سرمایه گذاری در استارت آپ ها پتانسیل سوددهی قابل توجهی دارد اما بدون ریسک نیز نیست. هیچ تضمینی برای موفقیت استارت آپ وجود ندارد و در صورت عدم موفقیت ممکن است هریک از سرمایه گذاران بدون هیچ نتیجه و سودی دست از کار بکشند. قبل از سرمایه گذاری به عنوان سرمایه گذار فرشته ای، قبول سرمایه گذاری برای راه اندازی استارت آپ و شروع کار نیاز است پاسخ چند سؤال را در این زمینه بدانید.

نکات کلیدی

  • بنابراین ممکن است پیشنهاد پسر عمو یا هم کلاسی دوره دانشگاه شما برای راه اندازی یک استارت آپ روی کاغذ بسیار جالب به نظر برسد.
  • قبل از راه اندازی میزان درگیری و سرمایه خود را به عنوان سرمایه گذاری فرشته ای در نظر داشته باشید.
  • با دقت کار را انجام دهید. با توجه به میزان سرمایه شما ممکن است نیاز به اقدامات اساسی داشته باشید.
  • هم چنین به زمان مورد انتظار، نرخ بازگشت سرمایه و نتیجه پایانی سرمایه توجه داشته باشید.

سرمایه گذاری در استارت آپ

1. سطح درگیری چقدر است؟

سطح درگیری که شما در هر استارت آپ دارید مستقیم به نوع سرمایه ای که شما دارید بستگی دارد. به عنوان مثال، کسی که از طریق یک شرکت سرمایه گذاری برای استارت اپی نوپا سرمایه گذاری می کند درگیری و تعامل کمتری با گروه شرکت دارد در مقابل یک سرمایه گذار فرشته عملکرد متفاوتی دارد. به هریک از سرمایه گذاران فرشته سهام عدالت داده می شود که این عمل به این معناست که آن ها علاوه بر رهبری در گروه می توانند در تصمیمات آن اظهار نظر کنند. در مقایسه که بین سرمایه گذارها انجام شده است حاکی از این است که همه سرمایه گذاران می توانند سهام عدالت را دریافت کنند ولی سرمایه گذاران فرشته کنترل بیشتری دارند. در نهایت می توان گفت که میزان سرمایه شما، میزان درگیری و کنترل شما را تعیین می کند.

2. چقدر زمان نیاز دارد؟

در هر داستان موفق یک شبه  استارت آپ ها، صدها نفر تلاش کرده اند تا کسب وکاری به سوددهی برسد. سرمایه گذاری فرایندی زمان بر می باشد، اما مهم است در بازه زمانی مختلف در مورد آن بیندیشید و آن را با انتظارات شخصی خود مقایسه کنید. با این حال ممکن است برخی سرمایه گذاران ده سال صبر کنند تا به نتیجه مطلوبی دست یابند و بعضی دیگر ممکن است ظرف کمتر از 5 سال به سود دهی برسند.

ارزیابی و بررسی گزارش های استارت اپ می تواند به شما در تعیین تقریبی مدت زمان رسیدن به نتیجه موردنظر در سرمایه گذاری را آسان تر نماید. یکی از راه های قضاوت در مورد زمان نتیجه گیری از سرمایه گذاری میزان  نرخ سوختن می باشد. این نرخ را می توانید به اسانی از طریق محاسبه میزان هزینه  ماهانه خود، بدست آورید. اگر استارت آپی هنوز در مراحل اولیه راه اندازی خود است ولی میزان نرخ سوختن زیادی را دارد ممکن است این عمل نشانه ی این باشد که نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد به عبارتی دیگر سود دهی بالایی خواهند داشت.

