آیا احساس می کنید که راهنمایی ها و اقدامات شما سبب نمی شوند که مشتریان بالقوه شما وارد مرحله بعدی در فرآیند فروش شوند؟ فرقی هم نمی کند که این مرحله بعد منجر به خرید شود یا تنها درخواست برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعی خاص باشد. مشکلی که وجود دارد احتمالا نداشتن کال تو اکشن یا داشتن ایراد در آن است.

کال تو اکشن چیست؟

کال تو اکشن (CTA) جمله ای است که برای دریافت پاسخ سریع از فردی که در حال خواندن یا گوش دادن به یک محتوای مشخص است، طراحی شده است. از این ویژگی در کسب و کار به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی استفاده می شود. معمولا نیز در انتهای کار یا گاهی اوقات نیز ممکن است در تمام مسیر فروش مورد استفاده قرار بگیرد. بدین ترتیب مشتریان بالقوه می توانند متوجه شوند که در ادامه مسیر با چه چیزی رو به رو خواهند شد و در صورت علاقه مند بودند با استفاده از کال تو اکشن موجود وارد مرحله بعد شوند.

این موضوع که به افراد اطلاع دهید در مرحله بعد قرار است با چه چیزی رو به رو شوند، امری عادی است. اما واقعیت این است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مختلف در بخش بازاریابی و فروش خود از قابلیت کال تو اکشن استفاده نمی کنند. این اتفاق معمولا به دو دلیل صورت می گیرد:

  • این باور که مشتریان بالقوه اگر تمایل داشته باشند چیزی را بخرند یا بیشتر درباره چیزی بدانند، از همان ابتدا می دانند که باید چه کاری را انجام دهند.
  • این نگرانی که کال تو اکشن اقدامی غیرعادی است و می تواند باعث آزار مشتریان بالقوه شود.

عدم استفاده از قابلیت call to actions حال به هر دلیل که باشد، می تواند به معنای از دست دادن مشتریان بالقوه و پول باشد. این قابلیت برای هدایت مشتریان به مرحله بعد فرآیند فروش یا همان قیف فروش امری ضروری است.

چه زمانی باید از کال تو اکشن استفاده کرد؟

کال تو اکشن call to action چیست

شما می توانید قابلیت کال تو اکشن را در بحث فروش محصولات یا خدمات یک شرکت ببینید که برای آن از دکمه هایی مثل «اکنون بخرید» استفاده می کنند. با این حال فرآیند فروش تنها جایی نیست که شما می توانید از call to actions برای آن استفاده کنید. اگر شما یک محصول یا خدمت گرانقیمت را ارائه می دهید و در واقع نیاز است که زمان گذاشته و افراد را به خرید آن تشویق کنید، کال تو اکشن برای شما به عنوان یک نقشه راه عمل می کند. به عنوان مثال شما می توانید از عبارت «همین الان برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید» را قرار دهید.

Call to actions می تواند در قالب ایمیل مارکتینگ نیز صورت بگیرد (برای دریافت گزارش رایگان ثبت نام کنید) یا تعداد دنبال کنندگان شما در رسانه های اجتماعی را افزایش دهد (با دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی کد تخفیف بگیرید). همچنین می توانید مخاطبین خود را در وب سایتتان نگه دارید (برای مطالعه بیشتر در این مورد اینجا کلیک کنید) و خیلی از موارد مشابه دیگر که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کلماتی که برای گال تو اکشن مورد استفاده قرار می گیرند:

  • ثبت نام کنید
  • عضو شوید
  • تماس بگیرید
  • مشترک شوید
  • اهدا کنید
  • خرید کنید
  • سفارش دهید
  • به اشتراک بگذارید
  • دنبال کنید
  • دانلود کنید
  • کلیک کنید

یک راه مناسب برای اینکه بتوانید افراد را خیلی سریع درگیر نمایید، افزودن احساس فوریت و ترس از دست دادن به عبارت کال تو اکشن است. مثلا:

  • تخفیفات تا پایان تعطیلات نوروزی به پایان می رسد
  • پیشنهادات محدودیت زمانی دارند
  • همین الان اقدام کنید تا این فرصت طلایی را از دست ندهید
  • اگر تا قبل از پایان ماه اقدام کنید، از قیمت های ویژه ما برخودار می شوید

نحوه ایجاد کال تو اکشن

برای ایجاد یک call to actions مناسب که بتواند نرخ پاسخگویی مخاطبین شما را افزایش دهد، لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • واضح باشید

تصور نکنید که در هنگام خواندن تبلیغات یا تکنیک های بازاریابی شما می دانند که دقیقا باید چه کاری را انجام دهند. اگر شما واضح باشید و به شکل روشنی به آنها بگویید که برای اینکه وارد مرحله بعد شوند باید چه کاری را انجام دهند، می توانید نتایج بهتری را کسب کنید.

