اگر شما به‌عنوان یک کارآفرین، با موفقیت کسب‌وکاری ایجاد کرده‌اید و اکنون می‌خواهید استارت آپ خود را به مرحله‌ی عمل برسانید و تجارتی راه بیندازید، موفق شو به شما به‌عنوان اولین قدم، فراهم کردن بودجه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری و تبدیل استارت آپ (startup) خود به تجارتی مفید را پیشنهاد می‌کند. در این روش، پول و سرمایه‌ای از سرمایه‌گذاران باهوش و برجسته فراهم می‌شود و در ایجاد کسب‌وکار و یا همان استارت آپ تان به شما کمک می‌کند. فوق‌العاده است؛ دیگر بهتر از این نمی‌شود!

امّا صبر کنید… شما باید قبل از تصمیم‌گیری برای این کار، تمام جوانب موجود را بسنجید.

سرمایه گذاری در استارت آپ چگونه است؟

سرمایه گذاری در استارت آپ

معمولاً سرمایه‌گذاری در استارت آپ، به دو صورت: “واگذاری پول و یا هر نوع سرمایه” و “خرید سهام” انجام می‌شود. منبع این سرمایه عموماً صندوق سرمایه‌گذاری و یا سرمایه گذاری فرشته ای است. (فرشته‌ی سرمایه‌گذار چه کسی است؟)

سرمایه‌گذاران فرشته یا فرشته‌های سرمایه‌گذار و یا حتی سرمایه‌گذاران خطرپذیر، افرادی هستند که ثروت خالص و زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند. آن‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند در صنایعی که در آن تخصص دارند سرمایه گذاری کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولاً در portfolio of companies یا همان سبد سهام شرکت‌ها ( استارت آپ ها) سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در صورت عدم موفقیت تعدادی از مشاغل، آن‌ها دچار ضرر نشوند و بتوانند سود خود را دریافت کنند.صندوق‌های سرمایه‌گذاری قبل از واگذاری سرمایه‌ی خود، بررسی‌های متعددی انجام می‌دهند؛ از جمله پتانسیل ایده و برنامه کاری شما را به‌خوبی بررسی کرده، سپس با رعایت احتیاط کامل اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند.آن‌ها هنگامی‌که سرمایه‌ی خود را در اختیار شما قرار می‌دهند، علاوه بر دریافت سود، در اکثر مواقع تقاضای نشستن بر روی صندلی هیئت‌مدیره را هم دارند!

سرمایه‌گذاری در استارت آپ

مهم‌ترین مزیت بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری، کسب بودجه لازم برای استارت آپ و پیشرفت کاری ست. اگر می‌خواهید تاجر موفقی شوید و به اهداف بلند خود در تجارت برسید، رعایت این نکته برای تحقق اهدافتان بسیار ضروری ست. بعضی صنایع مثل بیوتکنولوژی، برای ارتقای سطح کار خود، سرمایه زیادی لازم دارند. البته، شما باید پولی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آورید را به‌خوبی مدیریت کنید و بهترین بهره‌برداری را از آن داشته باشید.

مزیت دیگر بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری افراد و صندوق‌ها در موفقیت شما

مزیت دیگر در مورد تأمین سرمایه برای موفقیت در استارت آپ، این است که شما به‌عنوان یک کارآفرین، به منابع شرکتی که برای شما سرمایه‌گذاری کرده دسترسی خواهید داشت. اکنون می‌توانید از منابع این شرکت، ازجمله شبکه ارتباطات و مهارت‌های موجود در آن بهره‌مند شوید. این بهره‌مندی عبارت است از: انجام بازاریابی و
پیدا کردن مهارت در صنعت. (برای اطلاعات بیشتر به “ظهور سرمایه‌گذاری شرکت‌ها” رجوع شود.)

در شروع استارت آپ، ممکن است اهداف شما اولویت‌بندی نشده باشد!

به یاد داشته باشید؛ قبل از اینکه سرمایه‌گذاران بخواهند برای استارت آپ شما سرمایه‌گذاری کنند، باید هدف آن‌ها از سرمایه‌گذاری را به‌خوبی درک کنید.

هرچند آن‌ها به اصل رسیدن به موفقیت در دراز مدت اعتقاد دارند، اما در نهایت بیشتر دوست دارند هرچه سریع‌تر به سرمایه‌ی خود برسند. گاهی ممکن است بخواهند سهام خود را بفروشند و یا با یک شرکت دیگر ادغام (IPO) کنند.اگر کسب‌وکار بلندمدت شما امکان ادغام (IPO) با شرکتی دیگر نداشته باشد و یا شما فقط تمایل به ادامه فعالیت با افراد کم و یا به‌صورت خانوادگی داشته باشید، به‌احتمال زیاد، سرمایه خود را از دست می‌دهید.

عدم استقلال در تصمیم‌گیری = عدم موفقیت!

موفقیت استارت آپ

عیب دیگر شروع استارت آپ  (start up)با سرمایه‌ی فرد یا شرکت دیگری، این است که اغلب اوقات در تصمیم‌گیری‌های خود نمی‌توانید به‌صورت کاملاً مستقل و بدون وابستگی به صاحب سرمایه عمل کنید.

احتمالاً سرمایه‌گذار ایده‌های خود را برتر می‌داند و ممکن است آن‌ها را به شما تحمیل کند، حتی احتمال بروز اختلاف‌نظر و بحث نیز وجود خواهد داشت، ولی چون مالک سرمایه آن‌ها هستند، به‌ناچار، این شمایید که باید تسلیم شوید! و طبق نظر و ایده‌ی آن‌ها عمل کنید.

بنابراین؛ برای اینکه در راه موفقیت و پیشرفت شما مانع ایجاد نشود و بعد ها به مشکل نخورید، بهتر است قبل از یافتن هر سرمایه‌گذاری، ابتدا سنگ‌های خود را باهم وا بکنید! و در مورد تصمیمات حساس شرکت برای سرمایه گذار، محدوده تعیین کنید.

نکته آخر درباره موفقیت در استارت آپ

اگر یک استارت آپ؛ به راه انداخته‌اید و دوست دارید آن را اجرا کنید و گسترش دهید؛ یکی از راه‌های موفقیت، یافتن سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود است.

کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد اغلب، باهوش است و افق بلند مدت دارد. وقتی بنگاه‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه و مهارت لازم برای استارت آپ (startup) شمارا فراهم می‌کنند، به این معناست که دست و پای شما در مدیریت و کنترل کار خود بسته می‌شود و دیگر آن استقلال لازم برای تصمیم‌گیری در شرایط مختلف را نخواهید داشت.