3. نرخ بازده مورد انتظار چقدر است؟

سرمایه گذاری در استارت آپ

سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران و ریسک آن ها در اغلب موارد می تواند سبب موفقیت کسب وکارهای استارت آپ گردد اما میزان درآمد حاصل شده قابل تجدید نظر است. بنابراین تجزیه و تحلیل نرخ بازگشت سرمایه در هر استارت آپ بسیار ضروری است. گفتنی است که باز هم نرخ بازگشت به نوع سرمایه گذاری نیز بستگی دارد.

برای سرمایه گذاران فرشته این میزان در طول بازه سالانه به میزان 30 تا 40 درصد می باشد. از طرفی دیگر سایر سرمایه گذاران با می توانند با افزایش میزان سرمایه گذاری و خطر ریسک بالا نرخ بازده بالاتری داشته باشند. سرمایه گذاری جمعی نیز به عنوان استراتژی خطرناکی شناخته می شود زیرا نسبتاً جدید است بنابراین کاهش نرخ بازده کار سخت است. در زمان بررسی زمان بازده همه ی هزینه ها را در نظر داشته باشید که هزینه های مربوط به هزینه های مدیریتی سالانه یکی از این موارد می باشد.

پلت فرم  های سرمایه گذاری جمعی برای استفاده از خدمات مبلغی را به سرمایه گذاران می دهند.  هرچه هزینه مربوط به سرمایه گذاری خاصی بیشتر باشد قطعاً نرخ بازده کمتر می شود.

4. چگونه سرمایه گذاری می تواند بر تنوع بخشی تأثیر بگذارد؟

تنوع بخشی یکی از معیارهای ثابت هر سرمایه گذاری است و هدف آن کاهش خطر بازده می باشد. زمان در نظر گرفتن سرمایه یک استارت آپ، هریک از سرمایه گذاران باید از نحوه تأثیر آن بر کل درآمد و میزان خطر آن آگاهی داشته باشند. با این حال، برقراری تعادل می تواند مشکل باشد.

در مورد سهام ها، در بین طبقات مختلف دارایی اختلافات زیادی وجود دارد که گسترش خطر و ریسک را آسان تر می کند. استارت آپ ها نیاز به راهکار متفاوتی دارند زیرا در واقع گزینه ای از دست رفته محسوب می گردد.

به عنوان یک اصل کلی، هر چه سرمایه گذاران سرمایه بیشتری را برای راه اندازی استارت آپ در نظر بگیرند به همان میزان شانس بیشتری برای رسیدن به بازده حداکثری را خواهند داشت. با این وجود، اگر سرمایه گذاری در این کار کافی نباشد می تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

5. آیا استراتژی خروج واضحی وجود دارد؟

داشتن تعریف استراتژی خروج واضح برای بسیاری از سرمایه گذاری ها است، اما در استارت آپ ها اهمیت ویژه ای دارد. سرمایه گذاران باید بدانند چه زمانی و چگونه درآمد حاصل از سرمایه گذاری خود را دریافت می کنند. به عنوان نمونه، یک سرمایه گذار فرشته باید بداند در چه مرحله ای می تواند سود سهام خود را بفروشد. به عبارتی دیگر ضروری است که سرمایه گذار بدانید سرمایه او جه زمانی به دستش می رسد.

سرمایه گذاری در استارت آپ

نتیجه پایانی

سرمایه گذاری در استارت آپ ها فرصتی عالی برای معرفی و گسترش کسب وکارهای نوپا و هم چنین موفقیت کارآفرین ها است اما سرمایه گذاری در این کسب وکارها ممکن است با شکست نیز همراه باشد. حتی ممکن است پروژه ای سرمایه ی زیادی برای شروع کار داشته باشد ولی ممکن است ایده های روی کاغذ عملی نگردد. تحقیق کامل در مورد استارت آپی که قصد سرمایه گذاری برای آن را دارید امری لازم و ضروری است که متاسفانه توجه زیادی به آن نمی گردد.  تو خواننده عزیز این نکات را توجه داشته باش و در راه اندازی و سرمایه گذاری در استارت ها موفق شو