوای شما مهم‌ترین است. عنوان و برچسب توضیحات متا همان چیزی است که کاربران در نتایج جستجو مشاهده می‌کنند. توضیحات متا را مانند یک آگهی تبلیغاتی غنی از کلمات کلیدی بنویسید.

برچسب‌های عنوان (H1-H6) محتوایتان را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند. علاوه بر این بایستی حاوی کلمات کلیدی باشند و با محتوا روان و مناسب نگارش شده باشد. سرانجام، در طول محتوا، از متن alt برای توصیف تصاویر در موتورهای جستجو استفاده کنید. اگر تمایل دارید در نتایج جستجو، تصویر نیز نشان داده شود، بخش مربوطه را کامل کنید.

استراتژی بهینه‌سازی

اگر برچسب‌های HTML مناسبی موجود نبودند، احتمالاً صدها صفحه در وب سایت شما وجود دارد که به‌درستی برای جستجو بهینه نشده‌اند.

استفاده از حسابگر وب سایت و مرور صفحات به‌صورت عمده روش مناسبی است. به ساختار سایت> صفحات> در صفحه بروید و صفحات را بر مبنای امتیاز بهینه‌ساز مرتب نمایید. اگر صفحاتی با امتیاز پایین مشاهده کردید، جهت گزارش دقیق روی آن‌ها کلیک کنید. این‌گونه قادر خواهید بود بفهمید که چه برچسب‌هایی نیازمند بهینه


سازی اند و چه مشکلی دارند.

  1. هسته‌ی حیاتی وب (Core Web Vitals):

Core Web Vital (هسته‌ی حیاتی وب) از جدیدترین معیارها است. در آینده‌ای به نزدیک به معیارهای رتبه بندی گوگل تبدیل خواهد شد. این امکان اولین برداشتی که برای کاربر هنگام بازدید از یک صفحه‌ایجاد می‌شود را می‌سنجد. برای مثال، سرعت بارگیری آن، سرعت تعاملی آن و پایداری طرح چقدر است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که Core Web Vitals هنوز از عوامل رسمی و مهم رتبه بندی گوگل نیست؛ اما قطعاً در به‌زودی، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

رتبه بندی سایت ها

استراتژی بهینه‌سازی:

برای بارگیری سریع‌تر، گوگل زمان‌های پاسخ بهتر سرور، مسدود کردن رندر JS و CSS و بارگیری سریع‌تر منابع را توصیه می‌کند. برای بهبود تعامل، گوگل تقسیم کد و استفاده کمتر از JS را پیشنهاد می‌کند. سرانجام، برای ثبات بهتر، گوگل پیشنهاد می‌دهد از ویژگی‌های اندازه برای تصاویر و فیلم‌ها استفاده کرده و محتوا را از بالا بارگذاری کنید.

  1. رفتار کاربر:

در مورد اینکه آیا گوگل از معیارهای رفتاری برای رتبه بندی صفحات استفاده می‌نماید، عدم اطمینان زیادی در انجمن سئو وجود دارد. اگرچه گوگل این مسئله را تکذیب کرده، اما شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که این عدم اطمینان را تقویت می‌کنند.

معیارهایی که ما در موردشان بحث می‌کنیم نرخ کلیک (CTR)، نرخ پرش، عمق پیمایش کاربران و مدت‌زمان ماندن در صفحه هستند. برای بررسی عملکرد خود در معیارهای رفتار کاربر، از Google Analytics  وGoogle Search Console استفاده کنید.

رتبه بندی سایت ها

استراتژی بهینه‌سازی:

بهبود این معیار ارتباط مستقیمی با محتوای جذاب دارد. برای مثال، CTR به داشتن یک محتوای مناسب در نتایج جستجو وابسته است. درعین‌حال، نرخ پرش، مدت‌زمان ماندن در سایت و عمق پیمایش به این مسئله وابسته است که آیا در صفحاتتان نکته جالب‌توجهی وجود دارد یا نه. برای مشغول کردن کاربران، حتماً محتواهایی باکیفیت بالا با تعداد زیادی تصویر و پیوند داخلی تهیه کنید. هدف از این کار جلب بازدیدکنندگان و کشیدن آن‌ها به پایین صفحات است.