  • در همه جا کال تو اکشن داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحات وب سایت شما یا هر جایی که در آن بازاریابی خود را پیش می برید (مثل بروشور، ایمیل و غیره) دارای یک CTA واضح و قابل شناسایی است. اگر یک وبلاگ نویس هستید، در انتهای پست وبلاگ خود یک کال تو اکشن به مقاله مرتبط دیگر یا محصول و خدمت مربوط به مقاله داشته باشید.

  • ساده پیش بروید

کال تو اکشن زمانی که ساده باشد، بهتر جواب می دهد. مشتریان بالقوه خود را مجبور نکنید که از مسیرهای پیچیده و پر پیچ و خم عبور کنند. همچنین در نظر داشته باشید که نیازی نیست چندین راه ارتباطی مختلف را در اختیار آنها قرار دهید تا انتخاب کردن از میان آنها برایشان دشوار شود.

  • نتیجه که به دنبال آن هستید را شناسایی نمایید

شما باید برای هر کال تو اکشنی که قرار می دهید یک هدف نهایی تعیین کنید. هدفی که با برنامه های بازاریابی شما مطابقت داشته باشد و مشتریان بالقوه را وارد قیف فروش کند. به عنوان مثال ممکن است هدف شما جمع آوری آدرس ایمیل مخاطبین باشد تا بتوانید با ارسال ایمیل تخفیفات و پیشنهادات خود را برای خرید به آنها ارسال کنید. پس در این حالت دریافت ایمیل اولین قدم برای رسیدن به هدف نهایی یعنی همان فروش است.

نکته: هر زمان که در مقابل مشتریان خود قرار می گیرید، از آنها بخواهید وارد مرحله بعد شوند. حال این هدایت از طریق بیشتر بخوانید، نظر دهید، ثبت نام کنید، خرید کنید یا هر عبارت درگیر کننده دیگری می تواند صورت گیرد.

نکته هایی برای ایجاد کال تو اکشن موثر

استراتژی کال تو اکشن

یکسری تمرینات بسیار عالی در خصوص ایجاد CTA موثر وجود داد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • به شکلی واضح به مشتریان خود توضیح دهید که برای پاسخگویی باید چه کاری را انجام دهند به عنوان مثال، «با کلیک در اینجا مشترک شوید»، «همین الان برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید»، «در این وبینار شرکت کنید» و «همین الان خرید کنید».
  • به صورت روشن بگویید که مشتری بعد از کلیک روی کال تو اکشن چه پاسخی را دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال، «به شما یاد می دهیم که چگونه 1 میلیون در هفته پس انداز کنید»، «دریافت مشاوره رایگان»، «ورود رایگان به وبینار آموزش پس انداز کردن»
  • روی مزایای کال تو اکشن قرار گرفته تمرکز کنید. به عنوان مثال، «همین الان پول خود را ذخیره کنید. همین الان راهنمایی بگیرید».
  • برای مشتریان بالقوه دلایل قانع کننده ای برای کلیک روی call to actions ارائه دهید. به عنوان مثال، «تنها 24 ساعت تا پایان این تخفیف باقی مانده است».

در هنگام طراحی کال تو اکشن در ایمیل، وب سایت یا هر جای دیگری می توانید از فونت بزرگ تر، رنگ های متفاوت و به طور کلی ایجاد تمایز میان این بخش با سایر قسمت های حاضر توجه مخاطبین خود را جلب نمایید. در واقع شما به هیچ عنوان نباید اجازه دهید CTA در میان قسمت های دیگر بازاریابی شما گم شود.

همانند استراتژی های بازاریابی دیگر، شما باید نقاط قوت و ضعف کال تو اکشن خود را شناسایی نمایید. شما باید بتوانید مخاطبین را به مرحله بعد از قیف فروش خخود هدایت کنید. به همین دلیل ارائه بهترین و کامل ترین CTA امری بسیار مهم و تعیین کننده است. به همین دلیل بهتر است روش های مختلف را امتحان کرده و بهترین و موثرترین آنها را شناسایی نمایید.