  1. داده‌های ساختاری:

هزاران برچسب برای انتخاب کردن وجود دارد. آن‌ها قادرند اطلاعات بیشتری را در مورد محتوایتان به گوگل بدهند. از این داده‌ها می‌توان برای برچسب‌گذاری نویسندگان، رتبه بندی سایت ها و سایر موارد استفاده نمود.

 استراتژی بهینه‌سازی:

اگر فردی حرفه‌ای نیستید، بهتر است از Google’s Structured Data Markup Helper استفاده نماید. نوع علامت‌گذاری (مقالات، کسب‌وکارهای محلی و محصولات پربازدید) را انتخاب نموده و پیوندی را به صفحه‌ای که قصد ارتقا آن را دارید، ارسال کنید. حال بخش‌های متن را برجسته نموده و برچسب‌های مربوطه را انتخاب نمایید. سپس، فایل HTML را ذخیره و در وب سایت خود بارگذاری نمایید.

  1. استفاده از Google My Business

رتبه بندی سایت ها

ایجاد، بهینه‌سازی و حفظ Google My Business مهم‌ترین و تنها کاری است که قادرید برای سئو محلی خود انجام دهید. این به‌خودی‌خود یک سرمایه‌گذاری برای SEO و بهبود رتبه بندی سایت شما است. پس از ایجاد لیست، یک پنل (به‌خوبی گوگل مپ) برای شما ایجاد می‌شود که شما را به جستجوگرانی که در محدوده اطراف شما هستند، نشان می‌دهد.

استراتژی بهینه‌سازی:

ابتدا بایستی پروفایل خود را در Google My Business ایجاد کنید. چندین مورد اطلاعات از شما می‌خواهد که باید تکمیل کنید. سپس مالکیت خود را تائید کنید. پس از پایان کار، به داشبورد Google My Business خود منتقل می‌شوید. در آنجا روش‌های دیگری برای بهبود فهرست خود پیدا خواهید کرد. کمترین کاری که می‌توانید انجام دهید افزودن توضیحات، ساعات کاری و عکس‌ها است؛ اما در این پنل، ویژگی‌های جالب دیگری نیز پیدا خواهید کرد. گوگل دائماً ویژگی‌های جدیدی به این بخش اضافه می‌کند. این بخش از گوگل آن‌قدر پیشرفته شده است که تقریباً شبیه یک وب سایت است.

  1. بهینه‌سازی سایت برای گوشی‌های همراه:

رتبه بندی سایت ها

گوگل اعلام کرد که از ماه سپتامبر سال 2020، همه وب سایت ها بدون استثنا بر روی نسخه موبایل آن‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند، نه نسخه دسکتاپ؛ بنابراین، اگر می‌خواهید در رتبه بندی سایت ها، رده بالاتری داشته باشید، باید مطمئن شوید که سایت شما، برای کاربران تلفن همراه نیز، به‌خوبی طراحی شده است.

 استراتژی بهینه‌سازی:

برای بررسی اینکه آیا صفحه شما برای گوشی‌های همراه مناسب است یا خیر، به آدرس Google’s mobile-friendly test بروید و URL را ارسال نمایید. در صورت مناسب بودن صفحه شما، چراغ سبز دریافت می‌کنید در غیر این صورت، پیشنهادهایی در مورد بهبود موارد، دریافت خواهید نمود.

بررسی صفحه به صفحه وب سایت شما کار پیچیده‌ای است؛ بنابراین با استفاده از Google Search Console قادرید همه صفحات خود را هم‌زمان بررسی نمایید. این بخش را راه‌اندازی کنید، به Enhanctions قابلیت استفاده از گوشی هوشمند بروید و یک گزارش را به همراه لیستی از پیشرفت‌های پیشنهادی، مشاهده کنید.

کلام نهایی:

این‌که صفحات خود را بر اساس الگوریتم‌های به روز گوگل، بهینه‌سازی کنید بسیار مهم است. برخی از عوامل رتبه بندی سایت ها، مانند کلمات کلیدی و بک لینک، به‌تدریج اهمیت خود را از دست می‌دهند. سایر عوامل رتبه بندی، مانند تجربه کاربر و اشباع معنایی، جای آن‌ها را می‌گیرند.